Dist för min mormor
- JeyPeyy
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Dist för min mormor
Förra året skaffade min mormor en laptop med Windows Vista förinstallerat. Nu efter ett år har hon fortfarande inte lärt sig att använda datorn och bara tanken att använda en dator skrämmer henne.
Eftersom hon bor i Frankrike har jag inte ofta kontakt med henne. Men nu i jul kommer jag och familjen till henne för att hälsa på, och då tänkte jag installera linux på hennes dator. Problemet är att jag inte vet vilken distribution som passar henne bäst.
Helst skall den vara snabb och enkel. Gärna en live-cd så att jag kan visa henne hur det ser ut. En enkel installation med gui skulle uppskattas, dock inte nödvändigt. Snabb ska den också vara eftesom hon inte tycker om att vänta när hon startar eller stänger av datorn.
Min första tanke var Xubuntu, men jag vet inte om den är snabb nog. En stark fördel med Xubuntu är dock att jag kan använda uck så att jag kan modifiera distributionen till hennes behov innan jag kommer dit. Min andra tanke var Dreamlinux som också verkade bra, men jag skulle nog hellre vilja ha en nerbantad version av dreamlinux utan alla flashiga effekterna såsom docken.
Någon som har ett annat förslag?
Tack för hjälpen!
Eftersom hon bor i Frankrike har jag inte ofta kontakt med henne. Men nu i jul kommer jag och familjen till henne för att hälsa på, och då tänkte jag installera linux på hennes dator. Problemet är att jag inte vet vilken distribution som passar henne bäst.
Helst skall den vara snabb och enkel. Gärna en live-cd så att jag kan visa henne hur det ser ut. En enkel installation med gui skulle uppskattas, dock inte nödvändigt. Snabb ska den också vara eftesom hon inte tycker om att vänta när hon startar eller stänger av datorn.
Min första tanke var Xubuntu, men jag vet inte om den är snabb nog. En stark fördel med Xubuntu är dock att jag kan använda uck så att jag kan modifiera distributionen till hennes behov innan jag kommer dit. Min andra tanke var Dreamlinux som också verkade bra, men jag skulle nog hellre vilja ha en nerbantad version av dreamlinux utan alla flashiga effekterna såsom docken.
Någon som har ett annat förslag?
Tack för hjälpen!
Senast redigerad av 3 JeyPeyy, redigerad totalt 23 gång.
Re: Dist för min mormor
Ubuntu 8.04 med fluxbox kanske?
Hm... fluxbox för mormor?axel112 skrev:Ubuntu 8.04 med fluxbox kanske?

ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
ǁ Q: Why is top posting so bad?
- JeyPeyy
Nja, skulle inte tro detaxel112 skrev:Ubuntu 8.04 med fluxbox kanske?

Standard ubuntuinstallation med gnome, utan skrivbordseffekter, där du modifierat med uck?
PCLinuxOS kanske också kan vara något.
Xubuntu tror inte jag på eftersom jag tycker xfce är lite krångligare än gnome.
Men fluxbox? Jo, du kan ju fixa till menyn på distans, med bara de programmen som kan tänkas vara aktuella och sedan bara föra över konf-filerna till mormordatorn.
PCLinuxOS kanske också kan vara något.
Xubuntu tror inte jag på eftersom jag tycker xfce är lite krångligare än gnome.
Men fluxbox? Jo, du kan ju fixa till menyn på distans, med bara de programmen som kan tänkas vara aktuella och sedan bara föra över konf-filerna till mormordatorn.
Duger inte vanliga Ubuntu då?
Fixar den vista så lär det ju absolut fixa Ubuntu. Och är den seg med vista så lär det ju iallafall funka "normalt" med Ubuntu.
Dessutom så är Franska det näst mest översatta språket:
https://translations.launchpad.net/ubuntu/ (sortera på status)
Fixar den vista så lär det ju absolut fixa Ubuntu. Och är den seg med vista så lär det ju iallafall funka "normalt" med Ubuntu.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
- JeyPeyy
Med segt menar hon att det tar över en minut att boota. Jag kommer inte precis ihåg, men jag tror att vista (basic) tar 2.30 min på hennes dator. Är ubuntu så mycket snabbare än Vista? (Jag vet inte, jag använder bara ubuntu på min dator).Emil.s skrev:Duger inte vanliga Ubuntu då?
Om jag ska välja efter mest franska, skulle svaret antagligen bli mandriva: Skapat av ett franskt företag med samma namn. Men självklart är det bra att ubuntu har mycket franska, vet någon om xubuntu har lika mycket översatt?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Skulle kört men vanliga ubunbtu. Anpassa skrivbordet så att det finns tydliga genvägar till de program hon använder.
Du kan även fixa VNC(fjärrhjälp) via ssh så du kan hjälpa henne på distans om hon kör fast
Du kan även fixa VNC(fjärrhjälp) via ssh så du kan hjälpa henne på distans om hon kör fast

