FireFox slöare efter uppgradering?

Användarvisningsbild
nilsgn
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

FireFox slöare efter uppgradering?

Inlägg av nilsgn »

Samlade mod och uppgraderade från Ubuntu 7.10 till 8.04. (Av vilken anledning jag inte gjort det tidigare har jag glömt ;D )

Nu är FireFox betydligt segare än innan ???

Kan inte se att det är några hårdvaruproblem då jag har så det räcker. 8)

Några förslag?

FireFox 3.0.4 är versionen

Tackar på förhand. :)
Senast redigerad av 1 nilsgn, redigerad totalt 21 gånger.
BP imedia W1607 / CPU Intel Q6600 / 3GB DDR2/ 320 GB HD / nVidia GeForce 8500GT 512MB / Linux Ubuntu 14.04
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: FireFox slöare efter uppgradering?

Inlägg av Osprey »

En idé vore kanske att gå ytterligare ett steg, till 8.10. Åtminstone jag upplever att den är snabbare bland annat när det gäller Firefox. Iofs vet jag inte om även 8.04 blivit snabbare nu eftersom det är en LTS, men när 8.10 släpptes officiellt så var den klart snabbare än den samtida 8.04.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
nilsgn

Inlägg av nilsgn »

Osprey skrev:En idé vore kanske att gå ytterligare ett steg, till 8.10. Åtminstone jag upplever att den är snabbare bland annat när det gäller Firefox. Iofs vet jag inte om även 8.04 blivit snabbare nu eftersom det är en LTS, men när 8.10 släpptes officiellt så var den klart snabbare än den samtida 8.04.
Kanske är lika bra?

Men, jag hade inga problem innan med Ubuntu 7.10 och den version av FireFox som då var aktuell.

Det är nog bara med FireFox som jag upplever problem.

Dyker det inte upp något annat så...

Tackar för ditt tips.
BP imedia W1607 / CPU Intel Q6600 / 3GB DDR2/ 320 GB HD / nVidia GeForce 8500GT 512MB / Linux Ubuntu 14.04
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Du kan ju också prova med att installera Swiftfox, jag tycker iallafall att den ger lite bättre prestanda och den är helt Firefoxbaserad så allting ser ut precis som vanligt och alla plugins funkar lika bra i den som i Firefox...
Användarvisningsbild
nilsgn

Inlägg av nilsgn »

Osprey
Var dit och kikade. Blev osäker. Min CPU är: Intel Core2 Quad. Och den var inte med på 'listan'.

Har lagt in en fråga om det på Swiftfox Forum.

En person innan har samma fråga och den frågan ställdes den 28 sep 2007, så?

Verkar inte så lovande...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Det enklaste är ju att bara prova, det är inga problem alls att ha den och Firefox installerade parallellt och de använder samma bokmärken, plugins och inställningar etc...
Användarvisningsbild
nilsgn

Inlägg av nilsgn »

Osbrey:
Jag kanske gör det. Kan ju vara vettigt att ha en webbläsare i reserv...

Men jag avvaktar lite, det kom ett gäng uppdateringar för FireFox 3 för en stund sedan. Har installerat dem. Det kanske fixar 'farten'?

Annars är det annat som irriterar mig och det är den utökade och lite informationsöverbearbetade s.k. dropdown-listan för adressfältet.

Kan jag via någon inställning eller liknande fixa till den så kanske jag blir nöjd :|
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

nilsgn skrev:Samlade mod och uppgraderade från Ubuntu 7.10 till 8.04.
I samband med det så uppgraderades Firefox från 2 till 3. Enligt hypen så skulle Firefox 3 vara snabbare. Mitt intryck är att de är ungefär lika snabba, men att Firefox 3 är mycket bättre på riktigt stora sidor och bättre på att lämna tillbaka minne när man stänger stora sidor. Firefox 3 är snabbare om man sparar mycket mer än 10 dagar surfhistoria.

Vissa firefox-tillägg kan göra firefox långsammare, men vet inte om det är nån speciell skillnad mellan versionerna.

Om du vill jämföra kan installera paketet firefox-2 parallellt med firefox-3 . Jag skulle inte starta firefox-2 som min egen användare, eftersom 2 och 3 har olika filformat under ~/.mozilla. (Den kan konvertera från gamla till nya, men vågar inte prova om den kan gå åt andra hållet). Jag skulle skapa två användare i systemet, nils2 och nils3, logga in som var och in och testa firefox-2 resp firefox-3 med dem.

Men det kanske är roligare att gå direkt till Swiftfox eller nån annat. (har inte provat)
Användarvisningsbild
nilsgn

Inlägg av nilsgn »

David Andersson:

Tackar för det förslaget.

Just idag kan jag inte säga att jag inte noterat någon märkbar skillnad. Eventuell fixade 'dagens' uppdatering för FireFox 3 till det hela lite.

Så, jag avvaktar... :)

Men jag ska absolut ta till mig att jag kan skapa 'testanvändare' som inte ställer till det i min 'originalprofil'.

Jag håller tråden öppen något dygn till, händer inget noterar jag den som '[Löst]'.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"