Göra en Dator till en Router?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Göra en Dator till en Router?

Inlägg av BadOmen »

Jag funderar fram och tillbaka och kan inte bestämma mig. Antingen köper jag nog D-Link DIR-655 eller så försöker jag mig på att använda en gammal dator till router. Men jag har inte kunskapen att göra en router av en dator så jag skulle vilja ha lite tips. Först och främst hur mycket i hastighetsskillnad blir det om man kör en dator som router mot att köra D-Link DIR-655? tänker då speciellt i fall man har igång rtorrent och några laddningar där.

Funkar det med en P2 450 Mhz 384 Mb RAM och 10 GB hdd?
Tjänar jag nåt i hastighet på att sätta upp det på en P3 500 Mhz 256 Mb RAM eller ännu snabbare dator i stället?

Ska jag köra en speciell dist som bara är router anpassad (om det finns) eller ska jag köra xubuntu och installera nåt program?
vill gärna kunna använda NAT och QoS och om det finns nåt annat som man "måste ha" så säg gärna till :)

Jag tänker köpa 2 Gigabit nätverkskort till datorn och ev. så köper jag till en switch som jag kan sätta in en trådlös accesspunkt till som jag redan har.

Finns det nån enkel tutorial att följa?
Måste man vara expert för att ge sig på nåt sånt här? Jag är inte en speciellt van Linuxanvändare utan räknar mig själv i gränslandet mellan nybörjare och normal :)

Så hur i tusan ska jag göra ska jag köpa en router eller pilla ihop en själv, gör det sån stor prestanda skillnad att det är värt att göra det?
Hur har ni löst det?

Jag kommer att få 100/100 fiber snart så routern ska helst låta mig ta ut så mycket som möjligt av det. Jag är inte heller bered att betala mer än 1500 på en router så om ni har nåt annat förslag än D-Link DIR-655 som vore bättre för mig så är jag öppen för förslag. =)

Oj, det blev många frågor på en gång =)
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Göra en Dator till en Router?

Inlägg av webaake »

Jag har kört datorer som router/gateway/brandvägg/NAT länge på Ubuntu. Funkar kanon, även med en 450 Mhz dator - den kan nog routa 30-40 datorer.

Allt sköts via ett script som laddar reglerna för Iptables, som i sin tur sköter nästan allt du vill. Iptables kokar inte kaffet, men.....

Ett fint ställe att börja på är denna sida;

http://easyfwgen.morizot.net/gen

Där du enkelt kan generera ett script för en brandvägg/router med NAT m m. Scriptet sparar du t ex i /usr/local/bin/egetscript

När du är nöjd aktiverar du filen /etc/rc.local genom att köra sudo chmod +x på den och sedan lägga in raden;

/usr/local/bin/egetscript
EDIT; du startar manuellt om den med; sudo sh /etc/rc.local
Sedan körs rc.local vid varje uppstart.
När man lärt sig lite Iptables/netfilter syntax är det lätt att kopiera regler och modifiera dem efter egna behov.

I övrigt rekommenderar jag LXDE för din dator, det finns väl en Ubuntusmak med LXDE som skrivbords/fönsterhanterare numera.

Lycka till!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Självklart ska du ha en dator/server som router!
Förutom att den är bra mycket snabbare så kan man ju även sätta upp lite annat kul som typ Cacti/MRTG, webbserver, VPN osv.

Finns oändliga möjligheter.

