Sugen på att testa spotify?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
dmz

Re: Sugen på att testa spotify?

Inlägg av dmz »

När jag klickar på 'share with your friends' händer ingenting. Vad har jag missat angående konfiguering av wine?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
jansson
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av jansson »

micke_nordin skrev:Det här är ju en tjänst som skulle passa perfekt som fri programvara, ingen tjänar ju pengar på licensförsäljning av programvaran som det ser ut nu. Det är ju bara dumt av dem att inte släppa källkoden. Förmodligen skulle de få en linuxklient gratis om de gjorde det. I det hyär fallet beror det säkert bara på okunskap.

/Micke
Jag tror nog att de inte vill släppa källkoden för att förhindra kopiering.

Om protokollet blir allmänt känt så kan ju vem som helst skapa ett program som kopierar av låtar direkt från servern och typ direktlänkar till TPB.
Nog för att jag tycker att det inte skulle påverka mängden piratkopiering men jag tror nog inte de är villiga att ta chansen. Desutom är det nog lättare att komma undan reklamen på samma sätt, iaf den grafiska reklamen.

Hade jag utvecklat ett liknade program hade jag gjort det i java (detta är förutsatt att skivbolagen är ointreserade av en öppen tjänst). Programmet skulle sköta strömmning och uppspelning (för jag har för mig att java fixar detta direkt native). Java skulle ge mig en grymt plattformsoberoende. Grejen med mitt program skulle vara att det skulle sakna GUI, eller kanske ett enkelt GUI men framför allt skulle jag sattsa på att låta tredjeparts musikspelare styra mitt program. Helt enkelt göra det totalt transparent för användaren att det här java-spotify-klonen används. Kanske skulle det fianseras via reklam och månadsavgift presis som spotify.

Tanken är att användaren ska kunna lägga in låtar (som egentligen är länkar till mina strömmar) i sitt musikbibliotek precis som om det låg lokalt på hårddisken.

Låtarna kan man lägga till i sitt biblotek från en hemsida (där reklam kanske kan finnas för de som väljer bort månadsavgift) och tredjepartsmusikspelare kanske stödjer detta via plugins, eller native.

Detta skulle bli extra smidigt i spelare som Songbird där en webbläsare är intregerad i spelaren.

Skulle skivbolagen tillåta att protokollet är öppen (då jag tror det skulle gå som allra bäst för denna typ av affärsmodell, även om det skulle underlätta för pirater) så skulle jag naturligtvis göra så, och helt enkelt skippa java-spelaren.

EDIT: Oj då. Missade att det fanns flera sidor och någon hade visst svarat på det jag svarade på. Men lite nytt skrev jag iaf. men men...

PS. Är det någon som har en inbjudan nu? Jag tar gärna en.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Som jag sade, man är ju fortfarande tvungen att logga in för att komma åt innehållet på deras server (alltså själva musiken). Detta alldeles oberoende av om protokollen är öppna eller inte... Att ssh är en öppen teknologi gör ju inte att vem som helst kan logga in och börja styra min server...

/Micke
jansson

Inlägg av jansson »

micke_nordin skrev:Som jag sade, man är ju fortfarande tvungen att logga in för att komma åt innehållet på deras server (alltså själva musiken). Detta alldeles oberoende av om protokollen är öppna eller inte... Att ssh är en öppen teknologi gör ju inte att vem som helst kan logga in och börja styra min server...

/Micke
Jo men om man har ett konto så kan man ju ganska enkelt skapa ett program som "spelar in" musiken. Men om det bara är deras egna stängda program som kommer åt servern så är det ju liksom stopp där.
Inhuman Soul
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Inhuman Soul »

jansson skrev:
micke_nordin skrev:Som jag sade, man är ju fortfarande tvungen att logga in för att komma åt innehållet på deras server (alltså själva musiken). Detta alldeles oberoende av om protokollen är öppna eller inte... Att ssh är en öppen teknologi gör ju inte att vem som helst kan logga in och börja styra min server...

/Micke
Jo men om man har ett konto så kan man ju ganska enkelt skapa ett program som "spelar in" musiken. Men om det bara är deras egna stängda program som kommer åt servern så är det ju liksom stopp där.
Fast kommunikationen sker ju genom ett protokoll, vare sig det är en fri eller en ofri klient man kör.
Enda skillnaden är att de med en ofri klient kan göra protokollet "hemligt". Men det går ju ändå att lista ut genom att logga ens egen trafik, så det är ju inte alls omöjligt att fixa en "inspelare", bara lite krångligare.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Inhuman Soul skrev:
jansson skrev: Jo men om man har ett konto så kan man ju ganska enkelt skapa ett program som "spelar in" musiken. Men om det bara är deras egna stängda program som kommer åt servern så är det ju liksom stopp där.
Fast kommunikationen sker ju genom ett protokoll, vare sig det är en fri eller en ofri klient man kör.
Enda skillnaden är att de med en ofri klient kan göra protokollet "hemligt". Men det går ju ändå att lista ut genom att logga ens egen trafik, så det är ju inte alls omöjligt att fixa en "inspelare", bara lite krångligare.
Fast man måste ju förstås inte känna till hur protokollet ser ut för att spela in musiken, det går ju hur bra som helst att göra med pulseaudio och t.ex. audacity: https://wiki.ubuntu.com/PulseAudio#Reco ... 20Audacity. Jag vill dock inte uppmana någon att göra detta med Spotify, då det torde vara olagligt. Prova i stället med nån fri musik på en flashspelare på nätet, det är samma teknik som används, man skickar ljudströmmen till en inspelare i stället för bara till högtalarna.

