Windows XP och Linux på olika hårddiskar?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
donqen
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Windows XP och Linux på olika hårddiskar?

Inlägg av donqen »

Problemet är bara att jag inte förstår någonting?
Du har ingen idé vad jag ska göra, sitter från min andra dator och skriver nu? :)
Och länken du gav mig var ju till en WUBI-installation?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Nja, jo den handlar bland annat om wubi men också om hängning i "Grub Stage 1.5", där det bland annat står:
Cadryc skrev: Testa och se om det går att starta när du gör följande: När datorn startas upp står det i början nåt i stil med "Loading Grub stage 1.5.." tryck då på Esc, markera med piltangentena första raden, tryck på e och skriv acpi=off sist i raden, tryck sen på b
Men nu måste jag gå och lägga mig, så om det inte funkar med det här så får vi titta på det imorgon.

Om något skulle krångla alldeles uppåt väggarna så går det alltid att få igång Windows igen genom att stoppa in en Windows-CD och starta "Recovery Console" och där skriver du sedan FIXBOOT och FIXMBR och startar om...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
donqen

Inlägg av donqen »

God morgon!

Innan jag såg din post så hann jag testa Super Grub Disk som jag bootade upp med. Och då kunde jag starta upp Windows igen (det jag sitter på nu).
Men det verkar också som om "SGD" återställde någonting i bootningen så nu startar Windows direkt och ingen GRUB kommer upp alls. Så jag kunde inte testa ditt tips. Men väl inne i SGD så kan jag välja manuellt om jag vill boota Windows eller Linux, trycker jag på Windows så startar det, men trycker jag på Linux så står det nått i stil med att "GRUB sdb kunde inte hittas". Inte exakt så men något liknande. Och nu när jag öppnar utforskaren i Win så ser den inte min D: hårddisk längre, men det kanske är normalt eftersom Linux formaterade den till ett icke läsbart format för Win.

Om jag däremot öppnar diskhanteraren så ser jag min "D:" hårddisk. Den är partionerad in i två partitioner, jag körde guidad installation igår, en låg på 4 gb ungefär och den andra på resten. I mina ögon ser detta ut som någonting gått fel vid Kubuntu-installationen, men sen är jag också väldigt grön på detta område.
Vad säger du Osprey eller någon annan duktig människa, vad ska jag göra? :)

Mvh Daniel
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

donqen skrev:så startar det, men trycker jag på Linux så står det nått i stil med att "GRUB sdb kunde inte hittas". Inte exakt så men något liknande. Och nu när jag öppnar utforskaren i Win så ser den inte min D: hårddisk längre, men det kanske är normalt eftersom Linux formaterade den till ett icke läsbart format för Win.
Om du installerar Ext2IFS i Windows så kan det läsa Ubuntus diskar precis som om det vore vanliga Windows-diskar.
donqen skrev: Om jag däremot öppnar diskhanteraren så ser jag min "D:" hårddisk. Den är partionerad in i två partitioner, jag körde guidad installation igår, en låg på 4 gb ungefär och den andra på resten. I mina ögon ser detta ut som någonting gått fel vid Kubuntu-installationen, men sen är jag också väldigt grön på detta område.
Det kan också vara så att Kubuntu får problem med grafiken vid installationen. Dett är ett rätt så vanligt problem eftersom grafikkortstillverkarna tidigare inte har supportat Linux på samma sätt som Windows. Hur som helst så går det att råda bot på, även om det behövs lite pyssel...
donqen

Inlägg av donqen »

Okej, jag ska testa det programmet, tack för tipset!

Men vet du hur jag ska göra för att "felsöka" installationen? Ska jag installera om Kubuntu?
Eller är det något annat, jag kanske ska satsa på "vanliga" Ubuntu istället? :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Ubuntu eller Kubuntu spelar nog inte så stor roll, däremot skulle du kunna testa den Alternativa textbaserade installations CD:n. Då eliminerar du iallafall risken med grafiken...

[Edit] Grafiken får vi säkert igång senare, men det är betydligt lättare att jobba med det när systemet är installerat... :)
donqen

Inlägg av donqen »

Okej, jag ska testa detta :).
Men ser installationen likadan ut som den förra jag gjorde, förutom att denna är text baserad då?

Tack för din hjälp!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jo precis, det ser ut likadant men det är textbaserade menyer och inte lika "tjusigt" om man säger så. Fast installation är ju inget man gör så där jätteofta, så själv tycker jag inte att det spelar någon roll. Dessutom har det i åtminstone tidigare versioner av X/K/Ubuntu funnits lite fler felsökningsfunktioner på den alternativa CD:n...
donqen

Inlägg av donqen »

Okej, men det låter bra.
Såhär i juletider är det lite knappt med tid över till datorn, men ska försöka testa installationen när jag får tid.
Ha överseende om det tar några dagar.

