Autostart Compiz Fusion
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Autostart Compiz Fusion
Hur gör man för att få Compiz Fusion att starta när man startar ubuntu 8.10, har sökt men ej funnit ett enkelt tillvägagångssätt, försökte med system>inställningar>sessioner men blev inte klok på hur man gjorde.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: Autostart Compiz Fusion
Har man aktiverat Compiz i System → Inställningar → Utseende → fliken Visuella effekter så ska den starta automatiskt varje gång man loggar in.
Antar att du klickat i där, och att du även aktiverat drivrutinen för grafikkortet i System → Administration → Hårdvarudrivrutiner.
Så vad har du för grafikkort?
Antar att du klickat i där, och att du även aktiverat drivrutinen för grafikkortet i System → Administration → Hårdvarudrivrutiner.
Så vad har du för grafikkort?
Nix inte iklickat i visuella effekter men där är inget med Compiz att klicka i där , finns bara de tre vanliga alternativen och just nu är inget i klickat. Drivrutinen är aktiverad. Kortet är ett Gigabyte HD4850.
Jo, du behöver 3D grafik!Dan P skrev:Nix inte iklickat i visuella effekter men där är inget med Compiz att klicka i där , finns bara de tre vanliga alternativen och just nu är inget i klickat. Drivrutinen är aktiverad. Kortet är ett Gigabyte HD4850.
Har du installerat compizconfig-settings-manager ?
Antingen via Synaptic eller så via teminalen med kommandot
Kod: Markera allt
sudo apt-get install compizconfig-settings-manager
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Som sagt, du kör compiz när du klickar i "visuella effekter", men vill du göra det på nått annat sätt så visst...Hur gör man för att få Compiz Fusion att starta när man startar ubuntu 8.10
Antingen lägger du till "compiz --replace" som kommando i "sessioner"
eller, så installerar du fusion-icon, och drar den ikonen till "sessioner" fönstret.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
- djungelmums
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
"Visuella effekter" är urkryssad om du har custom inställningar ifrån compizconfig-settings-manager.
C2D E6300 1.83Ghz - Gigabyte DS3 - Nvidia 9800 GT - 2GB RAM
- Cadryc
Det var nytt för mig, men visst är det så när jag kollardjungelmums skrev:"Visuella effekter" är urkryssad om du har custom inställningar ifrån compizconfig-settings-manager.

Så Compiz kan alltså vara igång även om inget är markerat under Visuella Effekter. Men det är ju bara att tex byta skrivbord för att se om Compiz är igång.
Compiz är installerat och fungerar som jag förmodar att det skall, det är bara det att jag måste gå på Program>systemverktyg>Compiz Fusion Icon och klicka på den, då dyker den upp i aktivitetsfältet nere till höger, sen höger klickar jag på ikonen och väljer Reload Window manager. Sen funkar allt! men det är lite omständigt.
- Cadryc
Kör du möjligtsvis Kubuntu? Isåfall blir det nog lite annorlunda jämfört med Ubuntu.
Nix pix Ubuntu 8.10Cadryc skrev:Kör du möjligtsvis Kubuntu? Isåfall blir det nog lite annorlunda jämfört med Ubuntu.
Jag testade ditt sista alternativ eftersom jag redan hade ikonen i systemverktyg och det funkade bra, vid omstart hamnade ikonen i aktivitetsfältet. Men den startar inte upp Compiz utan manmåste fortfarande gå in och höger klicka för att trycka på Reload wingow manager. Har jag gjort något galet vid installationen?palle-kuling skrev:Som sagt, du kör compiz när du klickar i "visuella effekter", men vill du göra det på nått annat sätt så visst...Hur gör man för att få Compiz Fusion att starta när man startar ubuntu 8.10
Antingen lägger du till "compiz --replace" som kommando i "sessioner"
eller, så installerar du fusion-icon, och drar den ikonen till "sessioner" fönstret.
