"Tvådelad" uppstart?
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
"Tvådelad" uppstart?
Har funderat på en "tvådelad" uppstart ett tag, altså när jag startar datorn har jag först en "dis"t som startar snabbt (mitt mål är under 10 sec) där man har en musikspelare, om man vill kan man sedan fortsätta starten utan att behöva starta om för att få ett "fullt" os. Jag har som sagt funderat på detta ett tag och kommit fram till att det borde vara möjligt. Några funderingar hur man skulle gå tillväga: som bas kör man en "lätt" dist tex arch. Denna rensar man sedan så den kärna man får kvar är så ren det är möjligt för att fortfarande kunna köra musik och ett mycket lätt grafiskt gränsnit. När man sedan "fortsätter starten" så laddar man in alla kärnmoduler man behöver och loggar sedan in på sin användare som använder den föredragna skrivbordshanteraren.
För att starta snabbt vad skulle man då kunna skippa? trådlöst/nätverk, fsck, drivrutiner till grafik, mer?
Jag undrar även vad som går snabbast att starta av några saker:
Nvidia/ati drivrutiner eller vesa, annat?
/tmp och /proc i ram eller på hårdisken?
bash, dash, sh, annat?
mounta swap eller köra utan?
filsystem? ext2/3, reiserfs/4, xfs, jfs (vad går snabbast att ladda in? (jag vet att jfs är snabbast för många småfiler)
Så vad är det jag inte har tänkt på?
För att starta snabbt vad skulle man då kunna skippa? trådlöst/nätverk, fsck, drivrutiner till grafik, mer?
Nvidia/ati drivrutiner eller vesa, annat?
bash, dash, sh, annat?
filsystem? ext2/3, reiserfs/4, xfs, jfs (vad går snabbast att ladda in? (jag vet att jfs är snabbast för många småfiler)
Så vad är det jag inte har tänkt på?
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: "Tvådelad" uppstart?
Kul ide.
Syn attt du inte fått något svar av de som har kunskapen.
Behoven för de två nivåerna kan troligen skilja en del
Den som tex har bärbart har antagligen andra behov än desktop.
Själv kör jag desktop.
Nu i miljötänkandets tidevarv skulle det vara bra med en kort boottid.
Så PCn kund vara avstängd och starta omgående för att titta på "nätet".
Har ingen funderat skapat en fungerade "packetväljare", så man bestämmer vad som
ska igång vid "akutstart" eller "fullstart"?
Det ovända har ju funnits länge....dvs standby, sleep, ......
Jag skriver in mig på ansökningslistan
Syn attt du inte fått något svar av de som har kunskapen.
Behoven för de två nivåerna kan troligen skilja en del
Den som tex har bärbart har antagligen andra behov än desktop.
Själv kör jag desktop.
Nu i miljötänkandets tidevarv skulle det vara bra med en kort boottid.
Så PCn kund vara avstängd och starta omgående för att titta på "nätet".
Har ingen funderat skapat en fungerade "packetväljare", så man bestämmer vad som
ska igång vid "akutstart" eller "fullstart"?
Det ovända har ju funnits länge....dvs standby, sleep, ......
Jag skriver in mig på ansökningslistan

-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Rekommenderar Bootchart om du vill komma ner i tid. Tror det är ett ovärderligt hjälpmedel i sammanhanget.
Verkar finnas en del texter lite varstans på nätet om att speeda up booten i Linux. Även om de flesta inte har samma uttalade mål som dig torde de hjälpa dig som en start.
Verkar finnas en del texter lite varstans på nätet om att speeda up booten i Linux. Även om de flesta inte har samma uttalade mål som dig torde de hjälpa dig som en start.
-
Men det är väll att ta bort saker permanent?
Vilket kan vara intressant iofs.
Men det fixar väll inte en två alternativs utstartning, eller?
Vilket kan vara intressant iofs.
Men det fixar väll inte en två alternativs utstartning, eller?
Äh, om du kör arch (som jag gör) kommer du iallafall ned i 15 sekunder utan större uppoffringar. Jag vet inte hur lång tid en normal ubuntuinstallation kräver, men det är väl åtminstonde det tredubbla misstänker jag?
Hur som helst är det väldigt simpelt att trimma boot i arch (rc.conf mkinitcpio t.ex), och även jag rekommenderar bootchart.
Hur som helst är det väldigt simpelt att trimma boot i arch (rc.conf mkinitcpio t.ex), och även jag rekommenderar bootchart.
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
-
Ja men ..snyft..nu är det så att jag valde AMD CPU och inte Intel.
Men jag har flera PCn i huset och just nu är det ungefär lika mellan Ubuntu och Crunchbang Linux.
Den här iden med 2 alternativa boot, känns rätt, men är kanske inte inom räckhåll
.
Av trimma lite med "Bootchart" verkar kul.
Jag installerade det på både !# och Ubuntu, men jag finner inget sätt att komma åt programmet.
Hur går det till?
---så Arch Linux, får väntaCurrently we have official packages optimized for the i686 and x86-64 architectures.

