Hjälp med Virtuellbox?

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Lulle
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Hjälp med Virtuellbox?

Inlägg av Lulle »

Hej!
Jag ska installera XP i virtuellmiljö.
Nu till min fråga, behöver jag installera några drivrutiner i windows?
Eller är det bara att köra på ändå?

Eller måste jag ladda ner ati drivare osv?
orion
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Re: Hjälp med Virtuellbox?

Inlägg av orion »

Behövs inga drivrutiner. Specificera bara att det är Win XP som ska installeras i VirtualBox-en o sen är det bara att köra.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Och se till att installera "Guest additions" i boxen sedan, det finns som ett alternativ i boxens eget fönster precis utanför Windows...

Man måste inte installera det, men skärmupplösning och en massa annat funkar mycket bättre då... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Eftersom du tar drivrutin för ATI som exempel tänkte jag bara säga att 3D funkar inte med en virtuell dator i den Virtualbox som finns i förråden.

Dock så har senaste versionen av Vidrtualbox (som man laddar ner från deras sida) experimentellt stöd för OpenGL och därmed 3D.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Cadryc skrev:Eftersom du tar drivrutin för ATI som exempel tänkte jag bara säga att 3D funkar inte med en virtuell dator i den Virtualbox som finns i förråden.

Dock så har senaste versionen av Vidrtualbox (som man laddar ner från deras sida) experimentellt stöd för OpenGL och därmed 3D.
Eh..? Det är väl experimentellt stöd för DirectX, inte OpenGL du menar nu... ;D
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

farmfield skrev:
Cadryc skrev:Eftersom du tar drivrutin för ATI som exempel tänkte jag bara säga att 3D funkar inte med en virtuell dator i den Virtualbox som finns i förråden.

Det är det kanske :P Men 3D med OpenGl funkar väl inte i Vbox som finns i förråden, eller?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Cadryc skrev:
farmfield skrev:

Det är det kanske :P Men 3D med OpenGl funkar väl inte i Vbox som finns i förråden, eller?
OpenGL fungerar såvitt jag vet bara i vissa varianter av Parallels för OS X (och inte med Compiz i något fall - än iaf). Stöd för DirectX (alltså 3D i Windows) finns i såväl Parallels som i VMWare och VirtualBox men knappast mer än att man kan köra dom enklaste spelen - t.ex. Flip-3D m.m. i Vista lär knappast fungera (tror jag iaf inte)...

Och varken USB eller DirectX stöds av VirtualBox OSE (Open Source Edition) såvitt jag förstår men då kan man som ovan genomgånget lägga in VirtualBox eget förråd och få sista varianten med stöd för såväl USB som DirectX.
orion
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Inlägg av orion »

farmfield skrev: Och varken USB eller DirectX stöds av VirtualBox OSE (Open Source Edition) såvitt jag förstår men då kan man som ovan genomgånget lägga in VirtualBox eget förråd och få sista varianten med stöd för såväl USB som DirectX.
Hos mig fungerar USB (kör VirtualBox OSE).
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

orion skrev:
farmfield skrev: Och varken USB eller DirectX stöds av VirtualBox OSE (Open Source Edition) såvitt jag förstår men då kan man som ovan genomgånget lägga in VirtualBox eget förråd och få sista varianten med stöd för såväl USB som DirectX.
Hos mig fungerar USB (kör VirtualBox OSE).
Men då får man göra nån slags workaround som ändå drar igång deras proprietära kod om jag inte minns fel - så då kör man tekniskt sett inte OSE efteråt...

OSE är väl mer för dom som absolut vägrar nån form av proprietär kod i maskinen...
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Eh..? Det är väl experimentellt stöd för DirectX, inte OpenGL du menar nu... ;D
Som jag förstått det så är det tvärtom, dvs stöd för OpenGL men inte DirectX.

Läs gärna den nya manualen kap 4.8 ;)
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Bowmore skrev:
farmfield skrev:Eh..? Det är väl experimentellt stöd för DirectX, inte OpenGL du menar nu... ;D
Som jag förstått det så är det tvärtom, dvs stöd för OpenGL men inte DirectX.

Läs gärna den nya manualen kap 4.8 ;)
Jupp, läste & såg nu detta. Och det är väl Direct3D jag per automatik syftade på snarare än DirectX också...

Men varför detta stöd i Windows? Är det för spelen? Trodde allt i Windows gick under DirectX (eller Direct3D kanske)..?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

farmfield skrev:Men varför detta stöd i Windows? Är det för spelen? Trodde allt i Windows gick under DirectX (eller Direct3D kanske)..?
Givetvis ska're va Direct3D, man glömmer snabbt :P

VB känner väl trycket från oss att kunna köra Windowsspel och hejda flykten till Wine, Vmware, ... ;)
Sen är det som guest och inte host, man kör ju normalt inte Windows virtuellt på Windows men Direct3D-stödet kommer det också. Så har jag uppfattat det hela.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"