Hjälp med Virtuellbox?
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Hjälp med Virtuellbox?
Hej!
Jag ska installera XP i virtuellmiljö.
Nu till min fråga, behöver jag installera några drivrutiner i windows?
Eller är det bara att köra på ändå?
Eller måste jag ladda ner ati drivare osv?
Jag ska installera XP i virtuellmiljö.
Nu till min fråga, behöver jag installera några drivrutiner i windows?
Eller är det bara att köra på ändå?
Eller måste jag ladda ner ati drivare osv?
Re: Hjälp med Virtuellbox?
Behövs inga drivrutiner. Specificera bara att det är Win XP som ska installeras i VirtualBox-en o sen är det bara att köra.
- Osprey
- Kontakt:
Och se till att installera "Guest additions" i boxen sedan, det finns som ett alternativ i boxens eget fönster precis utanför Windows...
Man måste inte installera det, men skärmupplösning och en massa annat funkar mycket bättre då...
Man måste inte installera det, men skärmupplösning och en massa annat funkar mycket bättre då...

Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Eftersom du tar drivrutin för ATI som exempel tänkte jag bara säga att 3D funkar inte med en virtuell dator i den Virtualbox som finns i förråden.
Dock så har senaste versionen av Vidrtualbox (som man laddar ner från deras sida) experimentellt stöd för OpenGL och därmed 3D.
Dock så har senaste versionen av Vidrtualbox (som man laddar ner från deras sida) experimentellt stöd för OpenGL och därmed 3D.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Eh..? Det är väl experimentellt stöd för DirectX, inte OpenGL du menar nu...Cadryc skrev:Eftersom du tar drivrutin för ATI som exempel tänkte jag bara säga att 3D funkar inte med en virtuell dator i den Virtualbox som finns i förråden.

>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Det är det kanskefarmfield skrev:Eh..? Det är väl experimentellt stöd för DirectX, inte OpenGL du menar nu...Cadryc skrev:Eftersom du tar drivrutin för ATI som exempel tänkte jag bara säga att 3D funkar inte med en virtuell dator i den Virtualbox som finns i förråden.

- farmfield
- Kontakt:
OpenGL fungerar såvitt jag vet bara i vissa varianter av Parallels för OS X (och inte med Compiz i något fall - än iaf). Stöd för DirectX (alltså 3D i Windows) finns i såväl Parallels som i VMWare och VirtualBox men knappast mer än att man kan köra dom enklaste spelen - t.ex. Flip-3D m.m. i Vista lär knappast fungera (tror jag iaf inte)...Cadryc skrev:Det är det kanskefarmfield skrev:Eh..? Det är väl experimentellt stöd för DirectX, inte OpenGL du menar nu...Cadryc skrev:Eftersom du tar drivrutin för ATI som exempel tänkte jag bara säga att 3D funkar inte med en virtuell dator i den Virtualbox som finns i förråden.
Dock så har senaste versionen av Vidrtualbox (som man laddar ner från deras sida) experimentellt stöd för OpenGL och därmed 3D.Men 3D med OpenGl funkar väl inte i Vbox som finns i förråden, eller?
Och varken USB eller DirectX stöds av VirtualBox OSE (Open Source Edition) såvitt jag förstår men då kan man som ovan genomgånget lägga in VirtualBox eget förråd och få sista varianten med stöd för såväl USB som DirectX.
Hos mig fungerar USB (kör VirtualBox OSE).farmfield skrev: Och varken USB eller DirectX stöds av VirtualBox OSE (Open Source Edition) såvitt jag förstår men då kan man som ovan genomgånget lägga in VirtualBox eget förråd och få sista varianten med stöd för såväl USB som DirectX.
- farmfield
- Kontakt:
Men då får man göra nån slags workaround som ändå drar igång deras proprietära kod om jag inte minns fel - så då kör man tekniskt sett inte OSE efteråt...orion skrev:Hos mig fungerar USB (kör VirtualBox OSE).farmfield skrev: Och varken USB eller DirectX stöds av VirtualBox OSE (Open Source Edition) såvitt jag förstår men då kan man som ovan genomgånget lägga in VirtualBox eget förråd och få sista varianten med stöd för såväl USB som DirectX.
OSE är väl mer för dom som absolut vägrar nån form av proprietär kod i maskinen...
Som jag förstått det så är det tvärtom, dvs stöd för OpenGL men inte DirectX.farmfield skrev:Eh..? Det är väl experimentellt stöd för DirectX, inte OpenGL du menar nu...
Läs gärna den nya manualen kap 4.8

- farmfield
- Kontakt:
Jupp, läste & såg nu detta. Och det är väl Direct3D jag per automatik syftade på snarare än DirectX också...Bowmore skrev:Som jag förstått det så är det tvärtom, dvs stöd för OpenGL men inte DirectX.farmfield skrev:Eh..? Det är väl experimentellt stöd för DirectX, inte OpenGL du menar nu...
Läs gärna den nya manualen kap 4.8
Men varför detta stöd i Windows? Är det för spelen? Trodde allt i Windows gick under DirectX (eller Direct3D kanske)..?
Givetvis ska're va Direct3D, man glömmer snabbtfarmfield skrev:Men varför detta stöd i Windows? Är det för spelen? Trodde allt i Windows gick under DirectX (eller Direct3D kanske)..?

VB känner väl trycket från oss att kunna köra Windowsspel och hejda flykten till Wine, Vmware, ...

Sen är det som guest och inte host, man kör ju normalt inte Windows virtuellt på Windows men Direct3D-stödet kommer det också. Så har jag uppfattat det hela.