Men jag har flera PCn i huset och just nu är det ungefär lika mellan Ubuntu och Crunchbang Linux.
Den här iden med 2 alternativa boot, känns rätt, men är kanske inte inom räckhåll

Jag installerade det på både !# och Ubuntu, men jag finner inget sätt att komma åt programmet.
Hur går det till?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Om allt funkade som det skulle vid installationen så skall bootchart läggas i bakgrunden vid upp/omstart och sedan skall det läggas *.png-bildfiler i /var/log/bootchart med nyttig information.Hans Linde skrev:Ja men ..snyft..nu är det så att jag valde AMD CPU och inte Intel.---så Arch Linux, får väntaCurrently we have official packages optimized for the i686 and x86-64 architectures.![]()
Den här iden med 2 alternativa boot, känns rätt, men är kanske inte inom räckhåll.
Hur går det till?
Vad gäller den ursprungliga frågeställningen så verkar det ju som att utvecklingen i stort går i riktning kortare starttider. Dels finns det ju redan datorer som har ett tvådelat system som Rasmus beskrev och dels jobbar ju kernel-teamet mycket på att få ner starttiderna.
PS. x86-64 är AMD:s uppfinning och kallas numera AMD64. i686 klarar t.o.m. min AMD Duron av att hantera. Så du behöver inte avstå från att prova Arch av det skälet. DS
-
"tvådelat system".....vad är det för något?Vad gäller den ursprungliga frågeställningen så verkar det ju som att utvecklingen i stort går i riktning kortare starttider. Dels finns det ju redan datorer som har ett tvådelat system som Rasmus beskrev och dels jobbar ju kernel-teamet mycket på att få ner starttiderna.
"kortare starttider"....det kommer att ha en stor betydelse för "utfasningen" av Microsoft

Då är det "bara" att tolka grafen.Om allt funkade som det skulle vid installationen så skall bootchart läggas i bakgrunden vid upp/omstart och sedan skall det läggas *.png-bildfiler i /var/log/bootchart med nyttig information.

och att förstå vad man kan Pilla på utan att det blir pannkaka.

- Bilagor
-
- hardy-20081219-1.png (114.2 KiB) Visad 3242 gånger
Senast redigerad av 1 Hans Linde, redigerad totalt 19 gånger.
- Rasmus
Trevligt att tråden äntligen har vaknat till liv
Har installerat arch på en partition och ska se vad jag kan göra med den lite senare, så det kommer kanske en del frågor senare. Just nu ska jag försöka få igång en kompis w*ndows installation, den är nyligen ominstallerad så fattas bara drivrutiner till lan, ljud, grafik och allt 

i686 är, tillsammans med crux om jag inte minns fel, det enda dist optimerad för i686 (ja du kan köra det på din AMD, om den inte är äldre än än P2).Hans Linde skrev:Ja men ..snyft..nu är det så att jag valde AMD CPU och inte Intel.---så Arch Linux, får väntaCurrently we have official packages optimized for the i686 and x86-64 architectures.![]()
Den här iden med 2 alternativa boot, känns rätt, men är kanske inte inom räckhåll.
Hur går det till?
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Egentligen två operativsystem. Ett mindre linuxsystem som ligger i ett skrivskyddat flashminne och bara innehåller typ webbläsare, mediaspelare och kanske något mer, som startas på ett par sekunder efter att BIOS laddats. System två blir då det vanliga operativsystem på HD. Kommer inte ihåg vilken moderkortstillverkare som har det redan idag, men jag vet att det finns.Hans Linde skrev:"tvådelat system".....vad är det för något?Vad gäller den ursprungliga frågeställningen så verkar det ju som att utvecklingen i stort går i riktning kortare starttider. Dels finns det ju redan datorer som har ett tvådelat system som Rasmus beskrev och dels jobbar ju kernel-teamet mycket på att få ner starttiderna.
Dessutom är det andra metoder på gång också: Japaner startar Linux på under tre sekunder
-
Kul att det hänger något. Jag hoppas det blir kul också när vi inte är så i händerna på Amerikanerna.Dessutom är det andra metoder på gång också: Japaner startar Linux på under tre sekunder
Dom är ju trevliga, men om strömbrytaren sitter på baksidan....ja då är det dom som gjort den.

