Problem med filarkiv
Problem med filarkiv
Jag har problem med filhanteraren, eller vad det nu heter i lnux-värden. Det har hänt något konstigt... helt plötsligt visas filhanteraren över hela skärmen, utan ram, så det går inte att ändra storleken på den. Öppnar jag en fil hamnar den bakom filarkivet, så jag måste använda andra sätt för att för att få fram det.... Någon som har en lösning för att få filhanteraren att visas med ram som alla andra program?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Re: Problem med filarkiv
Håll ner Alt medan du klickar och drar någonstans i fönstret. Då kan du förhoppningsvis flytta fönstret och sedan ändra storleken.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Nope händer ingenting... 

- Osprey
- Kontakt:
Det verkar som om antingen Emerald eller Metacity inte är igång ordentligt. Om du kör Emerald så prova att öppna en terminal och skriv "emerald --replace" och om du kör Metacity så kör på samma sätt "metacity --replace".
Om du inte vet vad du kör, så är det riskfritt att prova vilken som helst av dem och se vad som händer...
Om du inte vet vad du kör, så är det riskfritt att prova vilken som helst av dem och se vad som händer...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- farmfield
- Kontakt:
Varför Emerald? Hur många kör det nu för tiden..?Osprey skrev:Det verkar som om antingen Emerald eller Metacity inte är igång ordentligt. Om du kör Emerald så prova att öppna en terminal och skriv "emerald --replace" och om du kör Metacity så kör på samma sätt "metacity --replace".

Kör man compiz och kör metacity --replace & så stänger man ju compiz. Får man problem med fönsterramar när man kör compiz så kan man starta om compiz med compiz --replace & och om man fortfarande har problem så får man titta på på compiz inställningar och dess plugin för fönsterdekoration. Står problemet fortfarande kvar efter det så får man titta på drivrutinen för grafikkortet (t.ex. installera senaste med ENVY) och ev. specificera funktioner och drivaren i xorg.conf...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- Osprey
- Kontakt:
Njaaeee... jag misstänker att du tänker på Beryl, Emerald är ju faktiskt den fönsterhanterare man brukar använda ihop med Compiz. Fast det är klart, man kan ju föstås använda Compiz och Metacity ihop...farmfield skrev:Varför Emerald? Hur många kör det nu för tiden..?Osprey skrev:Det verkar som om antingen Emerald eller Metacity inte är igång ordentligt. Om du kör Emerald så prova att öppna en terminal och skriv "emerald --replace" och om du kör Metacity så kör på samma sätt "metacity --replace".
Om du inte vet vad du kör, så är det riskfritt att prova vilken som helst av dem och se vad som händer......men jag förstår din tanke så sett, fast dom flesta kör väl metacity...
Kör man compiz och kör metacity --replace & så stänger man ju compiz. Får man problem med fönsterramar när man kör compiz så kan man starta om compiz med compiz --replace & och om man fortfarande har problem så får man titta på på compiz inställningar och dess plugin för fönsterdekoration. Står problemet fortfarande kvar efter det så får man titta på drivrutinen för grafikkortet (t.ex. installera senaste med ENVY) och ev. specificera funktioner och drivaren i xorg.conf...

- farmfield
- Kontakt:
Dom flesta aktiverar ju Compiz - som ju är förinstallerat - genom att aktivera skrivbordseffekter i kontrollpanelstillägget 'utseende' och sen så installerar många CCSM för att kunna ställa in mer. Då använder man ju metacity's teman.Osprey skrev:jag misstänker att du tänker på Beryl, Emerald är ju faktiskt den fönsterhanterare man brukar använda ihop med Compiz. Fast det är klart, man kan ju föstås använda Compiz och Metacity ihop...
Emerald däremot är ju nånting man måste installera separat i 'Lägg till/Ta bort' eller i Synaptic - så jag tror absolut det hör till ovanligheterna att folk kör det...

Hehe, varför känns det som om vi debatterar runt Compiz & Ubuntu 7.04..?

