Filbläddrare "LÖST"

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
barQuest

Filbläddrare "LÖST"

Inlägg av barQuest »

Finns säkert en tråd om detta. Men då jag sökt på alla upptänkliga namn så försöker jag så här.

Jag har sett på min dotters Mac att det finns ett skitsnyggt sätt att bläddra mellan filer. Lite som att bläddra i böcker i en bokhylla. Nu såg jag på IDGs hemsida att Open Suse har samma effekt. Och eftersom jag tycker den är så himla snygg har jag försökt att hitta ett sätt att göra detsamma< på Ubuntu. Men jag har hittills inte lyckats. Är det någon vänlig själ där ute som vet hur man gör.
Så här ser den ut på Open Suse
http://www.idg.se/2.1085/1.201993/opens ... 5#selected
Tack på förhud. O0
Senast redigerad av 1 barQuest, redigerad totalt 22 gånger.
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Filbläddrare

Inlägg av palle-kuling »

Eh, det där är ju när man bläddrar mellan *fönster*, inte filer (opensuse). Jag tror inte natilus har någon plugin som gör detsamma, men i ärlighetens namn, bling-bling har aldrig tilltalat mig. Speciellt inte när jag har extra svårt att tänka mig att det många praktiska tillämpningar för det.
Vad du letar efter kallas "cover flow". En bild http://images.apple.com/macosx/features ... 071016.jpg
Det finns idéer om att implementera detta, men hittils är inget genomfört.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
barQuest

Inlägg av barQuest »

Aha, så det finns inget sådant för Ubuntu ännu. Det vr tråkigt att höra.
När jag såg detta på min dotters mac blev jag helförtjust. Och jag uppfattade det som att hon använde den att bläddra mellan bilder. Där var det i alla fall hur bra som helst.
Men tack för det snabba svaret. Där ligger i alla fall Mac långt efter, med support menade jag nu.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

barQuest skrev:Aha, så det finns inget sådant för Ubuntu ännu. Det vr tråkigt att höra.
Jodå, det finns ;)
Det OpenSUSE använder är Kwin och den finns i Ubuntus repos.
Så sök och installera kwin i Synaptic.

Vet dock inte hur väl Kwin funkar i ubuntu men det verkar som att den gör det enligt tråden
Få kwin vid startup?
barQuest

Inlägg av barQuest »

Jag tackar dig tusen gånger.
:-)
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

barQuest skrev:Jag tackar dig tusen gånger.
:-)
Du får berätta sen hur det gick ;)
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

att bläddra mellan filer
Jag är ledsen bowmore, men jag tror du missupfattade herren (damen?). Bläddra igenom fönster kan man göra i både windows, compiz, och kwin. Men att titta på previews av filer i "coverflow" är något endast finder gör. Det kan finnas något alternativ till windows också, har inte kollat.
Grejen är den att finder har ett stöd för previews i väldigt många filformat, men gäller det bara bilder vet jag att det finns en plasmoid (kde4) som gör nåt dylikt, samt har även för mig att gwenview i kde4 kan titta på bilder med en "cover flow" plugin.
Användarvisningsbild
AntonPetts
Kontakt:

Inlägg av AntonPetts »

palle-kuling skrev:Men att titta på previews av filer i "coverflow" är något endast finder gör.
Var inte så säker på det http://www.youtube.com/watch?v=jdKFhkX9VAo ;)
gloobus heter programmet.
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

palle-kuling skrev:Jag är ledsen bowmore, men jag tror du missupfattade herren (damen?). Bläddra igenom fönster kan man göra i både windows, compiz, och kwin. Men att titta på previews av filer i "coverflow" är något endast finder gör. Det kan finnas något alternativ till windows också, har inte kollat.
Hmm, barQuest refererade till OpenSUSE och de använder Kwin så jag är nog rätt ute ;)
palle-kuling

Inlägg av palle-kuling »

gloobus heter programmet.
Se där ja! Ska testas!
Hmm, barQuest refererade till OpenSUSE och de använder Kwin så jag är nog rätt ute ;)
Ja det kan ju faktiskt va WM effekten han referade till, och inte filbläddrar-effekten. Vi får se. Jag kanske ska gå och köpa en ny hjärna? :)
Användarvisningsbild
AntonPetts
Kontakt:

Inlägg av AntonPetts »

Bowmore skrev:
palle-kuling skrev:Jag är ledsen bowmore, men jag tror du missupfattade herren (damen?). Bläddra igenom fönster kan man göra i både windows, compiz, och kwin. Men att titta på previews av filer i "coverflow" är något endast finder gör. Det kan finnas något alternativ till windows också, har inte kollat.
Om du använder gnome (standard ubuntu) passar nog compiz bättre, kwin hör till kde.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

palle-kuling skrev:Ja det kan ju faktiskt va WM effekten han referade till, och inte filbläddrar-effekten.
Återstår att se ;)
AntonPetts skrev:Om du använder gnome (standard ubuntu) passar nog compiz bättre, kwin hör till kde.
Jo, kwin är en kde applikation men finns för gnome precis som bl.a amarok. Kan man uppnå samma funktion med kompis som med kwin, den som barQuest var ute efter, så blir frågan - Hur gör man?
Användarvisningsbild
AntonPetts
Kontakt:

