Ett litet störande inslag i ubuntu
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
- jlivingstonsg
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
- Kontakt:
Ett litet störande inslag i ubuntu
Hej.
När jag startar ubuntu så efter att ha valt operativsystemet så får man ju upp startsidan
med ubuntunamnet och den oranga ladd-raden.
Men vad som retar mig lite är att sidan ibland flimmrar och hoppar och ibland har den även varit förvrängd och ofullkommlig under hela startögonblicket.
Jag gillar verkligen ubuntu och vill därför tipsa er om detta, därför många som jag kommer från windows och när den startar kan jag bara dra mig till minnes att windows startsida alltid tonar fram lugnt och stabilt och ger just detta intryck.
Nu är det ju linux som funkar bäst och är stabilast men nog är det så att man påverkas av det första intrycket.
Så om ni får tid över borde någon se över uppstarten av ubuntu så att den tonar fram
minst lika stabilt och gärna snyggare än windows, alltid på alla datorer, under alla omständigheter.
Bara ett litet tips.
Magi
När jag startar ubuntu så efter att ha valt operativsystemet så får man ju upp startsidan
med ubuntunamnet och den oranga ladd-raden.
Men vad som retar mig lite är att sidan ibland flimmrar och hoppar och ibland har den även varit förvrängd och ofullkommlig under hela startögonblicket.
Jag gillar verkligen ubuntu och vill därför tipsa er om detta, därför många som jag kommer från windows och när den startar kan jag bara dra mig till minnes att windows startsida alltid tonar fram lugnt och stabilt och ger just detta intryck.
Nu är det ju linux som funkar bäst och är stabilast men nog är det så att man påverkas av det första intrycket.
Så om ni får tid över borde någon se över uppstarten av ubuntu så att den tonar fram
minst lika stabilt och gärna snyggare än windows, alltid på alla datorer, under alla omständigheter.
Bara ett litet tips.
Magi
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Ett litet störande inslag i ubuntu
Bra iakttagelse, nu känner jag inte riktigt igen detta från mina datorer, men
du har en poäng i att förstaintrycket är viktigt. Får man ett dåligt första intryck
av något (en person, ett program eller vad som helst) är det en lång uppförsbacke
innan man eventuellt reviderar sin uppfattning.
Får man tvärt om ett gott förstaintryck förlåter man gärna en del fel och brister som
dyker upp senare.
du har en poäng i att förstaintrycket är viktigt. Får man ett dåligt första intryck
av något (en person, ett program eller vad som helst) är det en lång uppförsbacke
Får man tvärt om ett gott förstaintryck förlåter man gärna en del fel och brister som
dyker upp senare.
- farmfield
- Kontakt:
Såvitt jag har förstått är just boot, alltså uppstarten, en viktig bit av vad som kommer utvecklas till versionen av Ubuntu som släpps i april 2009. Man kommer bl.a. arbeta med att snabba upp uppstarten ordentligt men man planerar också byta till en helt grafisk miljö i GRUB.
Dock kan det vara så att dina problem hänger ihop med ditt grafikkort och hur kortet reagerar på den standarddrivrutin (Vesa?) som används fram till att den 'riktiga' drivrutinen aktiveras i samband med att X.org startas.
Dock kan det vara så att dina problem hänger ihop med ditt grafikkort och hur kortet reagerar på den standarddrivrutin (Vesa?) som används fram till att den 'riktiga' drivrutinen aktiveras i samband med att X.org startas.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
- jlivingstonsg
- Kontakt:
-------------------------------------------Urban Anjar skrev:Bra iakttagelse, nu känner jag inte riktigt igen detta från mina datorer, men
dyker upp senare.