-
Om jag minns rätt bootar Ubuntu på drygt 1 minut och Xubuntu knappt 1 minut, på en dator med 933 MHz processor. Om mormors dator klarat Vista så borde den ha mer kraft än så. Det beror också på mängden ram och typ av hårddisk, och kanske mest vilka tjänster och program som är installerade. Det senare kommer du ju att trimma med uck (det står på ucks webbsida att den är för både ubuntu och xubuntu, med flera).JeyPeyy skrev: Jag kommer inte precis ihåg, men jag tror att vista (basic) tar 2.30 min på hennes dator. Är ubuntu så mycket snabbare än Vista?
Eftersom du kan konfigurera och installera om allt så spelar det ingen roll vad du börjar med för distro, men jag skulle tro att det är enklast att göra en mormor-vänlig desktop om man utgår från ubuntu.
- JeyPeyy
Okej, jag tror jag har bestämt mig för Ubuntu. Tack så hjärtligt för all hjälp
Låter som en bra idé.JeyPeyy skrev:Okej, jag tror jag har bestämt mig för Ubuntu. Tack så hjärtligt för all hjälp

Vill ju dock påminna att kolla extra noga att portforwarding osv funkar i hennes router, så att du verkligen kommer åt datorn.
Vore ju lite surt att upptäcka att någon brandvägg blockerar dig när du är hemma i sverige igen.

SSH kan ju också vara bra att ha, ifall det skulle bli några problem med X och så.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Glöm inte att rapportera hur det går och lycka till.JeyPeyy skrev:Okej, jag tror jag har bestämt mig för Ubuntu. Tack så hjärtligt för all hjälp

- Dagon^
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Hej på dig.
Jag hade gett henne Ubuntu, antingen med Gnome eller KDE.
Du kan ju i princip modda det hur du vill för att göra det så lätt som möjligt för henne.
Jag vet att jag moddade till Kubuntu rätt så bra till min far en gång i tiden och han är verkligen lost när det
gäller datorer. Ubuntu är ju rätt lätt i sig själv så min lösning hade varit att fixa Ubuntu till tanten, lägg genvägar tydligt till
de programmen hon kommer använda så ska det nog gå bra.
Som någon föreslog så är ju VNC med ssh en bra lösning om hon skulle köra fast för då kan du ju hjälpa henne på distans.
Lycka till!
Jag hade gett henne Ubuntu, antingen med Gnome eller KDE.
Du kan ju i princip modda det hur du vill för att göra det så lätt som möjligt för henne.
Jag vet att jag moddade till Kubuntu rätt så bra till min far en gång i tiden och han är verkligen lost när det
gäller datorer. Ubuntu är ju rätt lätt i sig själv så min lösning hade varit att fixa Ubuntu till tanten, lägg genvägar tydligt till
de programmen hon kommer använda så ska det nog gå bra.
Som någon föreslog så är ju VNC med ssh en bra lösning om hon skulle köra fast för då kan du ju hjälpa henne på distans.
Lycka till!
- JeyPeyy
Nu har jag installerat ubuntu pà hennes dator. Installationen gick bra, men jag har stött pà nàgra problem jag aldrig stött pà innan:axel112 skrev: Glöm inte att rapportera hur det går och lycka till.
1) Ljudet fungerar inte. Jag har testat alla ljuddrivrutinsystem som gàr att välja mellan i System>Inställningar>Ljud utan större framgàng.
2) Skärmen blir ibland svart efter bootningen. Jag kan dà inte göra nàgonting.
Hon har en Toshiba Satellite L30-11E.
Tack för hjälpen! Det här forumet är det överlägst bästa forumet pà webben!
- JeyPeyy
Fixade ljudet med gnome-volume-control. Lite noobigt av mig 
Dock fortfarande problem vid uppbootningen ibland.

Dock fortfarande problem vid uppbootningen ibland.

- JeyPeyy
Ännu ett litet problem: Network manager applet fràgar om lösen varje gàng datorn startat. Detta lösenord är samma som för inloggningen.
Inget större problem, men lite irriterande.
Tack för hjälp!
Inget större problem, men lite irriterande.
Tack för hjälp!