Hej! Har problem att starta Synaptic, får följande felmedelande:
E: dpkg was interrupted, you must manually run 'dpkg --configure -a' to correct the problem.
E: _cache->open() failed, please report.
Jaha? Säger jag, det var ju informativt (not)..
Vad ska jag göra?
Problem att starta Synaptic
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Problem att starta Synaptic
Du ska göra det som står
Dock står det inte att du måste först starta en terminal och sedan skriver du in kommandot så här....
Dock är det så i terminalen att du inte får återkoppling på tangenttryckningar når du skriver in lösenord i terminalen. Det år bara att skriva på och trycka enter när du har skrivit in lösenordet.

Kod: Markera allt
sudo dpkg --configure -a
Har provat, så sabla ologiskt att använda terminalen... Förbannade ubuntu! Har haft mer problem med ubuntu under några timmars användande än vad jag haft med många o långa års användande av windows. Allt är nyinstallerat och nyuppdaterat, har rätt drivrutiner desutom, ändå funkar det verkligen inte felfritt, datorn har hängt sig flera gånger..
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Vad är det för hårdvara i den? moderkort, grafikkort, nätverkskort. Eller modellnamn. Kanske kan hitta och se om fler har haft problem, och om de löst det.
Jag vet inte om jag vill hålla med dig, oftast tycker jag att att använda en terminal är enklast. I ditt exempel är det enkelt, kopiera det som står att du ska göra och skriv sudo före enklare kan det inte bli, i Windows blir det säkert mycke krångligare om du skall göra något liknade.di_Zazzo skrev:Har provat, så sabla ologiskt att använda terminalen... Förbannade ubuntu! Har haft mer problem med ubuntu under några timmars användande än vad jag haft med många o långa års användande av windows. Allt är nyinstallerat och nyuppdaterat, har rätt drivrutiner desutom, ändå funkar det verkligen inte felfritt, datorn har hängt sig flera gånger..
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Starta upp Ubuntu i felsäkert läge så kommer du till en meny för reparation. Där kan du köra funktionen för att reparera paket (och beroenden) - utan att behöva köra kommandon i terminalen. Efter reparationen är klar så väljer du att starta Ubuntu som vanligt med det översta valet i samma meny.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Hej fick liknade fel och det rättade jag till genom att gå in i programvarokällor där det står hämtningbara filer och där valde jag huvudserver sedan fungerade det..