Visst kan det vara mitt grafikkort eller något som några få har som hårdvara men det borde gå att få det att funka stabilt och helst stabilare i uppstarten än windows då de verkar klara det.farmfield skrev:Såvitt jag har förstått är just boot, alltså uppstarten, en viktig bit av vad som kommer utvecklas till versionen av Ubuntu som släpps i april 2009. Man kommer bl.a. arbeta med att snabba upp uppstarten ordentligt men man planerar också byta till en helt grafisk miljö i GRUB.
Det räcker ju med att några linuxfientliga kommenterar flimmer och förvrängningar av ubuntu-uppstart på webben,
för att folk ska dra sig för att bara prova ubuntu.
En annan sak som ni borde skriva om ubuntu är att ubuntu installeras på en tom, icke använd del av dataminnet(hårddisken, egen partition) och att man inte påverkar windows installationen alls under några omständigheter.
En annan sak är att vid installationen ska får man information om partitioner osv.
Det är visserligen bra men inte alla vet vad en partition är och dagens installation kan nog få vissa att inte våga prova då de helt enkelt inte vet hur de ska göra eller är rädda för att skada sin windows del.
Man borde kunna ha ett alternativ innan dagens nuvarande läge, där man bara får reda på om där är tillräckligt med plats för ubuntu och hur stor del av det tomma hårddisk minnet som man vill använda till ubuntu.
Det går helt enkelt att göra det ännu lättare att installera ubuntu.
En annan sak som jag tagit upp tidigare är att det borde stå lite mer om att man lätt kan ominstallera ubuntu om man råkar ändra för mycket, så att man på några minuter får en ny fräch installerad ubuntu.
Folk ska våga ge sig på ubuntu ohämmat så att de snabbt lär sig linux och att de hela tiden vet att oavsätt vad de gör så kan de återställa hela systemet på några minuter. Här bör det finnas en automatisk backup av ev filer man gjort.
Med detta bör det vara lättare att ominstallera för jag har gjort det själv och man kan inte välja att ominstallera på den existerande ubuntu utan får ytterligare en ny partition för ubuntu.
Här fick jag själv lista ut hur jag skulla ta bort den gamla partitionen och sedan ominstallera.
Här borde det finnas ett alternativ att kunna välja en ominstallation av ubuntu.
En annan sak som jag oxo tagit upp är att man borde kunna välja ett windows gränssnitt så att man känner igen sig och snabbt kan ställa in ubuntu så den fungerar. Inte alla vill googla runt för att lista ut hur ubuntu fungerar.
Sedan kan man i egen takt prova ubuntus paket och bit efter bit ta till sig linux men den borde inte tvingas på en som det är idag.
Man borde kunna ha möjligheten att välja exakt hur man vill ta till sig linux.
Detta är bara tips och bara lite förslag för att hjälpa er om ni nu inte redan har planerat detta.
Jag vill verkligen säga att ni gör ett absolut fantastiskt jobb och det är bara en tidsfråga innan alla använder linux.
God Jul
Magi
- farmfield
- Kontakt:
Fast det är ju inte sant utan beror på hur användaren väljer att installera Ubuntu. Kan vara farligt att skriva så eftersom folk då kan tro att vad jag än gör under iunstallationen så har jag ju Windows kvar - tills någon bestämmer sig för att använda hela disken och Windows raderas.jlivingstonsg skrev:En annan sak som ni borde skriva om ubuntu är att ubuntu installeras på en tom, icke använd del av dataminnet(hårddisken, egen partition) och att man inte påverkar windows installationen alls under några omständigheter.
Livsfarligt uttalande, hehe, och nu inväntar vi den massiva protest med kommentarer som Linux är inte Windows o.s.v...jlivingstonsg skrev:En annan sak som jag oxo tagit upp är att man borde kunna välja ett windows gränssnitt så att man känner igen sig och snabbt kan ställa in ubuntu så den fungerar. Inte alla vill googla runt för att lista ut hur ubuntu fungerar.