- Cadryc
Testade du även att skriva in compiz --replace på kommandoraden i när du lade till ny post i Sessioner ?
Vad har du för grafikkort? Det kanske är i den änden det strular.
Efter en del mekande så verkar det faktiskt fungera med det som du skrev i kommandoraden och nu startar Compiz automatiskt! Tack för hjälpen.Cadryc skrev:Testade du även att skriva in compiz --replace på kommandoraden i när du lade till ny post i Sessioner ?
Grafikkortet är ett Gigabyte HD4850,
kan kanske passa på att fråga om man med compiz kan köra 2st skärmar bredvida varandra så att man får mer arbetsyta nu står dom bara som kopior av varandra. kör jag utan de propoletära drivrutinerna kan jag få det som jag vill med dubbel arbetsyta men så fort jag installerar nya drivrutiner så kan jag bara ha skärmarna som kloner......det hade varit skönt att slippa byta till en större skärm!
- Cadryc
Det är ett ATI-kort va? Testa med ATI:s egna program för att ställa in skärmarna. Installera genom System → Administration → Pakethanteraren Synaptic → sök på fglrx-amdcccle och högerklicka, välj Installation och klicka sen på Verkställ. Sen är jag inte säker på vart i menyerna det hamnar, om det inte ligger under System så kolla under Program.
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag tror det är Compiz-icon som strular till det.
Testa avinstallera compiz-ikon. Sen, för att få det att autostarta med sessionen, klicka först i skrivbordseffeker under visuella effekter, sen kan du mekla med Compiz Settings-panelen - men börja med att aktivera skrivbordseffekterna först...
Testa avinstallera compiz-ikon. Sen, för att få det att autostarta med sessionen, klicka först i skrivbordseffeker under visuella effekter, sen kan du mekla med Compiz Settings-panelen - men börja med att aktivera skrivbordseffekterna först...
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Jepp, installerade och ominstallerde det som dök upp när jag gjorde den sköningen son ni nämnde. Och nu har jag en ny ikon under program>tillbehör>ATI catalyst control center men inget händer när jag trycker på den, ska jag lägga in även denna som autostart?Cadryc skrev:Det är ett ATI-kort va? Testa med ATI:s egna program för att ställa in skärmarna. Installera genom System → Administration → Pakethanteraren Synaptic → sök på fglrx-amdcccle och högerklicka, välj Installation och klicka sen på Verkställ. Sen är jag inte säker på vart i menyerna det hamnar, om det inte ligger under System så kolla under Program.
- Cadryc
Man ska inte behöva lägga den så den autostartar.
Högerklicka på Program → Redigera menyer så får du upp ett fönster, leta upp Catalyst Control Center i det, ta egenskaper för Catalyst och se vad som står på kommando-raden. Kopiera, gå sen till Program → Tillbehör → Terminal → högerklicka, klistra in och tryck enter. Kommer det fram nån text då så kan det ge en ledtråd till vad som spökar, markera den texten med musen, högerklicka, kopiera och klistra sen in det här.
Högerklicka på Program → Redigera menyer så får du upp ett fönster, leta upp Catalyst Control Center i det, ta egenskaper för Catalyst och se vad som står på kommando-raden. Kopiera, gå sen till Program → Tillbehör → Terminal → högerklicka, klistra in och tryck enter. Kommer det fram nån text då så kan det ge en ledtråd till vad som spökar, markera den texten med musen, högerklicka, kopiera och klistra sen in det här.
Cadryc skrev:Man ska inte behöva lägga den så den autostartar.
ok, så här ser det ut då:
home-desktop:~$ amdcccle
Parse error on line 37 of section Module in file /etc/X11/xorg.conf
"Disable" is not a valid keyword in this section.
Segmenteringsfel
- Cadryc
Pröva att start med administratörsrättigheter, skriv i terminalen
Om det hjälper så är det bara att ändra kommandot i menyn
Kod: Markera allt
gksudo amdcccle