MySQL. Starta server
MySQL. Starta server
Jag är sugen på att lära mig lite om databaser och har fixat nybörjarböcker om det (Beginning SQL), och för att testa exemplen i det så har jag fixat de program som ska behövas, d.v.s. mysql-server och mysql-client och massa php5 och liknande som synaptics föreslog. Sen så skulle man ha en "RDBMS" och jag valde mysql-administrator.
När jag öppnar det programmet så kommer jag till en liten ruta där man ska "Connect to mysql server instance" och det går givetvis inte eftersom jag inte har någon mysql server att ansluta till antar jag? Eftersom databasen inte ska användas utan bara är till för att lära mig så borde väl servern kunna ligga på den datorn som jag använder?
Jag googlade lite och hittade denna sida http://www.yolinux.com/TUTORIALS/LinuxT ... MySQL.html. Där står det att jag ska skriva kommandot /etc/rc.d/init.d/mysqld start. När jag gör det så står det dock bara att katalogen inte existerar.
Vad gör jag för fel? Finns det andra och smidigare sätt?
(Operativsystemet är ubuntu 8.10)
När jag öppnar det programmet så kommer jag till en liten ruta där man ska "Connect to mysql server instance" och det går givetvis inte eftersom jag inte har någon mysql server att ansluta till antar jag? Eftersom databasen inte ska användas utan bara är till för att lära mig så borde väl servern kunna ligga på den datorn som jag använder?
Jag googlade lite och hittade denna sida http://www.yolinux.com/TUTORIALS/LinuxT ... MySQL.html. Där står det att jag ska skriva kommandot /etc/rc.d/init.d/mysqld start. När jag gör det så står det dock bara att katalogen inte existerar.
Vad gör jag för fel? Finns det andra och smidigare sätt?
(Operativsystemet är ubuntu 8.10)
Re: MySQL. Starta server
Antingen /etc/rc.d/mysqld start eller /etc/init.d/mysqld start.
Det är olika initsystem, ubuntu använder upstart som är baserat på System V-Init (eller bara vInit), så du lär köra på init.d.

ǁ A: Because it obfuscates the reading.
ǁ Q: Why is top posting so bad?
Den första ger svar "command not found" och den andra ger svaret "Filen eller katalogen finns inte". 

Jag drar igång min mysql-server medTesla skrev:Den första ger svar "command not found" och den andra ger svaret "Filen eller katalogen finns inte".
Kod: Markera allt
sudo /etc/init.d/mysql start
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Men om du har installerat MySQL i Ubuntu borde den starta automatiskt. Du borde alltså kunna ansluta direkt. Fick du några frågor om typ lösenord när du installerade? Vad händer om du i ett terminalfönster skriver
Visst kan du använda MySQL på din egen dator. Vanligen går det bara att ansluta till MySQL-servern om man sitter vid localhost, alltså den aktuella datorn. Men kolla för säkerhets skull att den inte lyssnar utåt nätet.
1. System - Administration - Nätverksverktyg.
2. Fliken Netstat.
3. Markera Aktiva nätverkstjänster.
4. Klicka på knappen Netstat.
5. Det borde inte komma upp så mycket. Porten 3306 ska INTE finnas med!
Kod: Markera allt
mysql -u root
1. System - Administration - Nätverksverktyg.
2. Fliken Netstat.
3. Markera Aktiva nätverkstjänster.
4. Klicka på knappen Netstat.
5. Det borde inte komma upp så mycket. Porten 3306 ska INTE finnas med!
Jag har fått igång skiten nu. Vilken RDBMS rekomenderas? Jag har hittat mysql administrator och open.office-base. Vilken är bäst?
Jo den lyssnar på nätet. Vad göra åt det? Edit: och varför bör man bryt sig?
Jo den lyssnar på nätet. Vad göra åt det? Edit: och varför bör man bryt sig?
- maths57
Du vill väl inte att någon från internet ansluter till din databas? Tänk på vilken skit dom kan ställa till med.Tesla skrev:Jo den lyssnar på nätet. Vad göra åt det? Edit: och varför bör man bryt sig?
Aha.. Nu är det ju ingen databas som jag tänker använda till annat än övning, men så att jag vet det senare: hur fixar jag så att den inte lyssnar mot internet?
- maths57
Du får installerat något program för att hantera brandväggen. Där ser du till att blockera input på port 3306 från nätet.
Den enda brandvägg jag har är den som finns i routern. Hur jag kommer åt den via annat program än firefox har jag ingen aning om. Blockera den porten helt därifrån skulle jag nog kunna göra, men skulle det lösa problemet?
Du använder dig troligen av iptables också...Tesla skrev:Den enda brandvägg jag har är den som finns i routern. Hur jag kommer åt den via annat program än firefox har jag ingen aning om. Blockera den porten helt därifrån skulle jag nog kunna göra, men skulle det lösa problemet?
ǁ A: Because it obfuscates the reading.
- maths57
Du har redan en brandvägg i ubuntu, men den står öppen som standard. När det gäller routern, så är den nog inställd på att inte släppa igenom annat än det du själv frågar efter på internet. Jag tror du kan sitta lugnt med din MySQL-server.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Som standard lyssnar den bara på 127.0.0.1, alltså localhost.Tesla skrev:Aha.. Nu är det ju ingen databas som jag tänker använda till annat än övning, men så att jag vet det senare: hur fixar jag så att den inte lyssnar mot internet?
Taget från defaultkonfigfilen
# Instead of skip-networking the default is now to listen only on
# localhost which is more compatible and is not less secure.
bind-address = 127.0.0.1
Nja, jag har fixat sånt där DMZ eller vad det heter. Datorn jag sitter på nu ignorerar routerns brandvägg. Men det verkar vara rätt lugnt ändå va?maths57 skrev:Du har redan en brandvägg i ubuntu, men den står öppen som standard. När det gäller routern, så är den nog inställd på att inte släppa igenom annat än det du själv frågar efter på internet. Jag tror du kan sitta lugnt med din MySQL-server.