Trög uppstart [LÖST]

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Rockhans

Trög uppstart [LÖST]

Inlägg av Rockhans »

Har precis lagt in Ubuntu 8.10 på en Lenovo x300. När jag startar så blir skärmen ett svart terminalfönster och så rinner en massa rader fram över den. Det står Ok efter varje rad men det ser inte så snyggt ut. Är detta något fel eller ska det vara så? Jag kör samma ver av Ubuntu på en stationär burk och den startar fint utan dessa fula rader. Jag tycker också att det tar mycket längre tid att starta än vad jag förväntat mig, bortåt en minut. Till saken hör att i Lenovon är Ubuntu installerat under Vista medan på den stationära så är det en "riktig" installation. Någon som har en förklaring eller förslag. Ska jag installera om och se om det blir bättre eller är det bara att gilla läget.
Senast redigerad av 1 Rockhans, redigerad totalt 25 gånger.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Trög uppstart

Inlägg av Cadryc »

1 minut tar det ungefär för min stationära att starta. Laptopen tar 2 minuter.

Kolla den här videon, där används acpi=off som exempel men det behöver du inte bry dig om, kolla istället om splash är med i slutet på kernel-raden, skriv annars dit det.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Rockhans skrev:När jag startar så blir skärmen ett svart terminalfönster och så rinner en massa rader fram över den. Det står Ok efter varje rad men det ser inte så snyggt ut. Är detta något fel eller ska det vara så?
Det är inte farligt, så i den meningen är det inte fel.

Du kan redigera filen /boot/grub/menu.lst med följande kommando i en terminal

Kod: Markera allt

gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
I filen så finns det bl.a rader som ser ut som t.ex

kernel /boot/vmlinuz-blablabla root=UUID=blablabla ro quiet splash

Nyckelorden "quiet splash" säger att den ska visa grafik och en stapel som växer i stället för textmeddelanden från alla program som startar. Om det inte står quiet splash så kan du lägga till det. Var noga med att inte göra några andra ändringar i filen. Om det redan står quiet splash där, men den ändå visar text under boot, så är det i någon mening fel.

Du kan också låta det vara som det är. Efter ett tag kanske du kommer att tycka att det är vackert. :) Om den visar grafik eller text under boot ändrar inte hur lång tid booten tar.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Ber om ursäkt, glömde länken till videon i min förra post, http://ubuntu-se.org/wiki/Howtos/boot-a ... A5n_Ubuntu ,
men den visar hur man gör samma sak som David Andersson beskrev.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Rockhans

Inlägg av Rockhans »

Tack för snabba svar! Nu känner jag mig lugnad. Jag tror jag låter det vara som det är tills vidare, kanske är ganska fint med lite "high-tech look" ;)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"