Hjälp installera Ubuntu 8.10

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
JohnSv
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Hjälp installera Ubuntu 8.10

Inlägg av JohnSv »

Hej!

Jag har en bärbar Hp zd8054ea med Windows XP. Jag skulle vilja ha hjälp med att installera Ubuntu 8.10 på samma hårddisk som jag har XP på (Hårddisken har en partition). Är det möjligt utan att någon data från hårddisken försvinner? Jag har ca 50 GB ledigt som jag tänkte använda till Ubuntu.

/John
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Hjälp installera Ubuntu 8.10

Inlägg av Urban Anjar »

Jodå, det går utmärkt. Enklast gör du det med Wubi, som du installerar som ett vanligt windowsprogram.

En bra idé är att defragmentera Windows först och att ta backup på i alla fall de viktigaste filerna först.
JohnSv

Inlägg av JohnSv »

Tack för snabbt svar! Är det någon skillnad att installera med Wubi än att installera genom att först göra en ny partition på hårddisken och sen installera som ett vanligt operativsystem med cd-skiva? Några fördelar/nackdelar?
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Fördelen är väl att wubi är mycket enklare, och tror jag relativt "idiotsäkert" eftersom man slipper partitionera disken. Ubuntu huserar i vad Windows uppfattar som en stor fil. Det gör också att det är lätt att avinstallera om man mot förmodan skulle tröttna eller om man vill installera "på riktigt" senare.

Nackdelarna är väl främst att man använder Windows filsystem vilket kan medföra i att om windowsinstallationen är seg och full med skit finns det nog en viss risk att Ubuntu också blir segt och kanske buggigt.

Att installera "på vanligt sätt" kräver som sagt att du partitionerar om disken. Inte jättesvårt i nuläget, men visst är det en aningen riskabel operation. Den okunnige och oförsiktiga kan trassla till det för sig och jag vågar inte svara för vad som händer om det skulle råka bli strömavbrott precis när du håller på. Jag har emellertid gjort det massor av gånger och det är inget att vara livrädd för.

En sak till att tänka på är att man i varje form av dualboot gör det enklare för sig om man börjar med Windows. Det går att installera eller ominstallera om Windows efteråt med en vanlig dualboot, men det är betydligt krångligare eftersom Windows inte tar nå'n hänsyn till att det kan finnas andra operativsystem på datorn.
JohnSv

Inlägg av JohnSv »

Tack igen för snabbt svar! Jag testar att installera med wubi och om det funkar bra så installerar jag det på riktigt senare.

/John
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Annars finns det ett skarpt installationsalternativ där installeraren automatiskt krymper windowspartitionen och sen installerar ubuntu på det nyblivna frigjorda utrymmet. Då slipper du det med att partitionera själv. Nackdelen är väl att du inte själv kan bestämma hur mycket som ska frigöras. Det alternativet går dock inte att använda om man vill ha en separat home-partition vilken kan jämföras med windows "Document and settings", dvs där dina dokument och konfigurationer ligger.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"