Dölja ip nr ?
Dölja ip nr ?
Finns det någe sånt program till ubuntu ??
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Re: Dölja ip nr ?
sudo apt-get install tor i ett trminalfönster. Installera sen torbutton för firefox.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Fast fungerar det verkligen efter denna enkla grej? Jag vet inte hur tor fungerar men den döljer ju inte IP iaf, eller tänker jag fel när jag tror att jag skulle få ett felaktigt svar frå whatsmyip-org..?Bossieman skrev:sudo apt-get install tor i ett trminalfönster. Installera sen torbutton för firefox.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Osprey
- Kontakt:
Mer info om Tor finns på https://www.torproject.org/
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Den döljer inte ditt IP, du surfar via en annan klient i proxykedjan och får således ett helt annat IP-nummer 'utåt'.farmfield skrev:Fast fungerar det verkligen efter denna enkla grej? Jag vet inte hur tor fungerar men den döljer ju inte IP iaf, eller tänker jag fel när jag tror att jag skulle få ett felaktigt svar frå whatsmyip-org..?Bossieman skrev:sudo apt-get install tor i ett trminalfönster. Installera sen torbutton för firefox.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
Vpn tunnel är bättre..typ relaxx, dold.se etc..
Men ofta så kostar dom pengar..
Men ofta så kostar dom pengar..
- farmfield
- Kontakt:
Fast det fungerade ju inte som jag trodde eftersom med tor aktiverat så gick jag ju till whatsmyip.org och den visade ju mitt riktiga IP...dmz skrev:Den döljer inte ditt IP, du surfar via en annan klient i proxykedjan och får således ett helt annat IP-nummer 'utåt'.farmfield skrev:Fast fungerar det verkligen efter denna enkla grej? Jag vet inte hur tor fungerar men den döljer ju inte IP iaf, eller tänker jag fel när jag tror att jag skulle få ett felaktigt svar frå whatsmyip-org..?Bossieman skrev:sudo apt-get install tor i ett trminalfönster. Installera sen torbutton för firefox.
-
Och Tor ska absolut inte användas för fildelning bara så ni vet!
- farmfield
- Kontakt:
Nej, det är ju ett frivillignät så det är ju otrevligt att använda det för t.ex. fildelning...Harlekin33 skrev:Och Tor ska absolut inte användas för fildelning bara så ni vet!
Jag har endast installerat TOR för att se om/hur det fungerar inför frågeställningar (här i forumet t.ex.) om anonymitet på internet och den biten (sett till IPRED o.s.v.) och för att förstå hur det fungerar. Jag gör själv ingenting på nätet, vad jag 'surfar', som jag inte kan stå för och/eller visa för vem som helst inkl. myndigheterna... Det skulle vara rätt tråkig info att gå igenom, för tillfället tror jag ubuntu-se.org tar upp runt 80% (minst) av min totala surfning.

Gällandes eventuell olovlig nedladdning - om det nu mot förmodan skulle vara så att jag höll på med nåt dylikt - skulle jag i så fall göra via bittorrent eftersom erfarenheterna med IPRED i Danmark visat att det är i princip omöjligt att bevisa vem som delat vad & hur mycket via bittorrent och att dom som jagas är dom som använder Kazaa (Gnutella) och DC++ (Direct Connect) vilket jag ju aldrig skulle göra i så fall - om den nu var så att jag gjorde nåt dylikt över huvud taget vill säga...

- farmfield
- Kontakt:
...och går det ens?Harlekin33 skrev:Och Tor ska absolut inte användas för fildelning bara så ni vet!
Då har du inte konfiguerat det rätt.farmfield skrev:Fast det fungerade ju inte som jag trodde eftersom med tor aktiverat så gick jag ju till whatsmyip.org och den visade ju mitt riktiga IP...dmz skrev:Den döljer inte ditt IP, du surfar via en annan klient i proxykedjan och får således ett helt annat IP-nummer 'utåt'.farmfield skrev:Fast fungerar det verkligen efter denna enkla grej? Jag vet inte hur tor fungerar men den döljer ju inte IP iaf, eller tänker jag fel när jag tror att jag skulle få ett felaktigt svar frå whatsmyip-org..?Bossieman skrev:sudo apt-get install tor i ett trminalfönster. Installera sen torbutton för firefox.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
- farmfield
- Kontakt:
Jag har insett detta efter mitt senaste inlägg i tråden, dock har jag inte lyckats konfigurera det ens i närheten av rätt för nu när jag drar igång torbutton så är det så ofattbart slött - alltså så att det tar en minut att ladda enklaste sida typ...dmz skrev:Då har du inte konfiguerat det rätt.
Nu kör jag via privoxy i inställningarna för torbutton men är osäker på om inställningarna för privoxy är rätt...
Jag vet inget i denna fråga, men ämnet är intressant!
Jag kikade på addons.mozilla.org där finns även ett tillägg som heter FoxyProxy 2.8.9, https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/2464. som ska vara snarlikt med Torbutton. Skillnad? Bättre eller sämre?
Körs Torbutton bara tillsammans med Tor? Eller kan det köras det enskilt?
Jag kikade på addons.mozilla.org där finns även ett tillägg som heter FoxyProxy 2.8.9, https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/2464. som ska vara snarlikt med Torbutton. Skillnad? Bättre eller sämre?
Körs Torbutton bara tillsammans med Tor? Eller kan det köras det enskilt?