Jag tycker dock själv att idén med en gränssnittsväljare - i stil med den övergripande temahanterare jag föreslagit - inte skulle vara så dumt. Det handlar om mer än att få det att se ut som Windows, det handlar att enkelt kunna få systemet åt det håll man vill, antingen Windows-liknande med 'startknapp' eller OS X-liknande med topmeny & 'docka' i underkant samt distributionens egna (eller flera) under installation - och att man när som helst skall kunna ändra till eller växla mellan olika teman.
- jlivingstonsg
- Kontakt:
Man borde inte kunna radera något i första läget av installationen av ubuntu utan detta borde bara vara möjligt under "avancerad installation" valet.farmfield skrev:Fast det är ju inte sant utan beror på hur användaren väljer att installera Ubuntu. Kan vara farligt att skriva så eftersom folk då kan tro att vad jag än gör under iunstallationen så har jag ju Windows kvar - tills någon bestämmer sig för att använda hela disken och Windows raderas.jlivingstonsg skrev:En annan sak som ni borde skriva om ubuntu är att ubuntu installeras på en tom, icke använd del av dataminnet(hårddisken, egen partition) och att man inte påverkar windows installationen alls under några omständigheter.
När man ska installera ubuntu första gången borde där bara vara information om man har plats för ubuntu på hårddisken och i så fall hur mycket man vill använda till ubuntu med ett rekommenderat värde samt ett val för ominstallation med text som säger att även om man sabbar ubuntu fullständigt som nybörjare och root administratör så tar det 5 minuter att ominstallera och ha en ren ubuntu så att man kan börja om från början, så att folk förstår att ubuntu är världens bästa lekplats för ohämmad lek (med backupp för dokumentfiler innan ominstallation) och sedan ett val för avancerad installation för folk som vill fibbla med partitioner.
På det viset skrämmer man inte bort folk att prova ubuntu som inte vet vad partitioner är då de är fler än man tror.
Kan ni göra detta blir ni bättre än windows för där ska man också fibbla med partititioner vilket inte de flesta kan något om.
Livsfarligt uttalande, hehe, och nu inväntar vi den massiva protest med kommentarer som Linux är inte Windows o.s.v...jlivingstonsg skrev:En annan sak som jag oxo tagit upp är att man borde kunna välja ett windows gränssnitt så att man känner igen sig och snabbt kan ställa in ubuntu så den fungerar. Inte alla vill googla runt för att lista ut hur ubuntu fungerar.
Jag tycker dock själv att idén med en gränssnittsväljare - i stil med den övergripande temahanterare jag föreslagit - inte skulle vara så dumt. Det handlar om mer än att få det att se ut som Windows, det handlar att enkelt kunna få systemet åt det håll man vill, antingen Windows-liknande med 'startknapp' eller OS X-liknande med topmeny & 'docka' i underkant samt distributionens egna (eller flera) under installation - och att man när som helst skall kunna ändra till eller växla mellan olika teman.
Jo jag har redan blivit attackerad av linux fantaster om detta och jag tycker det är väldigt synd att de bästa inom linux har den inställningen.
Linux ger oss möjligheten att ha alla valmöjligheter vi önskar så att alla blir nöjda.
Jag skulle iaf verkligen gilla möjligheten att om jag hamnar i en ovan situation i ubuntu kunna få en valmöjlighet att växla över i en grafisk windows miljö så att jag slipper googla i 2 timmar för att lista ut hur jag ska göra.
Någon borde göra ett paket att installera till ubuntu som ger mig denna valmöjlighet.
Friheten att välja är vad linux ska stå för och ingen ska tvingas till något.
Jag vill ha öppen källkod med friheten att välja precis hur jag vill ha det.
Så

Nu har jag fått sagt mitt i all välvilja.
Jag vill verkligen åter igen säga hur fantastiskt bra ubuntu fungerar och ni har gjort ett gigantiskt bra jobb men det kan förbättras och bli mycket bättre än windows och jag vill bara ge er min syn på hur jag tror detta kan göras.
Peace
Regards Magi
- farmfield
- Kontakt:
Fast så kan man ju inte se på det heller, det är som att säga att man inte borde kunna formatera hårddisken under en Windows-installation... Men det skulle kunna vara ännu enklare/tydligare än det är idag - man skall aldrig underskatta människors förmåga att klicka yes->yes->yes genom guider utan att kolla vad dom egentligen gör - eftersom det är det man har lärt sig i Windows...jlivingstonsg skrev:Man borde inte kunna radera något i första läget av installationen av ubuntu utan detta borde bara vara möjligt under "avancerad installation" valet.

- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
jlivingstonsg skriver:
Därför att jag anser att du har helt rätt i det du skriver.
Tack för att du klädde det i ord. Vi som har varit här en tid, har börjat glömma hur det en gång var, inte annorlunda på något sätt, än vad det är för nytillkomna idag. Men vi (=jag, ingen annan, givetvis) ser inte längre skogen för alla dessa träd som står i vägen. . . .
För tre år sedan, snart, sabbade jag en hel hårddisk i MS-Win, med massor av personliga data, adresser, bilder på barn och barnbarn, när jag till slut bestämde mig för att byta ut inlåsningen i MS-Win mot friheten i Linux (Ubuntu, i mitt fall). Den nesan vill jag inte att andra skall behöva uppleva för egen del, så som jag fick göra det. Det är inget trevligt pris för att kunna få skåda ljuset av ett fritt, oberoende och obundet operativ. Jag var absolut inte dumdristig, inte heller helt oerfaren datoranvändare, men jag var illa informerad och hade behövt mer handgriplig hjälp.
Tvärt om, borde en sådan resa, mot frihetens ängder, vara en enkel och, framförallt, en angenäm sådan, eftersom målet, framkomsten, är en sådan.
Tusan, vännen jlivingstonsg, nu har du satt myror i huvudet på en gammal man (gubbe). Detta måste vi, ni (jag . . . ?
) göra något åt.
För dagen (och vid denna tid) är det lite stressigt för mig (jag är inte licensierad tomte, om du nu tror det
lika fullt, är skeppan full några veckor) men detta känner jag för att ta tag i. Helst tillsammans med fler medlemmar. Jag hoppaas även att vi då också kanske kan få använda oss av dig (gärna ännu fler nytillkomna medlemmar, anmäl er, Tack) som testpilot, om, när, vi får till stånd något vettigt efter dina synpunkter.
Tack för ditt engagemang så här långt. Det är detta som är Linux. I vårt fall GNU/Linux Ubuntu, rent av. Vi alla kan, tillsammans, påverka utvecklingen.
Hälsningar
Tukken
Jag gillar ditt inlägg. Både här och tidigare i tråden. Jag ser en annorlunda How To framför mig. Hinner ingen annan före, känner jag att detta bör man (förmodllgen jag då, kanske) ta tag i och göra något åt.När man ska installera ubuntu första gången borde där bara vara information om man har plats för ubuntu på hårddisken och i så fall hur mycket man vill använda till ubuntu med ett rekommenderat värde samt ett val för ominstallation med text som säger att även om man sabbar ubuntu fullständigt som nybörjare och root administratör så tar det 5 minuter att ominstallera och ha en ren ubuntu så att man kan börja om från början, så att folk förstår att ubuntu är världens bästa lekplats för ohämmad lek (med backupp för dokumentfiler innan ominstallation) och sedan ett val för avancerad installation för folk som vill fibbla med partitioner.
På det viset skrämmer man inte bort folk att prova ubuntu som inte vet vad partitioner är då de är fler än man tror.
Kan ni göra detta blir ni bättre än windows för där ska man också fibbla med partititioner vilket inte de flesta kan något om.
Tack för att du klädde det i ord. Vi som har varit här en tid, har börjat glömma hur det en gång var, inte annorlunda på något sätt, än vad det är för nytillkomna idag. Men vi (=jag, ingen annan, givetvis) ser inte längre skogen för alla dessa träd som står i vägen. . . .

För tre år sedan, snart, sabbade jag en hel hårddisk i MS-Win, med massor av personliga data, adresser, bilder på barn och barnbarn, när jag till slut bestämde mig för att byta ut inlåsningen i MS-Win mot friheten i Linux (Ubuntu, i mitt fall). Den nesan vill jag inte att andra skall behöva uppleva för egen del, så som jag fick göra det. Det är inget trevligt pris för att kunna få skåda ljuset av ett fritt, oberoende och obundet operativ. Jag var absolut inte dumdristig, inte heller helt oerfaren datoranvändare, men jag var illa informerad och hade behövt mer handgriplig hjälp.
Tvärt om, borde en sådan resa, mot frihetens ängder, vara en enkel och, framförallt, en angenäm sådan, eftersom målet, framkomsten, är en sådan.
Tusan, vännen jlivingstonsg, nu har du satt myror i huvudet på en gammal man (gubbe). Detta måste vi, ni (jag . . . ?