- AntonPetts
- Kontakt:
Och för att använda metacity i compiz så måste du installera gtk-window-decorator...farmfield skrev: Dom flesta aktiverar ju Compiz - som ju är förinstallerat - genom att aktivera skrivbordseffekter i kontrollpanelstillägget 'utseende' och sen så installerar många CCSM för att kunna ställa in mer. Då använder man ju metacity's teman.
Emerald däremot är ju nånting man måste installera separat i 'Lägg till/Ta bort' eller i Synaptic - så jag tror absolut det hör till ovanligheterna att folk kör det...![]()
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
- farmfield
- Kontakt:
Men vänta lite nu... Om man - som jag beskriver ovan - bara aktiverar Compiz under 'utseende', vilken fönsterdekoratör använder Compiz då..? Inte Emerald - för den är ju inte installerad som default. Då måste det ju vara metacity, eller?AntonPetts skrev:Och för att använda metacity i compiz så måste du installera gtk-window-decorator...farmfield skrev: Dom flesta aktiverar ju Compiz - som ju är förinstallerat - genom att aktivera skrivbordseffekter i kontrollpanelstillägget 'utseende' och sen så installerar många CCSM för att kunna ställa in mer. Då använder man ju metacity's teman.
Emerald däremot är ju nånting man måste installera separat i 'Lägg till/Ta bort' eller i Synaptic - så jag tror absolut det hör till ovanligheterna att folk kör det...![]()
Edit: Paketet gtk-window-decorator finns inte i förråden längre utan paket ingår tydligen i Compiz.
Sedan finns det också ett paket som heter compiz-gnome...This meta-package provides the components necessary for running compiz. It provides the compiz core, a set of standard plugins, a window decorator using the Gtk toolkit and the files necessary to integrate compiz with the GNOME desktop environment.
OpenGL window and compositing manager - GNOME window decorator Compiz brings to life a variety of visual effects that make the Linux desktop easier to use, more powerful and intuitive, and more accessible for users with special needs.
This package contains files needed to integrate compiz with the GNOME desktop environment and a window decorator that uses Gtk to provide a look and feel similar to that of the metacity window manager.
- Osprey
- Kontakt:
Börjar få en känsla av att jag inte heller vet alla parametrar när det gäller det här, kul nu kanske man får lära sig något nytt!! 
Mvh.
/Magnus (som kör Emerald)

Mvh.
/Magnus (som kör Emerald)

- AntonPetts
- Kontakt:
I ubuntu, men alla distar gör inte såfarmfield skrev: Edit: Paketet gtk-window-decorator finns inte i förråden längre utan paket ingår tydligen i Compiz.

- farmfield
- Kontakt:
Jag glömde att vi var i ett Fedora-forum...AntonPetts skrev:I ubuntu, men alla distar gör inte såfarmfield skrev: Edit: Paketet gtk-window-decorator finns inte i förråden längre utan paket ingår tydligen i Compiz.

-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Inget av ovan funkar, det går inte att ändra fönstrets storlek för filhanteraren. Övriga program funkar finfint, med snygg ram runt, men inte för filhanteraren...Osprey skrev:Njaaeee... jag misstänker att du tänker på Beryl, Emerald är ju faktiskt den fönsterhanterare man brukar använda ihop med Compiz. Fast det är klart, man kan ju föstås använda Compiz och Metacity ihop...farmfield skrev:Varför Emerald? Hur många kör det nu för tiden..?Osprey skrev:Det verkar som om antingen Emerald eller Metacity inte är igång ordentligt. Om du kör Emerald så prova att öppna en terminal och skriv "emerald --replace" och om du kör Metacity så kör på samma sätt "metacity --replace".
Om du inte vet vad du kör, så är det riskfritt att prova vilken som helst av dem och se vad som händer......men jag förstår din tanke så sett, fast dom flesta kör väl metacity...
- farmfield
- Kontakt:
Låter väldigt skumt, kan den rita upp fönsterkanterna för programmen (allmänt) så fattar jag inte varför Nautilus (filhanteraren) inte kan det...ehnar skrev:Inget av ovan funkar, det går inte att ändra fönstrets storlek för filhanteraren. Övriga program funkar finfint, med snygg ram runt, men inte för filhanteraren...Osprey skrev:Njaaeee... jag misstänker att du tänker på Beryl, Emerald är ju faktiskt den fönsterhanterare man brukar använda ihop med Compiz. Fast det är klart, man kan ju föstås använda Compiz och Metacity ihop...farmfield skrev:Varför Emerald? Hur många kör det nu för tiden..?Osprey skrev:Det verkar som om antingen Emerald eller Metacity inte är igång ordentligt. Om du kör Emerald så prova att öppna en terminal och skriv "emerald --replace" och om du kör Metacity så kör på samma sätt "metacity --replace".

Lutar åt att göra en ominstallation av systemet då... 
Hur sjutton var det nu för att spara kopia av /home och de viktiga inställningarna...

Hur sjutton var det nu för att spara kopia av /home och de viktiga inställningarna...
- AntonPetts
- Kontakt:
Du har inte lagt till några undantag? Alltså fönster som inte ska få någon fönsterram.
Pröva med att ta bort ".compiz"-mappen i din hemmamapp
- farmfield
- Kontakt:
Det är faktiskt en bra idé...AntonPetts skrev:Du har inte lagt till några undantag? Alltså fönster som inte ska få någon fönsterram.
Compiz kan man ju aktivera genom att trycka [alt]+[f2] och skriva...
Kod: Markera allt
compiz --replace &
Kod: Markera allt
metacity --replace &