Cacti:
http://sandnabba.se/cacti/graph_view.ph ... first=true

Har tidigare förespråkat shorewall rätt mycket, då det är en utmärkt brandvägg. Tyvärr inget IPv6-stöd, så jag har skrivit min egen brandvägg nu.
Har skrivit lite om shorewall här:
http://sandnabba.se/shorewall

Sidorna ovan kan vara rätt ostabila de närmsta dagarna, men är de nere så försök igen om nån timme. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

Tack för svaren jag har läst en hel del på era länkar och howtos och de ser ganska enkla ut förutom den självgenererade brandväggen som jag hade svårt att tyda koden på och då känns det som en säkerhetsrisk om man är där och pillar när man inte riktigt vet vad man gör... =)

Jag tror dock jag har lyckats snubbla över ett alternativ som kan funka bättre för mig. Jag håller på att testa programmet WebMin just nu på xubuntu under virtualbox. Jag kan inte confa den rätt då jag bara har ett nätverkskort i burken men jag kan iaf följa en guide och se om det verkar rimligt att få det att funka :) Jag kommer heller inte att sätta upp den riktiga routen förren efter jul, tror jag kommer få lite presentkort på en datorbutik... Jag måste köpa 3 st gigabit nätverkskort innan jag kan köra igång det här projektet på allvar :)

Om ni är intresserade av att se vad jag fastnade för så kan ni kolla in det här nedan. Längst ned finns en länk till en demo av webmin så man kan testa och se hur det ser ut.

Det här är guiden jag har tänkt försöka att följa:
http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-926001.html

Här är webmins hemsida:
http://www.webmin.com/
här är de moduler som är förinstallerade i webmin och kan ge en uppfattning om möjligheterna i programmet:
http://www.webmin.com/standard.html

Här kan man testköra WebMin:
"To see Webmin in action, check out the demo server at :
http://webmin-demo.virtualmin.com/
The login is root , and the password is demo."

Jag återkommer med uppgifter om hur det har gått för mig sen så kanske det kan hjälpa nån annan att välja eller inte välja webmin beroende på hur det går :P =)
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

förutom den självgenererade brandväggen som jag hade svårt att tyda koden på och då känns det som en säkerhetsrisk
Man kan alltid testa sin brandvägg på Shields Up eller på Symantech's hemsida. Där har jag "Grönt" (Stealth) på allting. Så jag är mycket nöjd med generatorn ovan, dessutom lärde jag mig mycket.
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

webaake skrev:
förutom den självgenererade brandväggen som jag hade svårt att tyda koden på och då känns det som en säkerhetsrisk
Man kan alltid testa sin brandvägg på Shields Up eller på Symantech's hemsida. Där har jag "Grönt" (Stealth) på allting. Så jag är mycket nöjd med generatorn ovan, dessutom lärde jag mig mycket.
ok, det var ett smart tips =)
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Shields up;

https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Körde själv lite på skoj och fick detta;
Your Internet port 139 does not appear to exist!
One or more ports on this system are operating in FULL STEALTH MODE! Standard Internet behavior requires port connection attempts to be answered with a success or refusal response. Therefore, only an attempt to connect to a nonexistent computer results in no response of either kind. But YOUR computer has DELIBERATELY CHOSEN NOT TO RESPOND (that's very cool!) which represents advanced computer and port stealthing capabilities. A machine configured in this fashion is well hardened to Internet NetBIOS attack and intrusion.

Unable to connect with NetBIOS to your computer.
All attempts to get any information from your computer have FAILED. (This is very uncommon for a Windows networking-based PC.) Relative to vulnerabilities from Windows networking, this computer appears to be VERY SECURE since it is NOT exposing ANY of its internal NetBIOS networking protocol over the Internet
.

Lite kul alltså! Men min brandvägg är genererad från sidan ovan och känns väldigt säker. Samtidigt är den mycket lätt att modifiera, när man väl lärt sig något lite om syntaxen.
MvM
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av MvM »

Hmm, jag får precis samma resultat bakom min D-link DIR-100 för ett par 100-lappar ;)
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

En DIR-100 är väl en nyare 604? Med några portöppningar för Battlefield2 och Teamspeak Server och några omstarter, så dog min d-link 604. Garantibytet ligger fortfarande ouppackat på hyllan.
MvM