Inlägg av AntonPetts »

Bowmore skrev:
AntonPetts skrev:Om du använder gnome (standard ubuntu) passar nog compiz bättre, kwin hör till kde.
Jo, kwin är en kde applikation men finns för gnome precis som bl.a amarok. Kan man uppnå samma funktion med kompis som med kwin, den som barQuest var ute efter, så blir frågan - Hur gör man?
Jo men som alltid går det segare att köra kde-program i gnome.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

AntonPetts skrev:Jo men som alltid går det segare att köra kde-program i gnome.
Jo, det är sant. Men även Compiz suger.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Utanför ämnet:
palle-kuling skrev:Utanför ämnet: Jag kanske ska gå och köpa en ny hjärna? :)
Utanför ämnet:
Mja, ingen bra idé, jag har hört att alla nya hjärnor kommer bundlade med Windows... ;D

(sug på den mardrömmsvisionen av framtiden, hehe)
Senast redigerad av 1 farmfield, redigerad totalt 20 gånger.
barQuest

Inlägg av barQuest »

Ok, jag är nu officiellt förvirrad?
:o
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Om det var jag som förvirrade dig så kom jag direkt från tråden om bundlingen, överassocierade nyköp av hjärna med nyköp av dator och gick helt OT in med en idiotkommentar. :-X Sorry. ;D
barQuest

Inlägg av barQuest »

Nej det var ingen individuell insats som gjorde mig mer eller mindre förvirrad.
Hur som helst, efter att ha läst igenom inläggen får jag för mig att varken Compiz eller kwin är något ni tycker man ska ha. Ändå är det på rekommendationer, i och för sig inte från er, som jag lagt till Compiz.
Men om man nu skulle vilja ha de specialeffekter man kan få genom dessa program. Vad ska man då ha.
Och går inte Kwin och Compiz att ha samtidigt?
???
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Det här med lull-lull är en högst personlig åsikt, alltså huruvida man vill ha det, gillar det - eller inte.

Jag använder en hel del lull-lull, compiz med 'kuben' (fast som cylinder), ringshiftaren och lite sånt. Det är delvis för att det är kul med lite bling men samtidigt en hel del grejer som används för att öka effektiviteten. Jag använder verkligen mina skrivbord, jag flyttar fönster genom att dra dom 'över kanten' eller i Expo... Samtidigt 'brinner' mina fönster upp när jag stänger dom, jag kan växla bakgrund till ett snölandskap och dra igång ett snöfall över skärmen o.s.v. - och det är ju bara för att det är kul.

Vad gäller 'quicklook' så är det naturligtvis en jättebra funktion oavsett om det är lull-lulligt eller inte, att kunna bläddra igenom en mapp, spela upp en video- eller ljudklipp utan att dra igång en extern spelare, förhandsgranska pdf, office-dokument o.s.v. är såklart jättepraktiskt.

Och med detta sagt så är det nog - för dom funktionerna du är ute efter - programmet Gloobus som täcker upp det. Annars så finns ju flip- och ringskiftaren i compiz (eller motsvarande i Kwin) där man kan få den här typen av effekter med öppna fönster, men det var du ju inte ute efter.
Senast redigerad av 2 farmfield, redigerad totalt 20 gång.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

barQuest skrev:Hur som helst, efter att ha läst igenom inläggen får jag för mig att varken Compiz eller kwin är något ni tycker man ska ha.
Så har inte jag tolkat det. Den övervägande majoriteten använder Compiz så även jag ;)
barQuest skrev:Men om man nu skulle vilja ha de specialeffekter man kan få genom dessa program. Vad ska man då ha.
Beror nog lite på vad man tycker om. Det finns en hel del specialeffekter man kan konfigurera i Compiz förutom den roterande kuben. Kör man Intrepid så kan man även få en cylinder eller glob istf en kub.
Du kan ju kolla in Compiz Fusion Plugins som listar diverse effekter mm som Compiz stöder, sen bara att prova sig fram :)

Har ingen koll på Kwin men det borde finnas nån lista på deras hemsida.
barQuest skrev:Och går inte Kwin och Compiz att ha samtidigt?
Nej, båda är sk fönsterhanterare och du kan bara ha en igång i taget. Däremot kan du ha båda installerade samtidigt. I den länk jag gav tidigare fanns en länk till en sida där man beskrev hur man gjorde.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"