newbie in need of assistance. I/O error
newbie in need of assistance. I/O error
Yo! Tankade ner Ubuntu efter varma rekommendationer av flera vänner som sagt att det är stabilare och bättre än windows.
Tankade ner 32-bits versionen av 8.10 från www.ubuntu.com och brände den på lägsta hastigheten.
Lyckades köra Ubuntu när jag installerade den som "sido-applikation" i Windows, men när jag skulle installera vidare (och ändra partitionerna) så blåste den min hårddisk och jag var tvungen att installera om Windows.
Skivan jag brände fungerar inte! Jag kan boota från den och uppenbarligen så går det ju att installera Ubuntu, men när jag kör Install från skivan eller försöker köra Ubuntu från skivan får jag ett meddelande där det står "I/O Error" följt av "sr0" och en del andra meddelanden (kan fixa fota om det requestas).
Hilfe plz!
/Stiffy
Tankade ner 32-bits versionen av 8.10 från www.ubuntu.com och brände den på lägsta hastigheten.
Lyckades köra Ubuntu när jag installerade den som "sido-applikation" i Windows, men när jag skulle installera vidare (och ändra partitionerna) så blåste den min hårddisk och jag var tvungen att installera om Windows.
Skivan jag brände fungerar inte! Jag kan boota från den och uppenbarligen så går det ju att installera Ubuntu, men när jag kör Install från skivan eller försöker köra Ubuntu från skivan får jag ett meddelande där det står "I/O Error" följt av "sr0" och en del andra meddelanden (kan fixa fota om det requestas).
Hilfe plz!
/Stiffy
- BadOmen
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Re: newbie in need of assistance. I/O error
hej och välkommen till forumet 
När du bootar med skivan har du gjort testet som finns där som kollar skivan? du kan också kolla minnena där det skadar inte men det tar tid
Jag hade ett skumt fel med "I/O Error" följt av "sr0" när jag installerade från en skiva som jag hade bränt iso filen till en dvd skiva. Det ska igentligen inte vara nåt problem men det sket sig iaf. Installationen i windows funkade däremot bra med skivan konstigt nog
Så här såg mitt felmeddelande ut, men det varierade lite:
end_request: I/O error, dev sr0
sense key: medium error
sr0 add.sense: no seek complite
unable to read fragment cashe block
och ibland får jag upp i/o error fd0 sector 0
Jag tror du kan trycka på typ F6 eller nåt sånt så ska man kuna editera hur den startar. Då kommer det en rad där nere på skärmen som står vilken kärna som används och lite annat, i slutet på den raden så står det nåt i stil med quiet splash ta bort det för då visar den text och inte den där progressbaren som annars visas vid uppstart. Då kan du kanske se vad den visar för mer felmeddelanden.
Du kan också testa med att lägga in all_generic_ide=1 i slutet på den raden och ta bort quiet splash och se om det funkar eller inte.
Annars finns det många här med mycket mycket större erfarenhet än jag som kanske kan lösa det åt dig
Hör av dig hur det går så får du säkert mer hjälp av medlemmar här på forumet

När du bootar med skivan har du gjort testet som finns där som kollar skivan? du kan också kolla minnena där det skadar inte men det tar tid

Jag hade ett skumt fel med "I/O Error" följt av "sr0" när jag installerade från en skiva som jag hade bränt iso filen till en dvd skiva. Det ska igentligen inte vara nåt problem men det sket sig iaf. Installationen i windows funkade däremot bra med skivan konstigt nog

Så här såg mitt felmeddelande ut, men det varierade lite:
end_request: I/O error, dev sr0
sense key: medium error
sr0 add.sense: no seek complite
unable to read fragment cashe block
och ibland får jag upp i/o error fd0 sector 0
Jag tror du kan trycka på typ F6 eller nåt sånt så ska man kuna editera hur den startar. Då kommer det en rad där nere på skärmen som står vilken kärna som används och lite annat, i slutet på den raden så står det nåt i stil med quiet splash ta bort det för då visar den text och inte den där progressbaren som annars visas vid uppstart. Då kan du kanske se vad den visar för mer felmeddelanden.
Du kan också testa med att lägga in all_generic_ide=1 i slutet på den raden och ta bort quiet splash och se om det funkar eller inte.
Annars finns det många här med mycket mycket större erfarenhet än jag som kanske kan lösa det åt dig

