Tips önskas på ny router

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Tips önskas på ny router

Inlägg av Dagon^ »

Hej på er glada Ubuntuister :D

Så här lagom till jul tänkte jag få ett litet tips om en julklapp jag tänkte köpa till mig själv (och familjen).
Det börjar nämligen bli trång i min D-Link DI-604. Det har tillkommit nya familjemedlemmar (datorer).

Det som herr Dagon^ efterlyser är tips på en bra router med möjlighet för både trådbundet och trådlöst LAN till mina små älsklingar.
Har kikat lite på Netgear som verkar rätt bra men tänkte höra med eventuella experter här innan jag går och köper grisen i säcken :)

Tack på förhand!
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Tips önskas på ny router

Inlägg av Urban Anjar »

Linksys WRT54GL är linuxbaserad och ska gå att göra rätt mycket kul med. Skulle jag vara i routerköpartagen skulle jag nog läsa på rätt noga om den.

Men för många familjemedlemmar betyder väl inte nödvändigtvis en router till. En enkel switch borde duga om du bara behöver fler uttag att stoppa in TP-kablar i

Kod: Markera allt

Internätet----[Router] -- [Datorer]
                   |
              [Switch] -- [Fler datorer]
liax
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av liax »

Linksys WRT54GL är grym! Fick bäst i test på luleå tekniska universitet. Köpte en sån och bytte ut min D-Link. Där jag tidigare hade kass mottagning via trådlöst har jag nu i princip full mottagning tex.
* Detta meddelande granskas nu av FRA *
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Urban Anjar skrev:Linksys WRT54GL är linuxbaserad och ska gå att göra rätt mycket kul med. Skulle jag vara i routerköpartagen skulle jag nog läsa på rätt noga om den.

Men för många familjemedlemmar betyder väl inte nödvändigtvis en router till. En enkel switch borde duga om du bara behöver fler uttag att stoppa in TP-kablar i

Kod: Markera allt

Internätet----[Router] -- [Datorer]
                   |
              [Switch] -- [Fler datorer]
Jag förstår hur du tänker men jag vill ha mina två laptops trådlösa för att slippa sladdragning :)
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

[Uttal som en inkompetent försäljare på OnOff]
Cisco CRS-1 är en riktigt bra router!
Förutom att den routar både dina och grannens datorer så klarar den även att routa hela din stads datorer.
Inte bara det, lägg på brandvägg, NAT, VPN och allt annat du någonsin kunnat drömma om, och den används fortfarande inte till hälften!

Dessutom är den mycket häftig att ansluta med sina dubbla 3-fas matningar, och med 40Gbit/s fiberanslutningar är DU redo för framtidens internet!

Då den är kraftfullare än alla dina datorer tillsammans så är det en utmärkt pryl att ta med på lan, och DDOS:a dina kompisars CS-servrar med, för räkna med att ingen ger tillbaka!
[/Uttal som en inkompetent försäljare på OnOff]

Förutom ovanstående så rekommenderar även jag WRT54GL. Riktigt trevlig liten låda. Dock så hänger den inte riktigt med i högre hastigheter, så om du har någonstans mellan 50Mbit/s och 500Gbit/s så rekommenderar jag Dlink DIR-655.
11 års garanti talar för sig självt att den håller, och i nästan samtiga recensioner så får den mycket bra betyg. Routar utan problem en 100Mbit lina så länge man inte tankar massor av torrents.

Eller så tar du en titt på den hår tråden:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=34618

Själv skulle jag dock tagit CRS-1an *harkel... Host* Hrm! ....
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Emil.s skrev:[Uttal som en inkompetent försäljare på OnOff]
Cisco CRS-1 är en riktigt bra router!
Förutom att den routar både dina och grannens datorer så klarar den även att routa hela din stads datorer.
Inte bara det, lägg på brandvägg, NAT, VPN och allt annat du någonsin kunnat drömma om, och den används fortfarande inte till hälften!

Dessutom är den mycket häftig att ansluta med sina dubbla 3-fas matningar, och med 40Gbit/s fiberanslutningar är DU redo för framtidens internet!

Då den är kraftfullare än alla dina datorer tillsammans så är det en utmärkt pryl att ta med på lan, och DDOS:a dina kompisars CS-servrar med, för räkna med att ingen ger tillbaka!
[/Uttal som en inkompetent försäljare på OnOff]

Förutom ovanstående så rekommenderar även jag WRT54GL. Riktigt trevlig liten låda. Dock så hänger den inte riktigt med i högre hastigheter, så om du har någonstans mellan 50Mbit/s och 500Gbit/s så rekommenderar jag Dlink DIR-655.
11 års garanti talar för sig självt att den håller, och i nästan samtiga recensioner så får den mycket bra betyg. Routar utan problem en 100Mbit lina så länge man inte tankar massor av torrents.

Eller så tar du en titt på den hår tråden:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=17&t=34618

Själv skulle jag dock tagit CRS-1an *harkel... Host* Hrm! ....
Åhå, lite humor såhär på måndagskvällen :)
Nå, vad rekommenderar herrn om jag vill routa 100Mbit OCH tanka massa torrents? 8)
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

Dagon^ skrev:[...]om jag vill routa 100Mbit OCH tanka massa torrents? 8)
En dator med två trådbundna nätverkskort(en till LANswitch, en till internet) och ett trådlöst du använder som accesspunkt ;)
jsiei97
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av jsiei97 »

liax skrev:Linksys WRT54GL är grym! Fick bäst i test på luleå tekniska universitet. Köpte en sån och bytte ut min D-Link. Där jag tidigare hade kass mottagning via trådlöst har jag nu i princip full mottagning tex.

Har en WRT54GL också, och jag köpte den bara för att det ska gå att köra "egen" firmware om man vill.
(nu har jag inte hunnit)
Men jag gillar att jag kan :)

Hur som helst, se till att välja den som slutar på L som i Linux....
http://en.wikipedia.org/wiki/Linksys_WR ... es#WRT54GL
Alla Linksys är inte öppna, och du vill köpa en som är öppen.

För den delen är den rätt billig också
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=314078 -> ca 590kr O0

Mvh Johan
Användarvisningsbild
Dagon^

Inlägg av Dagon^ »

Här brer vi inte på lite inte :P
Det hade varit riktigt skoj men har tyvärr ingen burk över för det där :)
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"