Öppna pdf-bilaga i Evolution

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
awein
Kontakt:

Öppna pdf-bilaga i Evolution

Inlägg av awein »

Hej

Två problem
1) När jag vill öppna en pdf bilaga i Evolution så går det inte. Endast Gimp och VLC visas som alternativ i menyn. Hur/var ändrar jag vilka prg som skall öppna en viss filtyp?

2) I Firefox öppnas inte TV4 videosekvenser när jag försöker se nyheterna. Det gick inte med Totem, felmeddelande ungefär sökvägen hittas inte. Då installerade jag VLC och videon visas men utan ljud. Jag skiulle vara helt nöjd med VLC med ljud. ;)

God jul & gott nytt år

Hls

Anders
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Öppna pdf-bilaga i Evolution

Inlägg av Cadryc »

Om du öppnar en PDF i i en mapp, blir det Gimp eller VLC då också? Högerklicka isåfall på PDF-filen → Egenskaper → fliken Öppna med och välj Dokumentvisare, finsn den inte så Lägg till
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
awein
Kontakt:

Inlägg av awein »

Hej

Nej då fungerar det normalt. Dokumentvisaren..

Hls

Anders
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Hmm, om du ändå högerklicak på en PDF i en mapp och tar fliken Öppna med, se till att Dokumentvisare är vald och pröva att ta bort alla andra.

awein
Kontakt:

Inlägg av awein »

Hej

Allt fungerar normalt i "filbläddrare" Där fanns dokumentvisare och Gimp som alternativ. Jag tog bort Gimp men det gjorde ingen skillnad i Evolution.
Om jag "högerklickar" på en pdf-bilaga i Evolution så finns där Mplayer och VLC som alternativ och inte Dokumentvisare.

Var "lagras" lisstan över vilka program som "öppnar" en viss fil-typ i "filbläddraren".

Hls

Anders
awein
Kontakt:

Inlägg av awein »

Hej

Jag har funnit en lösning som fungerar...
I användarmappen i user/.local/share/ raderade jag allt. Vid omstart fungerade det att öppna pdf fil som bilaga med dokumentvisaren.
Jag började bli lite irriterad när jag upptäckte att filer som jag skickade med pdf-bilaga gick att öppna med dokumentvisaren i skickat mappen!? ???

Anders
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Ber om ursäkt, jag har missat den här tråden ??? ::) . Men skönt att det löste sig.

Kollar runt lite i mappen som du tog bort, undrar om problemet kan ha legat i /usr/local/share/applications/mimeinfo.cache

awein
Kontakt:

Inlägg av awein »

Hej

Jag provade först med att söka i mimeinfo.cache och i hela mappen efter pdf, evolution och evience (dokumentvisaren), allt utan framgång. Sedan radreade jag allt i mappen applications utan framgång. Då blåste jag allt i /usr/local/share och då fungerade det att läsa pdf-bilagor i Evolution. Den enda "oönskade" händelse jag har märkt var att ikonen för Skype försvann från panelen.
Jag läste också in lite om mime så jag fick lite ny kunskap. :)

Hls, Anders
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"