-
Jag ska prova Arch. Det är alltid kula att prova. Men tyvärr har det oftast saknats något av betydele från de snabba distarna.
Den här ide med två i ett vore kul.
Det saknas ingenting i arch eftersom du lägger till det du själv vill ha och behöver, ingenting annat.Hans Linde skrev:Jag ska prova Arch. Det är alltid kula att prova. Men tyvärr har det oftast saknats något av betydele från de snabba distarna.

-
Då återstår det bara att utvärdera om jag vet vad som behövs. 

- Rasmus
Hej igen! Tyvärr kunde jag inte börja leka i fredags, så det blev uppskutet till idag. Jag har installerat ubuntu 8.10 på en ny partition för att strippa denna, och förhoppningsvis släppa en dist med tvådelad start per default med funktionen som Hans Linde beskriver "Har ingen funderat skapat en fungerade "packetväljare", så man bestämmer vad som ska igång vid "akutstart" eller "fullstart"?"
Efter en liten research har mapparna init.d och modprobe.d i /etc blivit intressanta. Visst är det dessa som bestämmer vilka program som ska startas/Vilka kärnmoduler som ska startas? Skulle det isåfall gå att byta "startmappar" för att sedan köra ett liknande skript som kör igenom dessa mappar igen? Bildförklaring:
Komplierade även en egen kärna för räytt länge sen, vad jag kommer ihåg fick man även välja om funktionen ska laddas in i kärnan direkt eller som en modul. Då borde man kunna ladda den i snabbstart/fullstart utan större bekymmer, eller?
Forsätter även att undra på detta:
För att starta snabbt vad skulle man då kunna skippa?
Nvidia/ati drivrutiner eller vesa, annat? (kommer troligtvis att köra terminal och moc)
bash, dash, sh, annat?
filsystem? ext2/3, reiserfs/4, xfs, jfs
Efter en liten research har mapparna init.d och modprobe.d i /etc blivit intressanta. Visst är det dessa som bestämmer vilka program som ska startas/Vilka kärnmoduler som ska startas? Skulle det isåfall gå att byta "startmappar" för att sedan köra ett liknande skript som kör igenom dessa mappar igen? Bildförklaring:
Kod: Markera allt
+Start
+-+Snabbstart
| +init.sd
| +modprobe.sd
+-+Fullstart
+init.d
+modprobe.d
Forsätter även att undra på detta:
För att starta snabbt vad skulle man då kunna skippa?
Nvidia/ati drivrutiner eller vesa, annat? (kommer troligtvis att köra terminal och moc)
bash, dash, sh, annat?
filsystem? ext2/3, reiserfs/4, xfs, jfs
- AntonPetts
- Kontakt:
Borde det inte räcka med ett skript med några modprobes och daemons?
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
- Rasmus
Läste lite om funktionen RUNLEVELS vilket lät intressant, så jag började strippa runlevel 4. När den var nästan tom var jag nere i 20 sec (25sec standard) hmm, detta lönar sig inte arch startar snabbare från stock. Jag tror jag får byta grund och börja jobba åt andra hållet.
-
Vi följer utvecklingen med spänning. 

- Rasmus
Arch bootar nu i runlevel 4 (snabbstart, tidigare oanvänd) på 9 sec och runlevel 3(full start till konsoll) på 12,5 sec (18sec orginal.) Tyvärr har jag råkat plocka bort modulen som hanterar min usbtangentbord så jag kan ej logga in och kolla om allt annat funkar. Har konfatat den via chroot från ubuntu så måste även fixa en xorg.conf "på riktigt" (utan chroot) för att x ska funka (gdm med xfce). Tyvärr så gårm min förhoppning att släppa en dist med funktionen förkonfad på bort då det krävdes alldeles för mycket anpassade inställningar för att få ner den från 18 till 12,5.
*konfa betyder konfigurera
*konfa betyder konfigurera