Emilia pinball - svart ruta

För spelentusiaster !
IXPNU
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Emilia pinball - svart ruta

Inlägg av IXPNU »

Hej,änger s

jag skulle vilja spela flipper på datorn... Emilia pinball har funkat bra på en annan dator med annan ubuntuvariant (xubuntu 7.10) men med min nuvarande dator (med ubuntu 8.10 och annan hårdvara förstås) blir fönstret bara svart efter inledningsbilden.

Är det någon som haft samma problem eller vet i vilken jag ska börja leta?

Jga har f ö fler favoritspel som hänger sig numera. Supertux 2, Rocks'n'diamonds. Varför ska det vara så?
Senast redigerad av 1 IXPNU, redigerad totalt 21 gånger.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Emilia pinball - svart ruta

Inlägg av Ulsak »

oki, ibland kan det vara avgörande vilket grafikkort man har. Så vad har du för nån?
En annan åtgärd som man kan göra är att dra ner på skrivbordseffekter. Det gör du i System->Inställningar->Utseende->fliken; Visuella Effekter och välj sedan Inga: Tillhandahåller enkel skrivbordmiljö.../
IXPNU
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av IXPNU »

Tack! Skrivbordseffekterna gjorde susen, åtminstone vad gäller flipper. Yes!
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ulsak skrev:oki, ibland kan det vara avgörande vilket grafikkort man har. Så vad har du för nån?
En annan åtgärd som man kan göra är att dra ner på skrivbordseffekter. Det gör du i System->Inställningar->Utseende->fliken; Visuella Effekter och välj sedan Inga: Tillhandahåller enkel skrivbordmiljö.../
Fast det blir ju en rätt permanent lösning.

Jag har löst det genom att i gnome-panelen först skapa en 'låda' där jag lagt in diverse verktyg, 'sleep', 'lås skärmen', 'stäng av' o.s.v... Sedan har jag lagt in två olika 'startare' för att slå av- och på Compiz. Skapa två startare i panelen eller som jag i en låda i panelen) med

...namn, 'Compiz AV', kommando...

Kod: Markera allt

metacity --replace &
...och namn, 'Compiz PÅ', kommando...

Kod: Markera allt

compiz --replace &
...och anledningen för mig är för att Google Earth inte fungerar med compiz igång så behövde ett snabbt sätt att slå av och på skrivbordseffekterna. Hade en liknande funktion på en annan maskin (för nåt år sen) när jag hade problem med Intel GMA X3100 och VLC som inte fungerade med Compiz igång...
Skriv svar

Återgå till "Spel"