USB minne - dålig hastighet och/eller avmonteras.

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
madman
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

USB minne - dålig hastighet och/eller avmonteras.

Inlägg av madman »

Mitt problem är att kopiering till minnet börjar på en skaplig hastighet för att efter nån sekund frysa innan överföringen går långsamt tills det fryser igen varvid överföringen går ännu långsammare för att avmonteras helt abrupt.

Jag har testat "modprobe -r echi_hcd" Vilket medför att hastigheten blir konstant låg (USB 1), vilket i längden är extremt frustrerande eftersom stickan införskaffades för att snabbt och smidigt kunna överföra filer mellan datorerna.
*edit. Stickan avmonteras inte. Den fryser dock fortfarande och det går mycket långsamt, 3MB/s för att stadigt falla nedåt.
Den första frysningen sker runt 60MB, filssystemet är ext3 men problemet finns även på mitt andra minne som är fat32. Jag kör Hardy.

Något förslag på lösningar?
"Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."

Benjamin Franklin (1706-1790)
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: USB minne - dålig hastighet och/eller avmonteras.

Inlägg av Cadryc »

Försökte söka men hittade inte nåt direkt. https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/197762 kanske är relaterat?

Blir det likadant om du kopierar fileran i terminalen? Ser du då några felmeddelanden?
cp sök/väg/till/fil filnamn.fil /där/felen/ska/ligga filnamn.fil
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
madman
Kontakt:

Inlägg av madman »

Cadryc skrev:Försökte söka men hittade inte nåt direkt. https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... bug/197762 kanske är relaterat?

Blir det likadant om du kopierar fileran i terminalen? Ser du då några felmeddelanden?
cp sök/väg/till/fil filnamn.fil /där/felen/ska/ligga filnamn.fil
Det verkar vara mitt problem, tyvärr så hittar jag ingen lösning via länken

När jag kopierar i terminalen får jag upp "Filsystemet endast läsbart" som felmeddelande. Det stämmer inte eftersom jag har kopierat grejjer på det från min andra dator.

Jag förstår inte hur jag ska göra när jag ska lägga in pci=ruoterirq i "grub boot options" och så kan jag inte heller riskera att förstöra någonting just nu, är det säkert?
"Those who would give up essential Liberty, to purchase a little temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety."

Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

För att lägga till boot-alternativ kolla http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/boot-alternativ

Om man lägger till det i Grub vid uppstart så sparas det inte (vill jag minnas, är trött nu)
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
madman
Kontakt:

Inlägg av madman »

Tackar för länken, videoklippen var mycket tydliga.

Tyvärr så hjälpte inte pci=ruoteirq för mig. Det hände samma sak.

Finns det några andra förslag?

Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"