Problem med auto mount av disk och PySDM
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Problem med auto mount av disk och PySDM
Hejsan,
Tror jag har strulat till det. Hoppas att någon av er kan råda mig.
Ska försöka förklara vad jag har gjort och vad jag försöker göra.
Bakgrund:
Allt började med att jag ville ha mina 2 extra, NTFS diskar mountade vid uppstart.
Lösning: -misslyckad
Detta lyckades jag med genom att använda PySDM, Storage Device Manager (SDM).
Orsak:
Den mountar inte diskarna i samma ordning vid varje omstart, dvs ibland är min lagringdisk SDB1, och ibland är den SDC1.
Detta ställer till det på flera sätt för mig, sökvägarna i bland annat MyIHome (Media streamer), pekar mot en folder i lagringdisken, sökvägen kan se ut såhär, "/Media/SDB1/Bilder", mountas däremot min andra disk först så letar media streamen efter en mapp som inte finns på den disken, utan SDC1...
Nästa steg jag tog:
Vad jag sen testade var, att genom SDM använda reglerna som är inbyggda i programmet och skapade en regel, som var följande:
"When model is WDXXXX (Hdisk modellen)", och valde alternativet "Specify a device file name" , döpte den till Privat (Den heter Privat i filsystemet sedan Windowstiden).
Tanken med detta var att skapa ett alias till min mountade disk, och därmed kunna skriva sökvägen som "/Media/Privat/Bilder" istället för SDx1.
Läget idag:
Detta fungerade delvis. SDx1, eller Privat som den heter, mountas dock inte längre automatiskt. Sökvägarna med "Privat" i fungerar dock, OM JAG FÖRST mountar den genom att accessa den genom "Platser i menyn. Om detta inte görs så "finns" inte Privat.
Vad som är mer intressant, går jag in i "gksudo nautilus" /Media, så finns disken där som SDx1, men den är "tom", 0 filer. Mountar jag däremot disken (genom access via Platser/Privat), så dyker det upp en till disk i /Media, dvs en som heter Privat, som innehåller alla mina filer.
Min andra disk heter även den som vanligt SDx1, under /Media, den heter även dess gamla namn från windowstiden "Lagring" i Platser/disknamn.
En ytterligare "tråkig" sak är att jag inte längre kan välja min disk som jag satte alias på, i SDM, den ligger där till vänster, men man kan inte markera den för att editera dens properties.
Kör jag "sudo fdisk -l", finner jag bara min systemdisk, "filesystem och swap", och min lagringsdisk, inte min "privat", det är precis som om disken inte är där längre, utan bara en spegling av den. Känns inte rätt på något sätt.
Fattar inte riktigt vad jag gjort, hur jag ev återställer disken till normalt läge igen.
Jag är ju ute efter att.
1. Diskarna ska automountas.
2. De ska antingen ha en fast enhetsbeteckning, eller ett alias man kan nå dem genom.
Please Please Please.
Jag är inne på min tredje dag med Ubuntu, nöjd som fasen, men även lite frustrerad över detta. Går det inte att lösa får jag väll installera om allt igen.
Tack på förhand.
Tror jag har strulat till det. Hoppas att någon av er kan råda mig.
Ska försöka förklara vad jag har gjort och vad jag försöker göra.
Bakgrund:
Allt började med att jag ville ha mina 2 extra, NTFS diskar mountade vid uppstart.
Lösning: -misslyckad
Detta lyckades jag med genom att använda PySDM, Storage Device Manager (SDM).
Orsak:
Den mountar inte diskarna i samma ordning vid varje omstart, dvs ibland är min lagringdisk SDB1, och ibland är den SDC1.
Detta ställer till det på flera sätt för mig, sökvägarna i bland annat MyIHome (Media streamer), pekar mot en folder i lagringdisken, sökvägen kan se ut såhär, "/Media/SDB1/Bilder", mountas däremot min andra disk först så letar media streamen efter en mapp som inte finns på den disken, utan SDC1...
