Manuell Partitionering vid installation [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
johan99
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Manuell Partitionering vid installation [LÖST]

Inlägg av johan99 »

Hej,

Har testat ubuntu en del mha en Wubi installation men skulle vilja göra en riktig installation. Har XP på maskinen nu och det vill jag ha kvar. Kan man använda det manuella partitionerings alternativet när man skall skapa en dual boot? skulle gärna vilja ha en separat /home katalog nämligen.

// Johan
Senast redigerad av 1 johan99, redigerad totalt 20 gånger.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Manuell Partitionering vid installation

Inlägg av Cadryc »

Det är inte så svårt, men lite vana av partionering kan va bra att ha.

Antar att du nu har en stor partition med XP som du vill förminska? Börja då med att defragmentera den i windows.

I ubuntuinstallationen kan man välja guida partionering och xp-partitionen kommer då att förminskas automatiskt, men då får man ingen /home. Så man får partionera hårddisken själv.

Starta sen en LiveCD och boota så du får fram skrivbordet. Gå till System → Administration → Partition editor. Har du flera hårddiskar, eller om du har ett USBminne isatt, så välj rätt disk i rullgardinsmenyn uppe till höger. Man ser partitioneran på den aktuella disken, högerklicka på partitionen och väl Ändra storlek. Om inte det går så så högerklicka och välj Avmontera först.

Ändra storleken på partitionen, klicka på Verkställ. Inga ändringar genomförs innan man klickat på verkställ. Detta går för det mesta bra, men det finns alltid viss risk att saker försvinenr så gör säkerhetskopior på allt viktigt innan.

Sen så bara skapar man sina nya partitioner i det tomma område som man fick. På en hårddisk kan man som mest ha fyra partitioner, vilket skulle kunna vara xp, swap, root och /home. Vill man ha flera så kapar man en utökad partition, denna kan i sin tur innehålla fyra partitioner.

När det är klart så börja instalelra Ubuntu, välj manuell partionering och sätt monteringspunkterna för partitionerna som du gjort, / för rootpartitionen och /home för homepartitionen.

Nästa gång du startar XP komerm den att känna av att filsystemet är ändrat och vilja göra en diskkontroll, det är helt normalt (och vettigt). När man förminskat en partition med Vista så kanske man behöver vista-skivan för att göra diskkontrollen, har jag för mig att jag läst men är inte säker. Att förminska en xp-partition är iaf inga problem ,det har jag gjort själv. Men glöm inte att säkerhetskopiera viktiga filer nånstans, för säkerhets skull.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
johan99

Inlägg av johan99 »

Tack för det snabba svaret, har en följdfråga. Jag har redan två partitioner på disken eftersom det finns en recovery partition för den XP installation som jag har. Det innebär att jag måste skapa en utökad partition för att få plats med tre partitioner till, är det lämpligt att skapa en sådan och lägga alla tre linux partitionerna under denna? eller behöver man fylla upp så man får fyra normala partitioner innan man går över till utökad?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Man behöver inte fylla upp med tre partitioner innan man gör en utökad. Gör som du sa och lägg alla Linux-partitioner i en Utökad partition.

Användarvisningsbild
johan99

Inlägg av johan99 »

Behöver man döpa partitionerna till något när man skapar dom och vad skall man då döpa dem till?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Man måste inte döpa dem. men om du vill göra det så efter att partitonen är skapad så högerklicka på den → Label (eller Etikett om det är på Svenska)

Det är ju inte dumt att döpa /home till tex Home :)

EDIT menade om man redan har skapat den, det går lika bra att döpa samtidigt som man skapar den
Senast redigerad av 1 Cadryc, redigerad totalt 18 gånger.

Användarvisningsbild
Xappe
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av Xappe »

Man måste inte döpa dem som sagt, men man måste ställa in var man vill att de ska monteras (en så kallad monteringspunkt t.ex. /, /home, /media/lagring o.s.v.). Detta gör man i samband med att man skapar partitionerna och/eller när man vill använda redan befintliga partitioner.
vanum est vobis ante lucem surgere
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Xappe skrev:Man måste inte döpa dem som sagt, men man måste ställa in var man vill att de ska monteras (en så kallad monteringspunkt t.ex. /, /home, /media/lagring o.s.v.). Detta gör man i samband med att man skapar partitionerna och/eller när man vill använda redan befintliga partitioner.
Det beror på. I min första post så rekommenderade jag att man skulle använda Partition Editor i Live-sessionen (för att jag personligen föredrar det). Monteringspunkterna sätter man i själva installationsprocessen, efter man valt Manuell partionering.