Hör av dig hur det går så får du säkert mer hjälp av medlemmar här på forumet

Välkommen stiffy
Ditt problem beror med största sannolikhet på att bränningen inte gick bra. Enheten sr0 är din CD/DVD-enhet. Ibland händer det tyvärr och man får göra ett nytt försök att bränna en CD. Kan t.ex bero på en smutsig laser, mediet (skivan) du bränner på, för snabb bränningshastighet, brännarprogram etc. Nu har du ju bränt på låg hastighet så det kan vi kanske utesluta.
Det finns en buggrapport Buffer I/O error on device sr0 Logical Block XXXXXX om som jag tycker beskriver problemet ganska bra där det till slut var bränningen som i de flesta fall var problemet. En del brände sin iso med mode DAO (Disk-At-Once) och lyckades. Andra brände på en DVD och lyckades vilket kan ha att göra med mediet. Så du får prova dig fram.

Ditt problem beror med största sannolikhet på att bränningen inte gick bra. Enheten sr0 är din CD/DVD-enhet. Ibland händer det tyvärr och man får göra ett nytt försök att bränna en CD. Kan t.ex bero på en smutsig laser, mediet (skivan) du bränner på, för snabb bränningshastighet, brännarprogram etc. Nu har du ju bränt på låg hastighet så det kan vi kanske utesluta.
Det finns en buggrapport Buffer I/O error on device sr0 Logical Block XXXXXX om som jag tycker beskriver problemet ganska bra där det till slut var bränningen som i de flesta fall var problemet. En del brände sin iso med mode DAO (Disk-At-Once) och lyckades. Andra brände på en DVD och lyckades vilket kan ha att göra med mediet. Så du får prova dig fram.
Hej igen! Har testat bränna skivan på flera olika sätt med flera olika program. Skivorna är nu slut och jag måste vänta tills löning innan jag kan göra nya 
Problemet är i vilket fall inte löst. Ska prova nu att installera i Windows och sen försöka installera från Ubuntu igen.
Återkommer om det inte löser sig.
Tack ändå för hjälpen jag fick

Problemet är i vilket fall inte löst. Ska prova nu att installera i Windows och sen försöka installera från Ubuntu igen.

- BadOmen
kan rekommendera dig att köpa en CD-RW skiva till att börja medstiffy skrev:Hej igen! Har testat bränna skivan på flera olika sätt med flera olika program. Skivorna är nu slut och jag måste vänta tills löning innan jag kan göra nya

Haha! Vore kanske ingen dum idé. Sitter i vilket fall och kör genom Ubuntu nu (installerat som "sido-applikation" i windows) och det är inga som helst problem så här långt. Ska installera bl a studio ubuntu och hoppas på det bästa.BadOmen skrev:kan rekommendera dig att köpa en CD-RW skiva till att börja medstiffy skrev:Hej igen! Har testat bränna skivan på flera olika sätt med flera olika program. Skivorna är nu slut och jag måste vänta tills löning innan jag kan göra nya
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
- BadOmen
Bra att det funkar där men det är ju verkligen konstigt att det inte ska funka att installera den "på riktigt". Du kan ju testa att hämta hem Ubuntu 8.10 Alternate http://releases.ubuntu.com/releases/8.10/ den har inte ett lika tjusigt grafiskt gränssnitt som den vanliga installationen men det är enkelt att bara styra med piltangenterna och Enter, när den väl är på plats så funkar den lika som vanliga 8.10
Det kan ju vara värt ett försök, när du skaffat din CD-RW skiva förstås... 

Installerade du Ubuntu i Wubi från den brända CDn eller från iso-filen?stiffy skrev:Haha! Vore kanske ingen dum idé. Sitter i vilket fall och kör genom Ubuntu nu (installerat som "sido-applikation" i windows) och det är inga som helst problem så här långt. Ska installera bl a studio ubuntu och hoppas på det bästa.
Det enklaste är ju att installera från iso-filen vilket jag tror du gjorde, eller ...