Tack sålänge och ha en god jul!:)
donqen

Inlägg av donqen »

Jag håller på och bli väldigt frustrerad på allt vad Linux heter just nu.
Testade med Ubuntu-text-baserad-skivan och det gick inte alls, kunde inte ens slutföra installationen.
Blev så arg så jag startade om med OpenSuse skivan i istället och testade installera den, men samma problem som förut, GRUB loadern fungerar inte.
Då testade jag att starta upp OpenSuse från SGD utan resultat, det enda som står är ett felmeddelande (samma som när jag hade installerat Kubuntu första gången): Error 15: file not found. Sen fick jag boota in i Windows igen...

Tacksam för all möjlig hjälp innan jag slänger ut datorn istället för granen! :)

God jul på er!

EDIT: OpenSuse installationen fungerade fint!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Jag skulle tro att de problem som du åkt på det senaste beror på att Grub behöver/behövde installeras om, den befann sig antagligen i något "halvläge" på grund av avbruten installation gissningsvis på grund av grafiken. Antagligen har OpenSuse fixat det nu, annars borde Super Grub kunna fixa det så att du kan installera Kubuntu nu med...

God Jul!! :)
donqen

Inlägg av donqen »

Okej, och exakt hur ska jag göra detta? Guida mig tack. :)
Just nu är ju OpenSuse 11 installerat (tror jag iallafall, det startar visserligen inte) men om jag har Kubuntu eller Suse spelar inte så stor roll för mig bara jag får en fungerande dual-boot mellan XP och Linux.

/ Daniel.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Vad menar du med att OpenSuse inte startar? och vad säger Grub när du försöker..?

Ett alternativ vore att rensa allt genom att formatera hela disken genom att starta upp en Ubuntu Live-CD och sedan rensa allt så att hela Grub och allting är borta. När det är klart stoppar du sedan in den alternativa Kubuntu-CD:n och prova att installera om...

Formateringen kan du t.ex göra med "gparted" som jag tror finns med på Live-CD:n och det spelar inte så stor roll vad du formaterar om det till, bara det blir rensat...
donqen

Inlägg av donqen »

Det står samma som innan, GRUB loader stage 1.5... Sedan piper hårddisken intensivt.
Sen måste jag stänga av datorn genom on/off knappen.

Och det du säger var precis vad jag gjorde fast jag formaterade i Windows, visserligen bara "snabb formatering".
Vet inte om det ska spela någon roll, men värt att nämna.
Men sedan när jag gjorde en koll på min ubuntu-alternative skiva så hittade den en massa fel på den, står något med att det antingen är fel på cd:en eller md5-checksumma. Kommer inte riktigt ihåg, men jag får väl ladda ned en ny skiva och bränna ut.

Tack på för hand!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Javisst det går givetvis lika bra att formatera om i Windows (NTFS) som du gjorde och då verkar det ju som om det är något som inte stämmer med "alternativ skivan". Bara att bränna om som sagt var och fira en God Jul... :)
donqen

Inlägg av donqen »

Okej, perfekt. :)
Ska testa detta senare i veckan!

Tackar. /Daniel
donqen

Inlägg av donqen »

Nu är man tillbaka efter en trevlig jul.

Men till saken, jag har installerat Kubuntu med den alternative-cdn och installationen gick prima.
Men sedan när jag rebootade systemet efter installationen så blir det samma problem som första gången: "Grub loading stage 1.5..."
Ingenting händer därefter. Då bootade jag upp med SGD-skivan i och testade att starta Kubuntu manuellt men då får jag upp meddelandet: "Error 15: file not found". Nu återstår frågan vad ska jag göra?

Värt att tillägga är att Windows XP systemet funkar prima så ingenting har hänt med det iallafall! :)

Mvh Daniel.
donqen

Inlägg av donqen »

BUMP. :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Märkligt fel du råkar ut för i och med att det är så konsekvent, medan annat som t.ex installationen funkar

Grub error 15 innebär vad jag vet att antingen kärnan, initrd, eller alternativt disken/partitionen där de båda ligger inte hittas. Det finns olika sätt att kolla upp detta på bland annat genom att "gå ut i grub-prompten" vid boot och kolla upp vad den egentligen försöker göra och sedan editera/ändra detta så att det blir rätt. En enklare variant att i stort sett göra samma sak är att ominstallera grub, antingen med hjälp av "reparera befintligt system" eller vad det nu heter på alternativ-CD:n, eller också med hjälp av en CD med Super-Grub.

Själva felet är antagligen antingen av hårdvarukaraktär eller också rätt litet, en liten anvisning i menu.lst som pekar fel eller något sådant. Prova som sagt var först med att installera om grub med alternativ-cd:n eller super-grub.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

För några år sedan när jag installerade ubuntu så verkade den bli förvirrad av att installationen var på en annan disk än boot-disken. Minns inte om det blev just error 15. Om det är det problemet borde du kunna fixa det genom att ändra i filen /boot/grub/menu.lst och/eller använda kommandot grub-install. /boot/grub/menu.lst blir /media/disk2/boot/grub/menu.lst eller liknande från en live-cd.

Om du vill ha fler ögon som kollar menu.lst så posta den här (eller på pastebin.com). I så fall kan det underlätta om du även postar device.map från samma ställe, och beskriver hur du har partitionerat /dev/sdb, speciellt vilken partition som är "root", dvs /.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"