Hjälp med att följa instruktionerna!

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
vilhelm
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Hjälp med att följa instruktionerna!

Inlägg av vilhelm »

Jag har installerat Ubuntu 8.10 på min Fujitsu-Siemens AMILO L1310G -laptop. Allt har hittils fungerat bra förutom att fläkten fungerar inte så som den skall - då den en gång gått av, går den inte mera på förrän man startar hela datorn pånytt.

Jag kom över ett engelskt tips angående saken på sidan:

https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTe ... miloL1310G

Där står det:
The first thing is fixing the ""fan bug"". Grab the fixed dsdt.aml file from http://launchpadlibrarian.net/13974391/dsdt.aml

Copy it to /etc/initramfs-tools/ leaving the uppercase up. After that, run sudo update-initramfs -u -k $(uname -r) (or -u -k all to update all your initram kernel files).

Then, edit /boot/grub/menu.lst file and add acpi_no_auto_ssdt to the kernel boot lines. Add it to the #defoptions line to make all the new kernel additions enabled with that too. This tells the kernel to not make a new dsdt file at boot and reads the dsdt file you copied.
Nu är det så, att jag vet inte vad exakt som menas med att "add acpi_no_auto_ssdt to kernel boot lines". Jag hittar nog #defoptions -raden, det är inget problem, men vet inte på vilka andra ställen i filen man borde tillägga acpi_no_auto_ssdt.

Kan någon vänligen berätta åt mig i detalj exakt var i menu.lst -filen jag skall göra ändringarna? Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Hjälp med att följa instruktionerna!

Inlägg av Cadryc »

Välkommen till forumet ! :)

I menu .lst ser det antagligen ut (nästan) såhär (så ser iaf min ut)
title Ubuntu 8.10, kernel 2.6.27-9-generic
uuid 234e1901-b0f3-420d-ab81-313e81b3c1a8
kernel /boot/vmlinuz-2.6.27-9-generic root=UUID=234e1901-b0f3-420d-ab81-313e81b3c1a8 ro quiet splash acpi_no_auto_ssdt
initrd /boot/initrd.img-2.6.27-9-generic
quiet
Där texten i fet stil är där du kan skriva in din grej

Du kan även kolla den här videon om hur man lägger till boot-alternativ, i den används acpi=off som exempel
http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/boot-a ... A5n_Ubuntu
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
vilhelm

Inlägg av vilhelm »

Tack, det tycks vara en snabb "helpdesk" här!

Jag gjorde som du sa men problemet löste sig ändå inte. Jag märkte dock en annan oklarhet i de engelska instruktionerna:
Copy it to /etc/initramfs-tools/ leaving the uppercase up.
Jag kopierade nog filen i rätt mapp men inte vet jag om jag "left the uppercase up"! Har det där nån betydelse månne?
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

vilhelm skrev:Tack, det tycks vara en snabb "helpdesk" här!

Jag gjorde som du sa men problemet löste sig ändå inte. Jag märkte dock en annan oklarhet i de engelska instruktionerna:
Copy it to /etc/initramfs-tools/ leaving the uppercase up.
Jag kopierade nog filen i rätt mapp men inte vet jag om jag "left the uppercase up"! Har det där nån betydelse månne?
Jag förstod heller inte "uppercase up" men trodde att du klurat ut det :P Imorn efter lite sömn kanske man ser det lite klarare ;)

vilhelm

Inlägg av vilhelm »

Jag skrev in "uppercase" på google och förstod att det är ett synonym för caps lock. Det jag inte fick svar på var om "leaving the uppercase up" betyder att skriva in filen med stora bokstäver eller att skriva in filen med caps lock -knappen UPPE (så att bokstäverna blir små)! Svårt det här :-\ Har ej ännu försökt kolla om det har en betydelse om man skriver in filen med stora bokstäver, det återstår att se...
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Jag förstår inte riktigt vad som menas, det är väl en fil som man sparar? Eller är det text som ska sparas till en fil? Isåfall så brukar det allmänt mest vara små bokstäver i linux, har jag för mig.

Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

"leaving the uppercase up" tolkar jag som att man skall låta stora bokstäver vara stora (men små bokstäver små), emellertid hittar jag inga stora bokstäver att bevara...

/Micke
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"