Windows XP och Linux på olika hårddiskar?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
donqen
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Windows XP och Linux på olika hårddiskar?

Inlägg av donqen »

Hej gott folk, är helt grön angående det här med Linux och så. Jag har testkört både OpenSuse och Kubuntu och är väldigt intresserad av att installera Kubuntu då det verkade mest intressant. Men nu till min fråga. Jag sitter alltså nu på en Windows XP dator med två hårddiskar (IDE). Båda är formaterade till NTFS. Windows ligger på den ena, alltså (C:). (D:) är däremot är helt tom, eller det ligger några filer på den, och då undrar jag om det är möjligt att man kan installera Kubuntu på denna disken utan att det ska störa XP-disken? Och hur kommer det fungera med boot-meny eller liknande?

Ursäktar eventuell fel-post, men denna kategori såg mest passande ut.

Mycket tacksam för svar :)
/ Daniel.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Windows XP och Linux på olika hårddiskar?

Inlägg av Osprey »

Det går alldeles utmärkt, bara att formatera om D: till ext3 och installera Ubuntu på den. Formatering och allt sådant sköter Ubuntu om vid installationen, var bara noga med att säga till den att använda rätt disk!!

När du installerar Ubuntu så kommer den att lägga in Grub, som ersätter Windows vanliga bootloader (NTLDR), så när du startar sedan så kommer du att kunna välja vilket OS du vill ha igång.

Det går också alldeleles utmärkt för både Windows och Ubuntu att komma åt varandras diskar sedan, Ubuntu kan läsa Windowsdiskar automatiskt, men för Windows måste installera "ext2ifs" (har jag för mig att det heter), för att den ska kunna läsa Ubuntus ext3-disk.

Inget av systemen kommer heller att förlora något i prestanda genom att det andra finns (och ligger och vilar på disken), så det är bara att köra på! :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
donqen

Inlägg av donqen »

Tack för ditt snabba svar! Alltså så behöver jag inte oroa mig över att några filer och program ska ta skada på C: (XP-disken) när jag installerar Kubuntu på D:?
Och jag behöver inte göra någon partitionering eller liknande? Och till sist, hur vet jag att jag "markerar" rätt disk i Kubuntu-installationen? :)

Tack igen, alltid trevligt med hjälpsamma medmänniskor! :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

1) Nej du behöver inte var orolig att nåon av dina filer på C: påverkas om du installerar Kubuntu på D:

2) Jo, du måste göra en partitionering där du skapar två partitioner på D:. En för Kubuntus root (system) och en för swap. Den för root kan du förslagsvis formatera som ext3 och den för swap markerar du helt enkelt bara som swap.

3) Det enklaste sättet att avgöra vilken disk som är vilken vid partitionen borde vara att se på hur hur fulla de är. Däremot använder ju Ubuntu inga sådana beteckningar som C: och D:. Men allra helst skulle du ju ta en backup på det du vill spara, inte för att det borde vara någon risk, men för att då har du säkerheten och en backup "i onödan" existerar i stort sett inte...

Du kan köra Kubuntuinstallationen ända fram till partitioneringen och där välja manuell partitionering. Då ser du där om du kan avgöra vilken disk som är vilken och kan du inte det så kan du avbryta och allt är som innan. Avbryt dock inte med att stänga av strömmen eller något sådant utan välj alternativet "Avbryt" eller vad det nu heter...
donqen

Inlägg av donqen »

Okej, nu börjar jag få lite insikt i det hela. Men några frågetecken återstår.

"2) Jo, du måste göra en partitionering där du skapar två partitioner på D:. En för Kubuntus root (system) och en för swap. Den för root kan du förslagsvis formatera som ext3 och den för swap markerar du helt enkelt bara som swap."

- Exakt hur partitionerar jag D: disken? Är det något som Kubuntu-installationen sköter själv eller måste jag göra något manuellt?

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Allra helst ska du skapa tre partitioner på D-disken, en för swap, en för root och en för home. Root är alltså systemet och Home är där alla dina egna filer kommer att ligga. Nu vet jag inte exakt hur mycket disk eller data du har, men ungefär något sådant här borde funka bra:

Swap - c:a 1GB (Min egen är 1GB)
Root - Minst 10GB, gärna lite mer beroende på hur mycket du ska installera. Min är uppe c:a 15 GB nu, så 20GB är nog rätt bra.
Home - Resten, allt det som blir över.

Du kan säga till Kubuntu att ta hand om det, men då tror jag inte att du får uppdelningen i en Root och en Home. Den stora föredelen med att ha dem åtskiljda är att om du någon gång skulle behöva installera om, så kan du göra det helt utan att det påverkar dina egna saker i Home. Dessutom är den manuella partitioneringen egentligen rätt enkel och skulle du köra fast så är det ju bara att ställa en fråga här... :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

TILLÄGG:

swap ska monteras som bara just "swap"
Root ska monteras på "/"
Home ska monteras på "/home"

Godnatt... O0
donqen

Inlägg av donqen »

Du har just lyckats förklara allt det här så att en Linux-noob förstår. ;)
Jag ska nu bränna över .iso filen till en boot-bar cd och testa detta här.
Återkommer med resultatet, håll tummarna!