Jag tror inte det finns några bra argument för att spotify klienten skall behöva vara ofri.

/Micke
jansson

Inlägg av jansson »

micke_nordin skrev:
Inhuman Soul skrev:
jansson skrev: Jo men om man har ett konto så kan man ju ganska enkelt skapa ett program som "spelar in" musiken. Men om det bara är deras egna stängda program som kommer åt servern så är det ju liksom stopp där.
Fast man måste ju förstås inte känna till hur protokollet ser ut för att spela in musiken, det går ju hur bra som helst att göra med pulseaudio och t.ex. audacity: https://wiki.ubuntu.com/PulseAudio#Reco ... 20Audacity. Jag vill dock inte uppmana någon att göra detta med Spotify, då det torde vara olagligt. Prova i stället med nån fri musik på en flashspelare på nätet, det är samma teknik som används, man skickar ljudströmmen till en inspelare i stället för bara till högtalarna.

Jag tror inte det finns några bra argument för att spotify klienten skall behöva vara ofri.

/Micke
Nej jag tror inte heller det.

Men jag tror inte att skivbolagen kommer fatta detta, åt minstonde inte ännu.
Så länga jag som användare har möjlighet att spela upp musiken, så har jag ju möjlighet att spela in den. Det analoga hålet.

Trots det så används DRM.

Så länge det finns piratkopierad musik att få tag på på nätet, så kommer ju DRM endast att vara i vägen för de som betalar (och typ en person som knäcker DRM-skyddet först), de som kopierar märker ju inte av det.

Trots det används DRM.

Skivbolagen är ju liksom lite desperata känns det som.
lurson

Inlägg av lurson »

Nu har jag 2 till "invites".

Först till kvarn :)

Skicka ett mail med er adress så skickar jag en inbjudan.
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Vad jag vet så går det att spela in streamat också så vad dom vinner på spotify har jag svårt att förstå..

???
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Harlekin33 skrev:Vad jag vet så går det att spela in streamat också så vad dom vinner på spotify har jag svårt att förstå..

???
Att Spotify är så pass smidigt och trevligt som det är att de räknar med att ingen orkar bry sig skulle jag tro ;)
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Mycket möjligt men det stoppar inte fildelningen!

Vilket är deras huvudsyfte!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Harlekin33 skrev:Mycket möjligt men det stoppar inte fildelningen!

Vilket är deras huvudsyfte!
Spotify gör väl fildelning klumpigt, för alla som testat verkar ju faktiskt tycka att det är lösningen som borde ha kommit för typ 10 år sedan, och har därmed stora möjligheter att konkurrera ut DC++, torrent osv.

Man har med andra ord gjort vad kunderna önskat i flera år: erbjudit en prisvärd och smidig lösning med samma kvalitet och utbud som de illegala alternativen. Nu krävdes det ju hjärnan bakom myTorrent för att det skulle bli av, men trevligt är det!
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ja..klumpigt blir det men den som laddar ner 1000 låtar och sprider det via MSN..ICQ...mail osv till sina vänner så blir det nästan samma sak!

Gångra sedan det med 1,5 miljoner människor så blir det nästan samma sak!

Tar bara lite längre tid!

::)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Harlekin33 skrev:Ja..klumpigt blir det men den som laddar ner 1000 låtar och sprider det via MSN..ICQ...mail osv till sina vänner så blir det nästan samma sak!

Gångra sedan det med 1,5 miljoner människor så blir det nästan samma sak!

Tar bara lite längre tid!

::)
Men uppenbarligen är det ju smidigare, de annars så kritiska användarna på flashback.info lovsjunger ju programmet ;D https://www.flashback.info/showthread.php?t=520055
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Det här lät ju intressant:

http://getsongbird.com/

Open source är alltid intressant!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Har precis köpt ett premium-konto, skicka PM med e-post för invite.
jansson

Inlägg av jansson »

Jag skickade ett mail till lurson och så fick JAG det mailet till MIN e-post.

Är det något fel då eller ska jag få en kopia?
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Det som är bra med spotify är ju att vi slipper 128Kilobit/s skiten äntligen men det kommer nog ta ett tag!

:D
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

jansson skrev:Jag skickade ett mail till lurson och så fick JAG det mailet till MIN e-post.

Som standard får du en kopia.
jansson

Inlägg av jansson »

upnorth skrev:
jansson skrev:Jag skickade ett mail till lurson och så fick JAG det mailet till MIN e-post.

Som standard får du en kopia.
Ok tack då vet jag.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"