Nästa steg jag tog:
Vad jag sen testade var, att genom SDM använda reglerna som är inbyggda i programmet och skapade en regel, som var följande:
"When model is WDXXXX (Hdisk modellen)", och valde alternativet "Specify a device file name" , döpte den till Privat (Den heter Privat i filsystemet sedan Windowstiden).
Tanken med detta var att skapa ett alias till min mountade disk, och därmed kunna skriva sökvägen som "/Media/Privat/Bilder" istället för SDx1.
Läget idag:
Detta fungerade delvis. SDx1, eller Privat som den heter, mountas dock inte längre automatiskt. Sökvägarna med "Privat" i fungerar dock, OM JAG FÖRST mountar den genom att accessa den genom "Platser i menyn. Om detta inte görs så "finns" inte Privat.
Vad som är mer intressant, går jag in i "gksudo nautilus" /Media, så finns disken där som SDx1, men den är "tom", 0 filer. Mountar jag däremot disken (genom access via Platser/Privat), så dyker det upp en till disk i /Media, dvs en som heter Privat, som innehåller alla mina filer.
Min andra disk heter även den som vanligt SDx1, under /Media, den heter även dess gamla namn från windowstiden "Lagring" i Platser/disknamn.
En ytterligare "tråkig" sak är att jag inte längre kan välja min disk som jag satte alias på, i SDM, den ligger där till vänster, men man kan inte markera den för att editera dens properties.
Kör jag "sudo fdisk -l", finner jag bara min systemdisk, "filesystem och swap", och min lagringsdisk, inte min "privat", det är precis som om disken inte är där längre, utan bara en spegling av den. Känns inte rätt på något sätt.
Fattar inte riktigt vad jag gjort, hur jag ev återställer disken till normalt läge igen.
Jag är ju ute efter att.
1. Diskarna ska automountas.
2. De ska antingen ha en fast enhetsbeteckning, eller ett alias man kan nå dem genom.
Please Please Please.
Jag är inne på min tredje dag med Ubuntu, nöjd som fasen, men även lite frustrerad över detta. Går det inte att lösa får jag väll installera om allt igen.
Tack på förhand.
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Re: Problem med auto mount av disk och PySDM
Är det vanliga fastmonterade hårddiskar? Finns det något speciellt skäl som gör att du inte vill montera dem "som vanligt" genom fstab? För det alternativet skall ju inte vara några problem att fixa.
Hejsan, ja det är bara vanliga diska. En Sata och en Ide.
Anledningen till att jag inte att jag inte gjorde det genom fstab är att jag kan igentligen 0 om Linux, detta är som sagt mina tre första dagar med Ubuntu, fick rådet att använda SDM, därav gjorde jag det.
Kan jag fixa detta på ett enkelt sätt?
Ska jag installera om systemet?
Några råd?
Anledningen till att jag inte att jag inte gjorde det genom fstab är att jag kan igentligen 0 om Linux, detta är som sagt mina tre första dagar med Ubuntu, fick rådet att använda SDM, därav gjorde jag det.
Kan jag fixa detta på ett enkelt sätt?
Ska jag installera om systemet?
Några råd?
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Installera Disk Manager (Diskhanterare) genom Program → Lägg till/ta bort, sen ligger det under System → Administration.
Hej och Tack.
Detta löste ett av mina problem.
Privat automountas.
Dock så återstår det följande frågor.
1. Aliaset, eller vad det nu är, ligger fortfarande kvar. Under media har jag mina 2 NTFS diskar, samt en "Privat", som jag skapade i SDM.
2. Kommer de att mountas i samma ordning alltid? Hade ju det problemet innan.
3. En ominstall löser ju givet vis problemet, men då är jag ju tillbaka på ruta 1 igen, ingen auto mount, och inga fungerande alias antar jag.
Detta löste ett av mina problem.
Privat automountas.
Dock så återstår det följande frågor.
1. Aliaset, eller vad det nu är, ligger fortfarande kvar. Under media har jag mina 2 NTFS diskar, samt en "Privat", som jag skapade i SDM.
