Hej, har installerat sbackup och tycker det verkar vara ett enkelt och bra program.
Men vad bör säkerhetskopieras? Jag har fortfarande Windows kvar och har alla bilder, musik och allt annat som man brukar ha under mina dokument i Windows där så det behöver inte kopieras, har det redan på en annan disk också. Hämtar det till Ubuntu från hostmappen.
Jag vill att backupen ska återställa hela systemet med alla inställningar som skrivbord, paneler, programinställningar, installerade program och allt annat.
Fick problem med ljudkortet nyligen och till sist så ominstallerade jag hela Ubuntu för jag lyckades inte lösa det. Efter det så tog det typ 1 dygn att återställa allt som det var innan.
Backup, vilka mappar?
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Backup, vilka mappar?
Om det är inställningar i Ubuntu plus alla programvaror som ska göras backup på så är det din hemmapp som ska väljas.
Alltså /home/<användarnamn/.
När det gäller inställningsfiler i hemmappen så är dom dolda. Alla filer som börjar med en punkt är dolda och i filhanteraren så kan man gå in under visa-menyn och välja visa dolda filer.
Alltså /home/<användarnamn/.
När det gäller inställningsfiler i hemmappen så är dom dolda. Alla filer som börjar med en punkt är dolda och i filhanteraren så kan man gå in under visa-menyn och välja visa dolda filer.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om