Inlägg av MvM »

webaake skrev:En DIR-100 är väl en nyare 604? Med några portöppningar för Battlefield2 och Teamspeak Server och några omstarter, så dog min d-link 604. Garantibytet ligger fortfarande ouppackat på hyllan.
Vet ej, har haft min i snart två år. Fick starta om den rätt ofta i början men efter firmware byte har den funkat rätt bra. Visst är det en lågbudgetrouter men för 300 spänn tycks den göra jobbet förvånansvärt bra.
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

webaake skrev:Shields up;

https://www.grc.com/x/ne.dll?bh0bkyd2

Körde själv lite på skoj och fick detta;
Your Internet port 139 does not appear to exist!
One or more ports on this system are operating in FULL STEALTH MODE! Standard Internet behavior requires port connection attempts to be answered with a success or refusal response. Therefore, only an attempt to connect to a nonexistent computer results in no response of either kind. But YOUR computer has DELIBERATELY CHOSEN NOT TO RESPOND (that's very cool!) which represents advanced computer and port stealthing capabilities. A machine configured in this fashion is well hardened to Internet NetBIOS attack and intrusion.

Unable to connect with NetBIOS to your computer.
All attempts to get any information from your computer have FAILED. (This is very uncommon for a Windows networking-based PC.) Relative to vulnerabilities from Windows networking, this computer appears to be VERY SECURE since it is NOT exposing ANY of its internal NetBIOS networking protocol over the Internet
.

Lite kul alltså! Men min brandvägg är genererad från sidan ovan och känns väldigt säker. Samtidigt är den mycket lätt att modifiera, när man väl lärt sig något lite om syntaxen.
Jag kollade lite närmare nu på skriptet och det verkar ju ganska logiskt och kanske inte så svårt att sätta sig in i så nu står jag och velar lite men det lutar åt att jag använder skriptet sen kanske jag också installerar WebMin men jag vet då inte riktigt vad jag ska använda det till :P
MvM skrev: Hmm, jag får precis samma resultat bakom min D-link DIR-100 för ett par 100-lappar ;)
Hur snabb uppkoppling har du? klarar den om du laddar en bunt torrents eller segar den ihop då?
Du verkar inte ha tänkt på en nackdel med dessa köp routrar... Det som kanske framförallt får mig att vilja prova sätta upp en egen... Köp routrarna de bara funkar, så man får inte pilla nåt... sen om jag köper en när jag har pillat mig läss så är ju det en annan sak ;D
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

Jag tänkte också passa på och fråga vilket nätverkskort jag borde köpa. Jag vill ha ett eller snarare tre 10/100/1000 PCI kort. Jag var inne på dustin och såg att det fanns ju en massa olika varianter på vad de stödde men jag har ingen aning vad som är bra eller bara onödigt eller sånt som kan ev. vara bra =)

Sen om det är nån speciell switch som skulle passa bra ihop med det så är det inte helt fel. Jag har tänkt koppla in en LINKSYS WAP4400N W-LAN AP DRAFT 11N POE (http://www.dustin.se/pd_5010100025.aspx) till den switchen senare så det vore ju bra om allt kunde funka ihop :)

Jag är tacksam för alla förslag.
MvM

Inlägg av MvM »

BadOmen skrev:Hur snabb uppkoppling har du? klarar den om du laddar en bunt torrents eller segar den ihop då?
Du verkar inte ha tänkt på en nackdel med dessa köp routrar... Det som kanske framförallt får mig att vilja prova sätta upp en egen... Köp routrarna de bara funkar, så man får inte pilla nåt... sen om jag köper en när jag har pillat mig läss så är ju det en annan sak ;D

Det var inte menat att dissa ditt intresse för nätverk ;D . Det är alltid kul att hitta nya saker att pilla med.
Vet inte hur den påverkas av en massa torrenter, jag fildelar mikroskopkiskt, drog ner 3 iso-filer via torrent från eeebuntu.org i söndags har nog aldrig haft fler än så på gång samtidigt ;D , har för övrigt bara en 10Mb/s ADSL(bor i glesbyggd ju).
jsiei97

