USB 64-bit boot ger Error 22 [LÖST]

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Nilleb
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

USB 64-bit boot ger Error 22 [LÖST]

Inlägg av Nilleb »

Är grön på Linux men har hunnit med 7.10 o 8.04 på min gamla FS Amilo innan den fick hjärnblödning (ett nytt minne fixade det, så den får slava vidare med XP för att i huvudsak jobba med Garmins MapSource som inte trivdes riktigt bra i Vista. Fick taskiga utskrifter ;).

Garmin vägrar Linux, nåt att tänka på vid inköp av GPS >:D

Kör nu på en HP Pavillion dv9813eo AMD Turion64x2 med 4 GB RAM (Vista förinstallerat).
Ubuntu 8.10 32 bit fungerar fint, använder ntfs-3g o ntfs-config så mina filer lägger jag under Vistas "Mina Dokument..." (En sidofråga kan man minimera/skippa /home när man gör så??)

Tänkte testa 64 bit versionen via ett USB-minne Cruzer 4GB eftersom det finns 4 GB RAM i burken.

Rensade USB minnet i Vista med U 3 Removal (den kunde jag inte starta i Ubuntu) som jag hämtat från SanDisk hemsida.
Startade Ubuntu, Kontrollpanelen, Create a USB startup disk... och markerade "ubuntu-8.10-nordic-remix-desktop-amd64.iso" hemtankad från Nylanders hemsida.
Allt väl tyckte jag, inga konstiga meddelanden. Gick och fikade under tiden.

Kollade att både CD och "USB floppy" låg före HD i boot sekvens.
Även "Floppy boot" var Enabled.

Men vid försök att starta PC med USB minnet:
Grub loading stage1.5.
Grub Loading, please wait
Error 22
Och där hänger det sig, det är strömbrytaren som gäller. Ingen skillnad om jag tar bort övrig USB anslutna prylar, skrivare o Logitech mus.

Sökt på WIKI och letat runt på olika fora men inte hittat vad fel 22 är.

Vad gör jag för fel? :'(
Senast redigerad av 1 Nilleb, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: USB 64-bit boot ger Error 22

Inlägg av Cadryc »

Om jag inte tar helt fel så betyder det att Grub inte hittar din hårddisk. Antagligen pga att du ändra boot-ordnignen i BIOS. Varken CD eller USB-floppy fungerar nog för USBminnet i ditt fall. För mig var det så att jag fick stoppa iUSBminnet, sen sätta på datorn och gå in i BIOS, då såg jag USBminnet som ytterligare en hårddisk, som jag i boot-ordningen kunde sätta före systemdisken.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Nilleb
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: USB 64-bit boot ger Error 22

Inlägg av Nilleb »

YES, det var rätt medusin!!! STORT TACK för RAPPT SVAR ;D

Flummade runt lite för mitt ICE bredbandsmodem D-35 ville fundera om jag verkligen skulle få ansluta då när det var 64-bit version helt plötsligt ???
Å sen blev det likadant när jag bootat om till ordinarie 32-bit....

Men efter några enträgna anslutningsförsök så gav modemet med sig i båda fallen :o

Sedan har jag nog missuppfattat något med användarnamn och lösen, har ofta/alltid strul när jag ska logga in manuellt.
Är det olika inloggning på Ubuntu_se, Forum, Drupal osv ???
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: USB 64-bit boot ger Error 22 [LÖST]

Inlägg av Cadryc »

På ubuntu-se.org får man som det är nu registrera sig dels i portalen (om man vill skriva där), dels i forumet och så i wiki-delen (om man vill). Så det är tyvärr tre inloggningar på Ubuntu-se nu, men tror att det finn så planer på att få till en gemensam inloggning för de olika delarna.
Nilleb skrev:Men efter några enträgna anslutningsförsök så gav modemet med sig i båda fallen :o
Det är rätta takter, ge aldrig upp ;D
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"