Hur börjar man ett excel i ubuntu?
Hur börjar man ett excel i ubuntu?
Ja, rätt sagt ett motsvarade till fönsternas excel document.
jag vill skapa, namnge och spara i mitt bibliotek, ändra innehållet om jag så vill och spara de ändringar som jag har gjort!
tack
jag vill skapa, namnge och spara i mitt bibliotek, ändra innehållet om jag så vill och spara de ändringar som jag har gjort!
tack
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Hur börjar man ett excel i ubuntu?
Under menyn Progam/Kontor hittar du OpenOffice.org Kalkylark. Det är motsvarigheten till Microsoft Excel.
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
oocalc är programmet du söker. OpenOffice Spreadscheet (kalylark?) i menyerna.
Ständigt fråga, var programmen är?
- Urban Anjar
- Kontakt:
Program > Kontor > OpenOffice.org Kalkylark
Funkar ganska likt Excel. Tänk bara på att "Pivottabeller" heter "Datapilot", fråga mig inte varför...
Funkar ganska likt Excel. Tänk bara på att "Pivottabeller" heter "Datapilot", fråga mig inte varför...
- Urban Anjar
- Kontakt:
Programmen ligger under Program...tractrix skrev:Ständigt fråga, var programmen är?
Kontorsprogram ligger under Program > Kontor
Lite lurigt är det med program som inte har nå'n grafisk startare. Då får man ta till terminalen.
jag ser ingenstans var programmen är! Men andra ord, hur börjar man?
- micke_nordin
- Kontakt:
I menyn på panelen, klicka "Program" (eller "applications" om du har engelska)tractrix skrev:jag ser ingenstans var programmen är! Men andra ord, hur börjar man?
/Micke

jag har Engelska, men jag ser inte mer än preferences och administration under main menu. Places också! Ingen applications.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Det låter trasigt. Vilken ubuntuversion kör du?tractrix skrev:jag har Engelska, men jag ser inte mer än preferences och administration under main menu. Places också! Ingen applications.
det som står längst upp, 8.04
- Urban Anjar
- Kontakt:
Vanlig Ubuntu? Inte Kubuntu, Xubuntu eller nå't?
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ack. Det är språkstödet som skall installeras. Man kan välja installationsspråk när man kör installationen men att att menyer och annat ska bli på svenska i programmen måste man gå till System->Administration->Språkstöd.Urban Anjar skrev:Det låter trasigt. Vilken ubuntuversion kör du?tractrix skrev:jag har Engelska, men jag ser inte mer än preferences och administration under main menu. Places också! Ingen applications.
Du har ej bett om det men om du vill uppdatera till Intrepid Ibex 8.10 ska du gå till:
System->Administration->Programvarukällor ( du kommer att be ombedd att skriva lösenord) klicka på fliken Uppdateringar. Nedersta rubriken i denna flik heter Uppgradering av utgåva. Du som har Hardy Heron 8.04 har förmodlingen kvar valet "Endast utgåvor med långa supportvillkor ety 8.04 är en sådan sk LTS ( Long Time Support) utgåva. Välj instället alternativet "Vanliga utgåvor" Så får du den senaste.
jag skriver på rätt avdelning av forumet! Jag har ububtu 8.04!
......och jag har på Engelska, jag vet inte om jag kan översätta rätt de Svenska instruktioner som angivits till Engelska!
'
......och jag har på Engelska, jag vet inte om jag kan översätta rätt de Svenska instruktioner som angivits till Engelska!
'
Den här tråden är lite förvirrande, men vad jag kan förstå är ditt problem att Applications-menyn, med alla program, har försvunnit. Jag letade lite här på forumet och hittade en annan tråd där någon drabbats av samma sak. Där var det en fil som spökade. Här är tråden om du vill titta själv. Jag ska försöka beskriva hur du gör för att ta bort filen.
Gå in under: Places och välj Home folder.
Tryck CTRL + H för att visa dolda mappar.
Gå in i mappen .config och sedan mappen menus.
Där finns en fil som heter "applications.menu". Döp om den till "applications.menu.backup", så att du kan återställa om det inte var detta som var problemet.