För dagen (och vid denna tid) är det lite stressigt för mig (jag är inte licensierad tomte, om du nu tror det

Tack för ditt engagemang så här långt. Det är detta som är Linux. I vårt fall GNU/Linux Ubuntu, rent av. Vi alla kan, tillsammans, påverka utvecklingen.
Hälsningar
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- jlivingstonsg
- Kontakt:
Tack för ditt inlägg.Broder Tuck skrev:jlivingstonsg skriver:Jag gillar ditt inlägg. Både här och tidigare i tråden. Jag ser en annorlunda How To framför mig. Hinner ingen annan före, känner jag att detta bör man (förmodllgen jag då, kanske) ta tag i och göra något åt.När man ska installera ubuntu första gången borde där bara vara information om man har plats för ubuntu på hårddisken och i så fall hur mycket man vill använda till ubuntu med ett rekommenderat värde samt ett val för ominstallation med text som säger att även om man sabbar ubuntu fullständigt som nybörjare och root administratör så tar det 5 minuter att ominstallera och ha en ren ubuntu så att man kan börja om från början, så att folk förstår att ubuntu är världens bästa lekplats för ohämmad lek (med backupp för dokumentfiler innan ominstallation) och sedan ett val för avancerad installation för folk som vill fibbla med partitioner.
Tack för att du klädde det i ord. Vi som har varit här en tid, har börjat glömma hur det en gång var, inte annorlunda på något sätt, än vad det är för nytillkomna idag. Men vi (=jag, ingen annan, givetvis) ser inte längre skogen för alla dessa träd som står i vägen. . . .![]()
![]()
Tusan, vännen jlivingstonsg, nu har du satt myror i huvudet på en gammal man (gubbe). Detta måste vi, ni (jag . . . ?) göra något åt.
För dagen (och vid denna tid) är det lite stressigt för mig (jag är inte licensierad tomte, om du nu tror detlika fullt, är skeppan full några veckor) men detta känner jag för att ta tag i. Helst tillsammans med fler medlemmar. Jag hoppaas även att vi då också kanske kan få använda oss av dig (gärna ännu fler nytillkomna medlemmar, anmäl er, Tack) som testpilot, om, när, vi får till stånd något vettigt efter dina synpunkter.
Hälsningar
Tukken
Jag beklagar verkligen förlusten av bilderna och jag hoppas du är medveten om att man kan idag,
för några tusenlappar få tillbaka data från en kraschad hårddisk, från vissa företag.
Jag testar gärna era paket som ni kan få fram då jag tror ubuntu
mycket lätt skulle kunna bli betydligt bättre än windows på alla områden.
Det är bara att finslipa nu och erbjuda så många valmöjligheter och paket som möjligt,
för att folk ska kunna få sitt eget personliga ubuntu precis som de vill, utan att behöva tvingas till något som helst.
Jag kan också tänka mig att hjälpa till att koda lite men någon måste bygga upp grundstommen på paketen innan jag kan gå in och försöka ge förslag på kodning.
Regards Magi
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Usplash brukar blinka lite när jag kör install cd'n, men min installerade ubuntu är stabil. Nu är det ju så att den "nya" vesa framebuffer som skulle hamna i intrepid blev kickad innan release för den inte håll måttet, men den kommer nog inför nästa release. Dessutom har ju Fedora introducerat "plymoth", vilket är nästa generations boot splash, med fullskärmsanimation. (Jag kör denna i fedora 10). Inte illa!
Sen har vi ju gdm, so i intrepid är den "gamla" modellen, medans fedora readan kör den "nya". Den gör en "fade in", och har även stöd för compiz och massa annat coolt. Jag kan tänka mig att den kommer i ubuntu 9.04.
Sist men inte mist så har vi ju KMS (kernel mode setting) som innebär att en del av xorg flyttar in i kärnan (inte riktigt, men för att slippa förklara för mycket) så du kan få fullt grafikläge redan från grub, med mjuka övergångar och inget flimmer redan från start.
Sen så har vi ju DRI2 för ATI (och intel) kort från xorg 7.5 (nästa release), d.v.s. inget flimmer, samt fungerande opengl och xvideo samtidigt, och nvidia's 180 serie drivrutiner som redan visar på fina prestanda i GTK (gnome), men även QT4 (KDE4), så jag tror vi har mycket att se fram emot. Appropå det, kde 4.2 kommer vara ute snart, och det är riktigt användbart (och trevligt att titta på) redan nu i betaform.
Så, lugna ner hästarna nu.
Sen har vi ju gdm, so i intrepid är den "gamla" modellen, medans fedora readan kör den "nya". Den gör en "fade in", och har även stöd för compiz och massa annat coolt. Jag kan tänka mig att den kommer i ubuntu 9.04.
Sist men inte mist så har vi ju KMS (kernel mode setting) som innebär att en del av xorg flyttar in i kärnan (inte riktigt, men för att slippa förklara för mycket) så du kan få fullt grafikläge redan från grub, med mjuka övergångar och inget flimmer redan från start.
Sen så har vi ju DRI2 för ATI (och intel) kort från xorg 7.5 (nästa release), d.v.s. inget flimmer, samt fungerande opengl och xvideo samtidigt, och nvidia's 180 serie drivrutiner som redan visar på fina prestanda i GTK (gnome), men även QT4 (KDE4), så jag tror vi har mycket att se fram emot. Appropå det, kde 4.2 kommer vara ute snart, och det är riktigt användbart (och trevligt att titta på) redan nu i betaform.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
- micke_nordin
- Kontakt:
Om du är intresserad av att bli utvecklare finns det en samling video guider på youtube, där Ubuntus utvecklare har en egen kanal:jlivingstonsg skrev: Jag kan också tänka mig att hjälpa till att koda lite men någon måste bygga upp grundstommen på paketen innan jag kan gå in och försöka ge förslag på kodning.
Här är första delen:
http://www.youtube.com/v/VyEl3w7SFK4&hl=sv&fs=1
Här finns en lista på saker som behöver göras, tillsammans med mentorer som kan hjälpa dig igång:
https://launchpad.net/ubuntu/+mentoring
/Micke

