Hej,
Hoppas att någon kan hjälpa mig. Är förstagångsanvändare av ubuntu och har suttit halva natten med ett problem. När jag kör MPlayer så vill den inte spela .avi-filer. Har googlat och försökt med flera tutorials, har läst guider svenska och engelska men hittar inte svaret. Har försökt installera om, installera via terminal och via lägg till/ta bort... Försökt med alla möjliga codecs men får det inte att fungera.
Felmeddelandet jag får upp är:
failed to dlopen /usr/lib/codecs/vid_iv50.xa while /usr/lib/codecs/vid_iv50.xa: cannot open shared object file: No such file or directory
Hittade en engelsk tråd med flera som fått upp samma felmeddelande. Inget svar dock på varför.
Någon som kan och har lust att förklara?
/Marco
Problem med .avi
- mcNisse
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Problem med .avi
Är det en avi fil som du kan dela med dig av?
Jag har inte haft problem med avi filer. Har använt mig kdes dragonplayer och kmplayer.
Jag har inte haft problem med avi filer. Har använt mig kdes dragonplayer och kmplayer.
För att kunna spela upp en del mediafiler, måste vi installera codecs. Det man behöver är:
ubuntu-restricted-extras
libdvdcss2
w32codecs
ubuntu-restriced-extras finns i ubuntus förråd men för att installera libdvd.. och w32... måste vi lägga till ett annat förråd. Allra enklast är det att göra det från terminalen. Starta terminalen "program" "tillbehör" och följ sedan guiden nedan.
http://ubuntu-se.org/wiki/Multimedia#Pr ... 5ng_DVD.3F
Vlc kan du utelämna om du inte vill spela upp dina filmer i det programmet.
ubuntu-restricted-extras
libdvdcss2
w32codecs
ubuntu-restriced-extras finns i ubuntus förråd men för att installera libdvd.. och w32... måste vi lägga till ett annat förråd. Allra enklast är det att göra det från terminalen. Starta terminalen "program" "tillbehör" och följ sedan guiden nedan.
http://ubuntu-se.org/wiki/Multimedia#Pr ... 5ng_DVD.3F
Vlc kan du utelämna om du inte vill spela upp dina filmer i det programmet.
Oj, stort tack. Fungerade omgående, vilken support!
Vilken mediaspelare är att föredra? Just nu känns det som att jag har en för varje format
Det var många herrans år sedan man kände sig såhär vilse i datorvärlden, hehe.
Tack igen,
Marco
Vilken mediaspelare är att föredra? Just nu känns det som att jag har en för varje format

Tack igen,
Marco
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Testa VLC den klara det mesta.akhil skrev:Oj, stort tack. Fungerade omgående, vilken support!
Tack igen,
Marco
/Micke

Ok!
Will do.
Tack!
Will do.
Tack!
Kul att det ordnade upp sig.akhil skrev:Oj, stort tack. Fungerade omgående, vilken support!
Tack igen,
Marco

Vlc för filmer, music on consol för audio.

http://moc.daper.net/screenshots