Tack och god jul! :)
donqen

Inlägg av donqen »

Studerade installationen nu och testade mig fram, men när jag kom fram till "förbered diskutrymme" och där skulle jag välja vilken disk jag skulle installera Kubuntu på, men jag har inte en aning vilken det är av de 2 som finns som jag ska välja? Båda mina hårddiskar är exakt lika stora, och samma märke. Enda skillnaden är att den ena heter "SCSI3 (0,0,0) (sda)" och den andra heter "SCSI4 (0,0,0) (sdb)". Vilken av de är min D: i Windows XP? Rent logiskt så borde det vara den senare av dem två "(sdb)", men jag vågar inte chansa.

Tack sålänge :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Är du osäker kan du koppla ur hårddisken med Windows under installationen. När allt är klart kan du sedan uppdatera starthanteraren GRUB så att även Windows med i listan när du startar datorn.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

En möjlighet vore kanske också att start upp från en Ubuntu Live-CD och sedan köra:

Kod: Markera allt

sudo mkdir /sda
sudo mkdir /sdb
sudo mount /dev/sda /sda
sudo mount /dev/sdb /sdb
Och sedan titta i /sda och /sdb vilken som innehåller Windows... :)

[Edit] Dessutom borde "gparted" kunna ge svar på vilken av diskarna som är vilken, efter att man gjort det ovan.
donqen

Inlägg av donqen »

Okej, men jag tror jag löste problemet. Jag gick in i GRUB (jag har inte installerat något ännu, kör liveCDn) och därigenom fick jag svar på min fråga. "sda" är min C: hårddisk medans "sdb" är min D:.

En ytterliggare fråga, hur kan Kubuntu känna av att jag redan har ett OS installerat när jag installerar på en helt tom hårddisk som inte innehåller något OS?
Gör den det eller är det något som jag måste lägga till manuellt i GRUB efteråt?

Tackar för de snabba svaren! :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det som installationsprogrammet för Kubuntu klarar av att se är

1) Hur disken/partitionen är formaterad, alltså t.ex Ext3, NTFS etc...
2) Om disken/partitionen har ett bootblock och alltså är bootbar...

Installationsprogrammet för Kubuntu söker även över andra diskar och partitioner och skapar en lista över dem som läggs i /boot/grub på din Kubuntudisk. När du sedan bootar upp så läser Grub (som blir din nya bootloader) från den och frågar dig vad du vill starta upp.

Det du får upp då kommer ungefär att se ut som:
Kubuntu 8.10, kernel 2.6.27-11-generic
Kubuntu 8.10, kernel 2.6.27-11-generic (recovery mode)
Kubuntu 8.10, memtest86+
Other operating systems:
Windows XP
Som standard så startas det första alternativet (Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-11-generic) upp automatiskt efter 10 sekunder om inte annat anges och du anger isåfall genom att klättra med pilarna och trycka på Enter. Men det här kan du ändra precis som du vill sedan, om du vill ha längre fördröjning eller om du vill att något annat ska startas upp som standard.
donqen

Inlägg av donqen »

Jasså okej, då vart det frågetecknet ur världen. Bra att man kan välja standard OS själv. :)

Men jag höll på och rensa lite filer på min D: disk nu i Windows, och allt gick ta bort förutom några konstiga mappar. 4 stycken för att vara exakt.
Två av dem kunde jag gå in i och utforska, den ena innehöll någon windows update fil medans den andra hade någon service pack fil. Men dem andra två mapparna kunde jag inte utforska, ett felmeddelande kommer upp där det står "Åtkomst nekad". Jag antar att dem här mapparna används av XP?
Namnen på mapparna såg ungefär ut såhär : "6c1d5e100234a57619b73010fe".

Min fråga är väl egentligen om dem här filer/mapparna spelar någon roll för min installation av Kubuntu? Är det några mappar som måste finnas för att mitt Windows ska fungera felfritt?

Tack Osprey för all hjälp! :)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det spelar ingen roll om det ligger något kvar på den disken, den kommer ändå att formateras om och antagligen delas upp i tre partitioner så ingenting på den har en chans att ligga kvar och skräpa... :)
donqen

Inlägg av donqen »

Okay, så bra då!

Så nu är det bara att installera och se glad ut? Inget annat jag behöver tänka på?
Ska bli skönt att få lämna Windows ett tag nu ;)
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det enda du behöver tänka på är att vara helt säker på att du formaterar rätt disk, i övrigt är det bara att tuta och köra!! ;)
donqen

Inlägg av donqen »

OK, men det ska jag nog kunna lista ut. :)

Jag tackar för mig så länge, nästa gång så hoppas jag att jag sitter på ett fungerande Kubuntu system.
Tack Osprey!! :)
donqen

Inlägg av donqen »

Som befarat gick detta inte smärtfritt. Installationen och så gick bra men när den sa till mig att starta om dator så gjorde jag det men när GRUB startas så blir det problem.
Det står "GRUB Loading stage 1.5" och sen kommer "Error 21" upp sen så händer inget, den bara står och laddar utan att min hårddisk jobbar. Jag har ingen aning om vad jag ska göra?
Hjälp uppskattas!

Tack! /Daniel
Senast redigerad av 1 donqen, redigerad totalt 23 gånger.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det finns några förslag på http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... grub+stage...

Hoppas det hjälper!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"