- jlivingstonsg
- Kontakt:
Hahahahaapalle-kuling skrev:Usplash brukar blinka lite när jag kör install cd'n, men min installerade ubuntu är stabil. Nu är det ju så att den "nya" vesa framebuffer som skulle hamna i intrepid blev kickad innan release för den inte håll måttet, men den kommer nog inför nästa release. Dessutom har ju Fedora introducerat "plymoth", vilket är nästa generations boot splash, med fullskärmsanimation. (Jag kör denna i fedora 10). Inte illa!

Mycket bra

Har ni så pass bra koll som du verkar ha så har vi inget att oroa oss för och vi kan alla sova lugnt.

Jag har nu fått intrycket att ni har det mesta planerat för framtiden och att det enda ni behöver är tid för att kunna erbjuda alla paket och valmöjligheter som linux kan erbjuda så att alla kan få ubuntu precis som de vill utan att behöva tvingas in i något som helst.
Tack
---------------------------------------
Tackmicke_nordin skrev:Om du är intresserad av att bli utvecklare finns det en samling video guider på youtube, där Ubuntus utvecklare har en egen kanal:jlivingstonsg skrev: Jag kan också tänka mig att hjälpa till att koda lite men någon måste bygga upp grundstommen på paketen innan jag kan gå in och försöka ge förslag på kodning.
Här är första delen:
http://www.youtube.com/v/VyEl3w7SFK4&hl=sv&fs=1
Här finns en lista på saker som behöver göras, tillsammans med mentorer som kan hjälpa dig igång:
https://launchpad.net/ubuntu/+mentoring
/Micke
Regards Magi
--------------------------------- Peace and love -----------------------------------
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas. 
www.gamereality.se

www.gamereality.se