Fråge-tråden [LÖST]
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Fråge-tråden
Tråden är lik förbannat off topic och du skiter i det.
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Bry dig inte om denna tråd om du har så ont av den. Finns fler trådar än denna som du kan läsa.Sid skrev:Tråden är lik förbannat off topic och du skiter i det.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Tycker du fortfarande att tråden är ontopic?
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Bilderna består av små bildpunkter, pixel och förstorar man tillräckligt mycket ser bilden ut som en mosaik av massor med små plattor.1. Varför blir bilder suddiga när man skalar upp de?
Se'n finns det ju begränsningar i kamerans optik, så att bilden i sig är mer eller mindre suddig och det märks mer, ju mer du förstorar. Ofta är ju dessutom förgrunden och bakgrunden mer suddiga eftersom man ställt in skärpan på själva motivet. Även det märks tydligare vid stor förstoring. Dyra kameror har i och för sig oftast bättre optik, men aldrig perfekt.
Motivet rör sig ibland och det går aldrig att hålla en kamera perfekt stilla. Här har vi två källor till till oskärpa. En annan sorts suddighet är det brus (grynighet) som blir i bilderna när man drar upp ljuskänsligheten på kameran (ISO-talet). Här har vi ett problem, ju lägre ISO-tal (mindre ljuskänslighet men också mindre brus) desto längre tid måste kamerans slutare vara öppen och dest mer hinner kamera och motiv röra sig.
Dessutom är de flesta bilder komprimerade (jpg till exempel) komprimeringen gör att bilden tar minder plats men sabbar lite av bildkvaliten. Det ska inte synas när bilden visas i normal storlek, men märks tydligt om man drar upp bilden rejält.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Du behöver en ibland en stjärnskruvmejsel, annars får du ofta av höljet med handkraft, det8. Är det lätt att komma in i en Windowsdator?
är samma sak oavsätt vilket operativsystem det är på den

Du menar kanske nå't annat, alltså att komma in i systemet utan lösen. Har man fysisk tillgång till "burken" är det väldigt enkelt med både Windows och Linux och säkert med de flesta andra system också. Ibland behöver man göra det med datorer med bortglömda lösenord.
Jag tänker emellertid inte tala om hur man gör eftersom den kunskapen också kan användas för onda ändamål.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ett sätt att komma till rätta med detta är att använda svg ( scalable vector graphics)-formatet. Inkscape och Xaralx är två bra linuxprogram där du skapa skalbar vektorgrafik.Urban Anjar skrev:Bilderna består av små bildpunkter, pixel och förstorar man tillräckligt mycket ser bilden ut som en mosaik av massor med små plattor.1. Varför blir bilder suddiga när man skalar upp de?
Se'n finns det ju begränsningar i kamerans optik, så att bilden i sig är mer eller mindre suddig och det märks mer, ju mer du förstorar. Ofta är ju dessutom förgrunden och bakgrunden mer suddiga eftersom man ställt in skärpan på själva motivet. Även det märks tydligare vid stor förstoring. Dyra kameror har i och för sig oftast bättre optik, men aldrig perfekt.
Motivet rör sig ibland och det går aldrig att hålla en kamera perfekt stilla. Här har vi två källor till till oskärpa. En annan sorts suddighet är det brus (grynighet) som blir i bilderna när man drar upp ljuskänsligheten på kameran (ISO-talet). Här har vi ett problem, ju lägre ISO-tal (mindre ljuskänslighet men också mindre brus) desto längre tid måste kamerans slutare vara öppen och dest mer hinner kamera och motiv röra sig.
Dessutom är de flesta bilder komprimerade (jpg till exempel) komprimeringen gör att bilden tar minder plats men sabbar lite av bildkvaliten. Det ska inte synas när bilden visas i normal storlek, men märks tydligt om man drar upp bilden rejält.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Tänk att FÅR-TRAN är äldre än jag. Nu känner jag mig ung igenEldräven skrev:En hel del faktiskt...lilmini skrev:
- 3. Vad fanns före C
Sådär, där har du nåt att skriva ut och hänga upp på väggen.
Sen vilket språk första C-kompilatorn skrevs i vet jag inte, men troligtivs någon form av assembler (som Cadryc är inne på).