2. Kommer de att mountas i samma ordning alltid? Hade ju det problemet innan.
3. En ominstall löser ju givet vis problemet, men då är jag ju tillbaka på ruta 1 igen, ingen auto mount, och inga fungerande alias antar jag.
Oki, det verkar som om detta var en svår nöt att knäck.
Säg att jag installerar om systemet. HUR gör jag då för att få det som jag vill.
1. Diskarna ska auto mountas.
2. De ska antingen mountas i samma ordning gång på gång, eller så ska det gå att få till ett alias på dem. Så man kan accessa dem på det sättet.
Någon som kan ge tips på hur detta går till på bästa sätt?
Säg att jag installerar om systemet. HUR gör jag då för att få det som jag vill.
1. Diskarna ska auto mountas.
2. De ska antingen mountas i samma ordning gång på gång, eller så ska det gå att få till ett alias på dem. Så man kan accessa dem på det sättet.
Någon som kan ge tips på hur detta går till på bästa sätt?
- Cadryc
Du behöver inte ominstallera.
Mapparna i /media är bara mappar, i vilka man vid tillfälle monterar en hårddisk.
Program → Tillbehör → Terminal skriv (högerklicka och klistra in) och tryck enter, du får skriva in lösenordet och då syns inga tecken, tryck bara enter efteråt. Det kommer fram en del text i terminalen, markera med musen, högerklicka, kopiera och klistra sen in det här.
Skriv sen i terminalen så öppnar textredigeraren filen som styr vilka diskar som monteras automatiskt.
Disk Manager fixar till denna fil, men om inte det blev bra för dig så kan vi fixa filen manuellt, du kan även ta en titt på denna wikisida, http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Automa ... artitioner
Mapparna i /media är bara mappar, i vilka man vid tillfälle monterar en hårddisk.
Program → Tillbehör → Terminal skriv (högerklicka och klistra in)
Kod: Markera allt
sudo fdisk -l
Skriv sen i terminalen
gedit /etc/fstab
Disk Manager fixar till denna fil, men om inte det blev bra för dig så kan vi fixa filen manuellt, du kan även ta en titt på denna wikisida, http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/Automa ... artitioner
Hej igen och tack.
Men som jag (tror jag) skrev innan, så dyker bara en av mina NTFS diskar upp i fdisk -l, min Privata som jag skapade någon form av alias för, finns inte där längre, det gjorde den innan jag lyckades strula till det.
I Fstab finns den dock.
Utdrag från fdisk -l
Utdrag från fstab
Har ni några kreativa ideer, eller kanske förklaringar på vad som skett så är jag tacksam.
Jag kan leva med att ha ett Alias, om det inte finns några nackdelar med det, jag är ju trots allt ute efter att kunna accessa diskarna varje gång, utan att oroa mig för att de mountas i olika ordning var gång, och då få en annan enhetsbeteckning.
Men som jag (tror jag) skrev innan, så dyker bara en av mina NTFS diskar upp i fdisk -l, min Privata som jag skapade någon form av alias för, finns inte där längre, det gjorde den innan jag lyckades strula till det.
I Fstab finns den dock.
Utdrag från fdisk -l
Disk /dev/sda: 37,0 GB, 37019566080 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 4500 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Diskidentifierare: 0xe8d2e8d2
Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sda1 * 1 4310 34620043+ 83 Linux
/dev/sda2 4311 4500 1526175 5 Utökad
/dev/sda5 4311 4500 1526143+ 82 Linux växling / Solaris
Disk /dev/sdc: 500,1 GB, 500107862016 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 60801 cylindrar
Diskidentifierare: 0x5dc2772d
/dev/sdc1 1 60801 488384001 7 HPFS/NTFS
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
/dev/sda1 / ext3 relatime,errors=remount-ro 0 1
#Entry for /dev/Privat :
UUID=CE9873AB98739127 /media/Privat ntfs-3g defaults,locale=sv_SE.UTF-8 0 0
/dev/sda1 /media/sda1_ ext3 defaults 0 0
#Entry for /dev/sdc1 :
UUID=24DCB344DCB30ED4 /media/sdb1 ntfs-3g defaults,locale=sv_SE.UTF-8 0 0
#Entry for /dev/sda5 :
UUID=c0404741-9e7f-4af3-9b21-a398e5527b81 none swap sw 0 0
/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0
#Entry for /dev/sda5 :
UUID=c0404741-9e7f-4af3-9b21-a398e5527b81 /media/sda5 swap defaults 0 0
Jag kan leva med att ha ett Alias, om det inte finns några nackdelar med det, jag är ju trots allt ute efter att kunna accessa diskarna varje gång, utan att oroa mig för att de mountas i olika ordning var gång, och då få en annan enhetsbeteckning.