Inlägg av jsiei97 »

BadOmen skrev:Jag funderar fram och tillbaka och kan inte bestämma mig. Antingen köper jag nog D-Link DIR-655 eller så försöker jag mig på att använda en gammal dator till router. Men jag har inte kunskapen att göra en router av en dator så jag skulle vilja ha lite tips. Först och främst hur mycket i hastighetsskillnad blir det om man kör en dator som router mot att köra D-Link DIR-655? tänker då speciellt i fall man har igång rtorrent och några laddningar där.

....

räknar mig själv i gränslandet mellan nybörjare och normal :)

....
Oj, det blev många frågor på en gång =)
Hej

Några tips

1. Vem betalar din elräkning?
En router står på alltid och du bör ha en horisont på något/några år?
En liten bredbandsdelare/router drar några få watt, men en gammal dator drar ca 50-150W.
Det betyder att en dator kostar ca 1000kr/år i ström, och en router ca 100kr/år i ström.

2. En egen dator ger flexibilitet.
Gör du en egen router kan du göra en flexiblare lösning,
vill du t.ex. använda egen dns internt på ditt eget nätverk?
(dvs namnupslagning på lokala maskiner)

3. Använd ingen desktop distribution (det är ju en server).
Det finns server varianter av de flesta som är ruggit stabila,
och installera så lite som möjligt på den för att hålla säkerheten.
Jag kör Debian stable på min i källaren (men Ubuntu server kan säkert också duga som bas).
Men då bygger du upp en egen lösning som passar dina egna behov till 100%,
(men det är rätt jobbigt)

4. Använda en färdig router dist.
Här finns en fin lista på en massa distar, http://distrowatch.com/
Du kan titta på distar som t.ex. SmoothWall, ClarkConnect, IPCop Firewall m.fl.
Det var ett tag sedan jag installerade någon av ovan, men har för mig att det var väldigt enkelt.

5. Hårdvara
Använd vad du har hemma till att börja med.... bara du har 2st nätverkskort.
Vill du maximera hastighet sedan, så köp nya nätverkskort.

Mvh Johan
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Strålande analys av förutsättningarna!
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

jsiei97 skrev:
... ...

Hej

Några tips

1. Vem betalar din elräkning?
En router står på alltid och du bör ha en horisont på något/några år?
En liten bredbandsdelare/router drar några få watt, men en gammal dator drar ca 50-150W.
Det betyder att en dator kostar ca 1000kr/år i ström, och en router ca 100kr/år i ström.

2. En egen dator ger flexibilitet.
Gör du en egen router kan du göra en flexiblare lösning,
vill du t.ex. använda egen dns internt på ditt eget nätverk?
(dvs namnupslagning på lokala maskiner)

3. Använd ingen desktop distribution (det är ju en server).
Det finns server varianter av de flesta som är ruggit stabila,
och installera så lite som möjligt på den för att hålla säkerheten.
Jag kör Debian stable på min i källaren (men Ubuntu server kan säkert också duga som bas).
Men då bygger du upp en egen lösning som passar dina egna behov till 100%,
(men det är rätt jobbigt)

4. Använda en färdig router dist.
Här finns en fin lista på en massa distar, http://distrowatch.com/
Du kan titta på distar som t.ex. SmoothWall, ClarkConnect, IPCop Firewall m.fl.
Det var ett tag sedan jag installerade någon av ovan, men har för mig att det var väldigt enkelt.

5. Hårdvara
Använd vad du har hemma till att börja med.... bara du har 2st nätverkskort.
Vill du maximera hastighet sedan, så köp nya nätverkskort.

Mvh Johan
Det var ett bra inlägg :) Jag har faktiskt tänkt lite på strömförbrukningen för jag såg tidigare att en man köper drar mellan 11 och 15 W ungefär och min lär säkert ligga på kanske 70-100 W i snitt är jag rädd så det blir ju lite dyrare tyvärr.