Användarvisningsbild
johan99

Inlägg av johan99 »

Försökte köra Partition Editor via live CDn men tyvärr så tycker den att det finns två sektorer på disken som är dåliga. Får en varning samt det saknas inforation om använt och ledigt utrymme på disken (Kan ochså få upp en informationsruta med mer detaljerad information men jag ser tyvärr inte hella denna p.g.a att upplösningen blir lite konstig när jag kör live CDn). Alternativet att göra resize på disken finns men vet inte riktigt om jag vågar använda det. Kör jag Partition Editor via min wubi installation så tycker den att disken e ok, däremot ges jag inga möjligheter att partitionera där. Försökte att köra en scandisk i XP och den hittade mycket riktigt felaktiga sektorer som den reparerade men det hjälpte inte ( Men det kanske bara hjälper i fallet att man kör i en NTFS miljö).
Användarvisningsbild
johan99

Inlägg av johan99 »

Har letat runt lite och det visar sig att jag inte är ensam om detta problem. Tydligen så har NTFS en räknare för dåliga sektorer och denna räknas upp när en chkdsk hittar ett fel men den räknas inte ner om felet hanteras. GParted läser tydligen denna listan och konstaterar att det finns dåliga cluster och vägrar sedan att hantera disken. man kanse måste bita i det sura äpplet och blåsa rent hel disken och börja om från början igen, kan man formatera hela disken m.h.a Gparted?

???
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Hmm, låter ju som en bugg i ntfs....... eller nånstans iaf.

Men det är alltså fel i filsystemet vi talar om, inte fysiska fel på hårddisken?

Surt att installera om allt, men det går iaf fint att formatera hela disken med Gparted. Den klarar att skapa NTFS-partitioner, jag har inte gjort det själv men har läst om folk som sagt att det funkat bra. Annars kan du ju skapa alla partitioner, och formatera alla utom windows-partitionen, med Gparted.

När det blir dags för installation, så installera windows först och Ubuntu sen. Installerar man windows sist så tar den bort boot-menyn, vilket iofs inte är så svår att få tillbaka men ändå onödigt krångel.

Användarvisningsbild
johan99

Inlägg av johan99 »

Om jag blåser hela maskinen så blir det nog Ubuntu för hela slanten tror jag. Måste försöka släppa taget om windows ;D
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Cadryc skrev: Men det är alltså fel i filsystemet vi talar om, inte fysiska fel på hårddisken?
Jag röstar på fysiska fel.

I tidigare inlägg nämns "dåliga" och "felaktiga" sektorer. En tolkningsfråga som nog Johan vet bäst. Min tolkning: I bästa fall var det inkonsistenser som t.ex beror på strömavbrott, och data återskapades med hjälp av redundans. I sämsta fall är det fel på disken. Då överges de felande blocken och data återskapar i reservblock. (Diskar har även en intern mekanism med reservblock om den hittar dåliga block vid skrivning. En ommappning som filsystemet i os:et inte behöver märka. Filsystemet kan tro att alla block är hela tills diskens interna reservblock är slut.)

Om det finns dåliga block så upptäcks de normalt inte när man skapar ett filsystem, med t.ex gparted.

Det går att testa en hel partition eller disk med badblocks eller genom att starta diskens interna självtest med smartctl.

Om du testat och hittat dåliga block så kan du välja att 1) slänga disken, eller 2) anteckna vilka block som är dåliga och skapa partitioner på de hela ytorna mellan dem. Eftersom diskens interna reservblocksmekanism inte längre kan dölja felen så får man nog räkna med att återstående livslängd är lite begränsad. Men med snål budget, oviktiga data eller frekvent backup så går det nog bra. Jag använder t.o.m en sån disk som backupdisk. Inte klokt när jag tänker på det.

Disken låter väl inte konstigt?
Användarvisningsbild
johan99

Inlägg av johan99 »

Du har nog tyvärr rätt David! :'( Plockade hem WDs analys verktyg och den kör något som kallas S.M.A.R.T och där blir Raw Read Error Rate rödmarkerat (Sämsta värdet blir 1 och man bör ligga över 51 så det e ju inget vidare)! Försökte även köra en Quick Analisys men denna falerar. Det gick att köra en analys av sektorerna men den rapporterade att det fanns skador. Konstigt att jag aldrig har märkt att maskinen har fungerat dåligt! Som tur e så ligger all min data på en andra disk i maskinen (även denna en WD) och den ser ut att må bra. :D
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

johan99 skrev:Konstigt att jag aldrig har märkt att maskinen har fungerat dåligt!
De felaktiga blocken kanske låg i en fil som sällan används eller som bara används av vissa program, som är (eller försöker vara) robusta, ignorerar felet och producerar ungefär det resultat de ska. En gammal XP-dator (inte min) kändes väldigt långsam när den bootade och loggade in. Efteråt upptäcktes dåliga block på disken.

Undra hur många som tänkt "månf-s långsamma p-zza windows, nu åker den ut och linux in", och så var det bara hårddisken?
Användarvisningsbild
johan99

Inlägg av johan99 »

Det blir att beställa en ny hd. Förhoppningsvis så fungerar den gamla över Jul, Maskinen är kopplad till TVn med 200 Gb barnfilmer på så att börja skruva i den nu när ungarna e lediga hela dagarna e inte så poppis.
Användarvisningsbild
Cadryc

Re: Manuell Partitionering vid installation [LÖST]

Inlägg av Cadryc »

5min för att stoppa in en hårddisk. 20 min för att installera Ubuntu. Ungarna hinner knappt säga danföredanföredanföredopparedandan ;)

Användarvisningsbild
johan99

Re: Manuell Partitionering vid installation [LÖST]

Inlägg av johan99 »

Får ju partitionera och formatera disken oxå så jag behöver kanske ytterligare 10 minuter he he ;D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"