Klona min Ubuntu 8.10 installation, hjälp!

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
MickeGoesUbuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Klona min Ubuntu 8.10 installation, hjälp!

Inlägg av MickeGoesUbuntu »

Hej!

Jag har under en tid kört en Counterstrike- och webbserver på en dedikerad dator rullandes på Ubuntu desktop 8.10. Allt flyter på perfekt! Då jag är ny gällande Ubuntu så tog det ganska lång tid innan jag fick ordning på allt.

Nuvarande datorn / servern är ganska gammal, jag konfigurerade spelservern mest på kul, men helt oväntat blev den populär som tusan :-) Jag har i dagarna kommit över en hyffsat ny dator som jag skulle vilja ha som server, dvs ersätta den gamla.

Nu till min fråga: Finns det något program som klonar min disk och skapar en "image" som sedan går att klämma in i den nya burken? PÅ min PC har jag tidigare använt Norton Ghost för att ta backup av hela systemet, går ngt liknande att åstakomma i Ubuntu?

Kanske kan bli klurigt med tanke på att man inte enbart skall skapa en image av systemet utan även föra över denna till en annan dator med helt annan hårdvara?

//Micke
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Klona min Ubuntu 8.10 installation, hjälp!

Inlägg av ThinLizzy »

partimage är bra och finns i förråden. dock måste partitionen du återställer till vara lika stor som den du gjorde backupen på.
ändra i efterhand storleken med gparted. jag antar att du har en större disk i den nya datorn.

att den nya datorn är av helt annan hårdvara är bara att testa. förmodligen så fungerar det.
MickeGoesUbuntu
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av MickeGoesUbuntu »

Tack för svaret!

Låter kalasbra detta! Läste att man kan bränna ut en så kallad " SystemRescueCd" (live Cd) innehållande "Partimage", antar att man med den skivan kan boota nya servern och sedan lägga in imagen som man tidigare skapat (tänkte lägga imagen på en dvd).

En liten fundering: Finns det verktyg på SystemRescueCd för att skapa nya partitoner / formatera etc?

MVH
Micke

ps. Hittade lite info på denna sidan: http://www.partimage.org/
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ThinLizzy »

Finns det verktyg på SystemRescueCd för att skapa nya partitoner / formatera etc?
ja, men det har du även på ubuntu-cd'n. när du bootat med ubuntu-cd'n så installera gparted och partimage bara.
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Alla förslag här är bra. Tänktge bara tipsa om några knep jag använder mig av.
Jag brukar ha en partition (bara /) med en minimal installation av någon distro med partimage, och en backup på samma partition. Så jag bootar bara den om jag vill göra en "restore".
Jag har till och med ett fint GUI script (zenity) som gör jobbet åt mig. Bara två klick så är det gjort.
Man kan även installera till en extern HD eller usb sticka, med samma setup (+ gparted kanske).
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"