Tack också för tipsen på router distar jag fastnade verkligen för ClarkConnect även om min dator verkar kunna vara i det klenaste laget... De vill att man helst ska ha en 500Mhz och 500MB i ram för fem datorer eller mindre. Speciellt om man vill köra cc-Snortsam som ska göra systemet säkrare :
"The intrusion prevention system blocks suspected attackers from your system.
New exploits are discovered everyday. The intrusion detection software maintains and uses a list
of 2000+ rules. You can receive automatic updates by subscribing to the Intrusion Detection Updates service"

Sen vet jag inte om jag kanske ska sätta upp Squid Web proxy också men jag vet inte om det gör nån direkt skillnad på hastigheten.
Intern dns låter ju lite kul faktiskt men jag vet inte hur nödvändigt jag tycker det egentligen är :) Jag kommer dessutom bara ha 2 eller max 3 datorer bakom routern så jag kanske sätter upp statisk ip på dom och en dhcp som täcker ifall jag skulle koppla in nån till. Jag tänkte typ fasta adresser 192.168.0.1-3 och servern på 192.168.1.1 och sen dhcp som delar ut mellan 192.168.0.4-10 eller nåt sånt :)

Jag har som bestämt mig för vilka nätverkskort jag ska ha:
D-LINK DGE-530T GIGABIT CARD PC
Jag kan nog också få tag på en P3 500Mhz gratis som jag kan köra i stället för P2an jag har nu.

Vad kör ni för service eller specialgrejs på eran dator router där hemma? kanske jag kan få lite roliga idéer :)
BTW stoppa mig gärna om ni ser jag verkar vara inne på att göra nåt nybörjarmisstag :)

EDIT:
Jag glömde fråga hur man ska göra om man tänker skaffa sig IP-telefoni. Hur får man sånt att funka?
Jag har tänkt beställa det samtidigt som mitt nya bredband...
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

BadOmen skrev:
EDIT:
Jag glömde fråga hur man ska göra om man tänker skaffa sig IP-telefoni. Hur får man sånt att funka?
För ip-telefoni måste du öppna vissa portar i routern och skicka trafiken vidare från dem till din sip-box (telefon-dosan) som du pluggat in i routern och telefonjacket.

/Micke
Användarvisningsbild
BadOmen

Inlägg av BadOmen »

micke_nordin skrev:
BadOmen skrev:
EDIT:
För ip-telefoni måste du öppna vissa portar i routern och skicka trafiken vidare från dem till din sip-box (telefon-dosan) som du pluggat in i routern och telefonjacket.

/Micke
Du var minsann snabb på att svara :)
Perfekt att det inte var bökigare än så. Du råkar inte veta hur mycket bandbred det drar att prata i ip-telefon? Tänkte att jag skulle prioritera bandbred så att ip-telefonen garanterat har den hastighet den behöver oavsett om jag så både spelar online och drar hem den senaste disten via torrent samtidigt.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

micke_nordin skrev:
BadOmen skrev:
EDIT:

/Micke
"Riktiga män" kör dock en egen Astrerisk IP-tele server på sin router/server. ;)

Något annat som kan vara bra att ha är en DNS server.
Kör de egen domän så kan du sköta den själv, och sen kan du lägga till en lokal zon, så att du kan skriva typ "ping laptop" så översätts det till "laptop.*din.search.domain*", vilken du kan ha ställt in i din DNS.

Alltså, min search domain är "sandnabba.se", skriver jag "ping macbook" så översätts det till "ping macbook.sandnabba.se", och i DNSen har jag ställt in så att "macbook.sandnabba.se" pekar på macbookens IP.
Som att använda /etc/hosts men du ändrar bara på ett ställe.

Cacti/MRTG är som jag redan nämn en utmärkt leksak för att hålla koll på sin internet-användning.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"