Du verkar ha strulat till det i fstab.
Lägg ut svaren på dessa två kommandon också så blir det enklare för oss att hjälpa dig
Det andra kommandot (ls) listar dina monteringspunkter.
Sen var den andra ntfs-disken tog vägen i fdisk-utskriften återstår att se. Kan vara tillfälligt så att den dyker upp efter nästa omstart.
Är det ntfs-partitioner på diskar i datorn eller är det usb-diskar?
Lägg ut svaren på dessa två kommandon också så blir det enklare för oss att hjälpa dig
blkid
ls -l /media
Sen var den andra ntfs-disken tog vägen i fdisk-utskriften återstår att se. Kan vara tillfälligt så att den dyker upp efter nästa omstart.
Är det ntfs-partitioner på diskar i datorn eller är det usb-diskar?
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag har avinstallerat det igen eftersom det startas med/som root och då mountar diskar som root ovh dom då bara kan avmountas som root - vilket är struligt om man som jag har en 500Gb extern kopplad till en bärbar som jag flyttar på 1-2ggr dagligen numera...Cadryc skrev:Installera Disk Manager (Diskhanterare) genom Program → Lägg till/ta bort, sen ligger det under System → Administration.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Hejsan igen,
Tack för all hjälp, men.
Jag blev inte klok på det hela, så jag tog en ominstallation, är man van vid Windows omstallation och uppdateringar är de 35 minuter en komplett ubuntu install en piss i nilen.
Nu är jag tillbaka på ruta 1. Skönt minst sagt, kommer inte att frilansa så igen innan jag vet vad jag gör.
Så, min fråga blir nu, hur löser jag mitt behov på bästa sätt?
1. Diska ska auto mountas (Diskhanteraren?).
2. De måste antingen alltid få samma enhetsbeteckning, eller ha ett alias jag kan använda.
Detta behövs för att min applikationer ska fungera.
Nu ser det ut enligt följande:
Fdisk -l
Fstab:
Media, innehåller 0 "alias" eller mountade diskar, ligger 2 st cd/dvd enheter där, varav en ser ut att vara någon slags pekare bara.
Som sagt, väldigt tacksam för all hjälp som kan ges.
/tobias
Tack för all hjälp, men.
Jag blev inte klok på det hela, så jag tog en ominstallation, är man van vid Windows omstallation och uppdateringar är de 35 minuter en komplett ubuntu install en piss i nilen.
Nu är jag tillbaka på ruta 1. Skönt minst sagt, kommer inte att frilansa så igen innan jag vet vad jag gör.
Så, min fråga blir nu, hur löser jag mitt behov på bästa sätt?
1. Diska ska auto mountas (Diskhanteraren?).
2. De måste antingen alltid få samma enhetsbeteckning, eller ha ett alias jag kan använda.
Detta behövs för att min applikationer ska fungera.
