Hej.
Har letat efter några Windows Movie Maker liknande program. dvs, lika lätt, ungefär samma effekter.
Finns det något liknande till Ubuntu?
Windows Moviemaker liknande program
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Windows Moviemaker liknande program
Kino är ganska enkelt imho, men vet jag har aldrig använt Windows Movie Maker så kan inte jämföra finns i Lägg till/ta bort.
Annars ska Kdenlive vara väldigt bra, men det finns inte i förråden än (iaf inte en stabil version)
Annars ska Kdenlive vara väldigt bra, men det finns inte i förråden än (iaf inte en stabil version)
- CryingFreeman
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Videoredigering är lite av en blind fläck på kartan än så länge. Beroende på om du ska köra HD eller bara SD finns det några olika att välja på.
De som funkar med endast SD är framför allt:
Ska du hålla på med HD rekommenderar jag Kdenlive 0.7 eller Cinelerra. Kdenlive är klart mer lättanvänt. Det måste dock fixas och trixas lite för att få senaste versionen att fungera.
De som funkar med endast SD är framför allt:
- Kino
- Open Movie Editor
- pitivi
Ska du hålla på med HD rekommenderar jag Kdenlive 0.7 eller Cinelerra. Kdenlive är klart mer lättanvänt. Det måste dock fixas och trixas lite för att få senaste versionen att fungera.
Som jag förstår det så är Kino endast för DV? (eller vad är DV? är inte det ifrån en DV sladd till kameran?)Cadryc skrev:Kino är ganska enkelt imho, men vet jag har aldrig använt Windows Movie Maker så kan inte jämföra finns i Lägg till/ta bort.
Vill kunna redigera filmer i format som .wmv, .avi, .mp4 osv..
Senast redigerad av 1 commodore, redigerad totalt 18 gånger.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Den arbear i DV-format, vilket tar endel plats tyvärr. Men den importerar filer av olika typer, och när man är klar så kan man exportera i flera olika format.
En notering med Kino. Enda sättet att ändra en effekt som man gjort på en sekvens är att använda ångraknappen, vilket kan va lite jobbigt om man har gjort en massa andra grejer sen dess. När man grejat lite med en video och avslutar, så frågar den om den ska ta bort några temporära filer. Vill man kunna använda Ångra nästa gång så måste dessa filer VARA KVAR.
Annars kan man klippa bort det som blev fel, importera originalfilen igen och ta fram sekvensen igen och göra om den.
En notering med Kino. Enda sättet att ändra en effekt som man gjort på en sekvens är att använda ångraknappen, vilket kan va lite jobbigt om man har gjort en massa andra grejer sen dess. När man grejat lite med en video och avslutar, så frågar den om den ska ta bort några temporära filer. Vill man kunna använda Ångra nästa gång så måste dessa filer VARA KVAR.
Annars kan man klippa bort det som blev fel, importera originalfilen igen och ta fram sekvensen igen och göra om den.
jag skulle testa dra hem "Open Movie Editor", men problemet är att när jag ska markera den för installation så säger den nej.CryingFreeman skrev:Videoredigering är lite av en blind fläck på kartan än så länge. Beroende på om du ska köra HD eller bara SD finns det några olika att välja på.
De som funkar med endast SD är framför allt:rangordnat efter användbarhet (i mitt tycke). Jag har aldrig använt MovieMaker så jag vet inte vad det innehåller eller hur det fungerar, tyvärr. Men det är som sagt gratis att testa. Kino är i mitt tycke det bästa om man inte är så noga med 100-tals effekter och sånt.
- Kino
- Open Movie Editor
- pitivi
Det är någor program som är ivägen för den, och ber mig testa Synaptic ist.
Vad kan det vara för program, och varför listas inte programmet?