Starta sedan om datorn. Förhoppningsvis har Ubuntu då skapat en ny "applications.menu"-fil, som fungerar som den ska.
Jag är själv ganska ny med Ubuntu, så jag vore tacksam om någon lite mer erfaren kunde kolla på det jag skrivit och se om allt är som det ska.
Gå in under: Places och välj Home folder.
Tryck CTRL + H för att visa dolda mappar.
Gå in i mappen .config och sedan mappen menus.
Där finns en fil som heter "applications.menu". Döp om den till "applications.menu.backup", så att du kan återställa om det inte var detta som var problemet.
Starta sedan om datorn. Förhoppningsvis har Ubuntu då skapat en ny "applications.menu"-fil, som fungerar som den ska.
Jag är själv ganska ny med Ubuntu, så jag vore tacksam om någon lite mer erfaren kunde kolla på det jag skrivit och se om allt är som det ska.
Envis och härdad nybörjare
alt + F2 - då får du upp en "run program" ruta. I den skriver dutractrix skrev:Ja, rätt sagt ett motsvarade till fönsternas excel document.
tack
Kod: Markera allt
ooffice -calc
ooffice -impress motsv "powerpoint"
ooffice -writer motsv "word"
ooffice -draw "ritprogram"
För att se menyerna och ev skapa nytt menyval, högerklicka på tex "places" och välj, nu vet jag inte vad där står i engelska, men kanske "edit menu". Då får du upp dina menyer och kan skapa nya eventuellt ta bort avaktivera.
axel112
jag gjorde som du skrev, kom fram ett excel liknade fil direkt, skrev nånting i den, "save as" under "file", skrev jag ett "namn" längst upp i documenten, tryckte save, men det sparades inte.
Det går inte att högerklicka på "places"
jag gjorde som du skrev, kom fram ett excel liknade fil direkt, skrev nånting i den, "save as" under "file", skrev jag ett "namn" längst upp i documenten, tryckte save, men det sparades inte.
Det går inte att högerklicka på "places"
karyn
Gjorde som du instruerade och verkar att det kommer flera alternativ under main menu, fortfarande inte applications, men det kom fram open office iaf! jag oppnade ett fil och kunde tom spara det! Nu ska jag leta fram hur man aterstaller Svenska spraket igen! Efter varje omstart, maste trixa fram Grekiska och Svenska spraket, eftersom den datorn glommer fullstandigt dem!
Tack for hjalpen
Gjorde som du instruerade och verkar att det kommer flera alternativ under main menu, fortfarande inte applications, men det kom fram open office iaf! jag oppnade ett fil och kunde tom spara det! Nu ska jag leta fram hur man aterstaller Svenska spraket igen! Efter varje omstart, maste trixa fram Grekiska och Svenska spraket, eftersom den datorn glommer fullstandigt dem!
Tack for hjalpen
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag förstår att du har Hardy Heron 8.04 LTS. Många är nöjda med det. Om du också är nöjd är det bra. Jag ville bara presentera ett alternativ.tractrix skrev:jag skriver på rätt avdelning av forumet! Jag har ububtu 8.04!
'
Språkstödsalternativet fungerar likadant för både den senaste utgåvan och Hardy.
Hej Ulsak
du skrev om jag skulle uppdatera till "Intrepid Ibex 8.10", är det samma som ubuntu 8.10? eller en del av detta?
Som du förstod, jag kan nästan ingeting om datorer och det hjälp som jag får av alla er är fantastiskt!
Eftersom vi är på "8.10" snacket, hur pass svårt är för en inkompetent som mig att göra det? Plug and play eller är mina sweet dreams?
du skrev om jag skulle uppdatera till "Intrepid Ibex 8.10", är det samma som ubuntu 8.10? eller en del av detta?
Som du förstod, jag kan nästan ingeting om datorer och det hjälp som jag får av alla er är fantastiskt!
Eftersom vi är på "8.10" snacket, hur pass svårt är för en inkompetent som mig att göra det? Plug and play eller är mina sweet dreams?