- Urban Anjar
- Kontakt:
Helt riktigt, så'n grafik kan du skala upp hur stort som helst utan att den blir suddig. Men det är ju inte så'na bilder man tar med kameran och de är rätt ovanliga på Internet. Ritar man själv är oftast vektorprogram skojigare. Har för mig att ikonerna i Ubuntu är vektorbaserade förresten, men jag är inte säker.Ulsak skrev:Ett sätt att komma till rätta med detta är att använda svg ( scalable vector graphics)-formatet. Inkscape och Xaralx är två bra linuxprogram där du skapa skalbar vektorgrafik.Urban Anjar skrev:Bilderna består av små bildpunkter, pixel och förstorar man tillräckligt mycket ser bilden ut som en mosaik av massor med små plattor.1. Varför blir bilder suddiga när man skalar upp de?
(...)
- Eldräven
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Urban Anjar skrev:Tänk att FÅR-TRAN är äldre än jag. Nu känner jag mig ung igen

Finns faktiskt ett ännu äldre högnivåspråk: Plankalkül. Det uppfanns av en tysk under 40-talet. Det blev dock aldrig "implementerat" (ingen kompilator) när det begav sig.
EDIT: Finns visst ett flertal språk som är äldre än Fortran.
Senast redigerad av 1 Eldräven, redigerad totalt 17 gånger.
Tweaking the tweakable, hacking the hackable, and breaking the breakable!
- AntonPetts
- Kontakt:
Om du sitter vid den kan du bara starta upp en ubuntu-skiva och ta bort lösenordetlilmini skrev:8. Är det lätt att komma in i en Windowsdator?

http://www.neoseeker.com/news/9177-horr ... -internet/5. Vilket är det farligaste viruset till Windows?
Ett annat alternativ är liquid resize. Finns ett plugin till gimp btw.Ulsak skrev:Ett sätt att komma till rätta med detta är att använda svg ( scalable vector graphics)-formatet. Inkscape och Xaralx är två bra linuxprogram där du skapa skalbar vektorgrafik.Urban Anjar skrev:Bilderna består av små bildpunkter, pixel och förstorar man tillräckligt mycket ser bilden ut som en mosaik av massor med små plattor.1. Varför blir bilder suddiga när man skalar upp de?
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
- farmfield
- Kontakt:
Linux, Windows eller OS X är skit samma när det kommer till IPRED. Lagen handlar om vem som skall utreda brottslighet och specifikt i detta fall brott mot upphovsrätt.lilmini skrev:4. Kommer linux undan Ipred-lagen? Hur kan regeringen se vad jag gör om jag är krypterad?
Vad gäller det tekniska är det ganska enkelt. Se det som att man beställer på postorder. Du ringer in en beställning, lämnar din adress och så skickas någonting till dig. Samma sak på internet. Din dator skickar en förfrågan om ett paket och lämnar då information om vart detta paket skall skickas, adressen är ditt IP-nummer. Så när du laddar ner någonting så måste din dator uppge ditt IP för att avsändaren skall veta vart informationen skall skickas.
IPRED handlar (alltså tvärtemot vad du tror) om att privata organisationer skall få rätt att få ut informationen om vem som står bakom ett IP nummer och då kunna sammanställa information om vem som olagligt delat ut upphovsrättsskyddade filer för att själva kunna utreda (samt bötfälla, ta till domstol) dessa personer. Man vill alltså tillåta privata organisationer att utreda brott, någonting som bör vara statens (polis- och åklagarmyndighetens) 'jobb'.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
-
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Tack för alla snabba svaren!
Jag är mycket nöjd
!
Jag är mycket nöjd

Varning: Inlägg som gjorts av användaren "lilmini" kan innehålla stavfel och felaktig grammatik, alergiker bör hålla sig borta!