Autostart Compiz Fusion

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Dan P

Re: Autostart Compiz Fusion

Inlägg av Dan P »

Cadryc skrev:Pröva att start med administratörsrättigheter, skriv i terminalen

Kod: Markera allt

gksudo amdcccle
Om det hjälper så är det bara att ändra kommandot i menyn
Ok, när jag körde det i terminalen så hände inte så mycket.

När jag ändrade den i egenskaper så kom frågan upp om administratörs lösen sen hände inte så mycket där heller....
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Det enda jag hittar på nätet med liknande fel så påpekar folk att det funkar bara med Radeon 9200 och nyare, men du har ju ett 4850....

Installerade du genom System → Administration → Hårdvarudrivrutiner ? Om du kollar där nu, står det att drivrutinen är aktiverad?

Det finns även ett annat program som instalerar grafikkortsdrivrutinen åt en, EnvyNG. Installera envyng-qt genom Synaptic. Inaktivera drivrutinen i Hårdvarudrivrutiner (starta kanske om datorn). EnvyNG ligger i Program → Systemverktyg, pröva att installera drivrutien för grafikkortet igen.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Dan P

Inlägg av Dan P »

Hej!

Nu börjar det likna något!Drivrutinen verkade vara i drift men när den åter aktiverades så kunde jag komma in i Catalyst control center och där finns några inställningar. Och nu har jag lyckats ställa in så att skärmarna bildar en enda stor arbetsyta, Kanon!

Måste verkligen tacka för all hjälp! jag hade inte klarat det själv! Tack!
Dan P

Inlägg av Dan P »

En sista grej bara! när jag ställt in skärmarna så som jag vill ha dem så står det att jag behöver starta om datorn för att det skall gälla, det är bara det att när jag startat om så glömmer den skärminställningarna så att jag återigen får två klonade skärmar, Behöver jag lägga catalyst som autostart för att den skall klara komma ihåg skärminställningen?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Det var det lättare att hitta nåt om. Den här lösningen verkar ha funkat för många: Efter att du gjort dina inställingar i Catalyst och sparat eller vad man gör i det programmet, så gå till System → Inställningar → Skärmupplösning. Kolla så att det ser rätt ut, klicka sen på Verkställ. Starta om och se om det funka *håller tummarna*

Här är tråden jag hittade http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=794551&page=3

Dan P

Inlägg av Dan P »

Cadryc skrev:Det var det lättare att hitta nåt om. Den här lösningen verkar ha funkat för många: Efter att du gjort dina inställingar i Catalyst och sparat eller vad man gör i det programmet, så gå till System → Inställningar → Skärmupplösning. Kolla så att det ser rätt ut, klicka sen på Verkställ. Starta om och se om det funka *håller tummarna*

Här är tråden jag hittade http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=794551&page=3
Funkade fint!

Tac än en gång..

Börjar inse att det finns en del att lära i övergången från Windows, tur att det finns hjälp att få!
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

När man väl kommit underfund med lite grejer och hur man söker så finns det otroligt mycket hjälp att hitta :) Och det tack vare att folk frågar, så våga fråga (annars kommer inga svar) ;)

Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"