Nu ser det ut enligt följande:
Fdisk -l
Disk /dev/sda: 37,0 GB, 37019566080 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 4500 cylindrar
Diskidentifierare: 0xe8d2e8d2
/dev/sda1 * 1 4310 34620043+ 83 Linux
/dev/sda2 4311 4500 1526175 5 Utökad
/dev/sda5 4311 4500 1526143+ 82 Linux växling / Solaris
Disk /dev/sdb: 500,1 GB, 500107862016 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 60801 cylindrar
Diskidentifierare: 0x5dc2772d
/dev/sdb1 1 60801 488384001 7 HPFS/NTFS
Disk /dev/sdc: 120,0 GB, 120034123776 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 14593 cylindrar
Diskidentifierare: 0x9afed946
/dev/sdc1 1 14593 117218241 7 HPFS/NTFS
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
proc /proc proc defaults 0 0
# /dev/sda1
UUID=570616f5-5f6e-4aed-99ed-5f8ee77e75ed / ext3 relatime,errors=remount-ro 0 1
# /dev/sda5
UUID=c0404741-9e7f-4af3-9b21-a398e5527b81 none swap sw 0 0
/dev/scd0 /media/cdrom0 udf,iso9660 user,noauto,exec,utf8 0 0
Som sagt, väldigt tacksam för all hjälp som kan ges.
/tobias
- Cadryc
Jo den lägger sig i Sessioner och startar automatiskt och monterar allt den ser. Men om man avbockar den i Sessioner så kan man väl använda när man känner för det, tex om nån USBhårddisk skulle inte vill monteras utan forcefarmfield skrev:Jag har avinstallerat det igen eftersom det startas med/som root och då mountar diskar som root ovh dom då bara kan avmountas som root - vilket är struligt om man som jag har en 500Gb extern kopplad till en bärbar som jag flyttar på 1-2ggr dagligen numera...Cadryc skrev:Installera Disk Manager (Diskhanterare) genom Program → Lägg till/ta bort, sen ligger det under System → Administration.
Som sagt lägg gärna ut svaret på kommandot blkid också.
Vilka sökvägar vill du ha?
Annars får du /media/sdb1/xxx resp /media/sdc1/xxx
eller vill du ha etikettnamnet för resp disk istf sdb1 o sdc1?
Bara att välja
Vilka sökvägar vill du ha?
Annars får du /media/sdb1/xxx resp /media/sdc1/xxx
eller vill du ha etikettnamnet för resp disk istf sdb1 o sdc1?
Bara att välja

Tjenare alles,
Här kommer utdraget från blkid
Om diskarna heter SDc1, eller SDb1, eller Privat och Big Disk, spelar ingen roll igentligen men Privat/Big Disk är att föredra.
Det jag är ute efter är att kunna accessa diska på ett smidigt sätt, mountas de inte i samma ordning som vanligt, så byter de ju beteckning.
Här kommer utdraget från blkid
/dev/sda1: UUID="570616f5-5f6e-4aed-99ed-5f8ee77e75ed" TYPE="ext3"
/dev/sda5: UUID="c0404741-9e7f-4af3-9b21-a398e5527b81" TYPE="swap"
/dev/sdb1: UUID="24DCB344DCB30ED4" LABEL="Big Disk" TYPE="ntfs"
/dev/sdc1: UUID="CE9873AB98739127" LABEL="Privat" TYPE="ntfs"
/dev/loop0: TYPE="squashfs"
Det jag är ute efter är att kunna accessa diska på ett smidigt sätt, mountas de inte i samma ordning som vanligt, så byter de ju beteckning.
Editera filen /etc/fstab med kommandot
och kopiera in följande rader sist i filen
Kör sen följande kommandon i den ordning de står
Då ska du komma åt dina båda diskar och de får sökvägar som börjar på /media/BigDisk/.. resp /media/Privat/..
sudo gedit /etc/fstab
# Entry for /dev/sdb1
UUID=24DCB344DCB30ED4 /media/BigDisk ntfs defaults,umask=007,gid=46 0 0
# Entry for /dev/sdc1
UUID=CE9873AB98739127 /media/Privat ntfs defaults,umask=007,gid=46 0 0
sudo mkdir /media/BigDisk
sudo mkdir /media/Privat
sudo mount -a
Bowmore, och alla andra som hjälpt mig.
Massor med tack!
Det fungerar super, och man har lärt sig en del på köpet!
Massor med tack!

Det fungerar super, och man har lärt sig en del på köpet!
- Cadryc
Jepp, man lär sig en del. blkid var ny för mig