HowTo - VSFTPD med virtuella användare och mysql
Kategoriregler
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
Här ligger de utförliga instruktionerna vi kan tänkas behöva. Leta här om du tex behöver installera nåt program eller sätta upp någon funktion. Starta inte trådar utan att ha ett svar.
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Re: HowTo - VSFTPD med virtuella användare och mysql
Kollade igenom lite och såg att jag inte hittade någon fil:
rsa_cert_file=/etc/ssl/certs/vsftpd.pem
Kanske det som ställer till det?
rsa_cert_file=/etc/ssl/certs/vsftpd.pem
Kanske det som ställer till det?
Datorn: P-4 HT 3,4 ghz, 2 gb, 250gb*3 sata, geforce 8800 gts 512 mb - Win Vista
Servern: P-D q-core 2,6 ghz 1066 fsb, 4 gb, 2x500 sata - Ubuntu 8,04
Bärbara: P-Dual core 2 ghz, 4gb, 300 gb IDE, geforce G105M 512 mb - Ubuntu 9,04
HP: Yelles.se - Inleed.se
Servern: P-D q-core 2,6 ghz 1066 fsb, 4 gb, 2x500 sata - Ubuntu 8,04
Bärbara: P-Dual core 2 ghz, 4gb, 300 gb IDE, geforce G105M 512 mb - Ubuntu 9,04
HP: Yelles.se - Inleed.se
Skön guide! Jag tackar och bockar, fick igång det direkt utan problem.
jag får detta meddelande.
vad har jag missat?
*det va inget! det löste sig när jag startade om allt* lyckades dock aldrig logga med min testanvändare så jag körde in proftpd istället!
det va skoj tills det sket sig^ så tack ändå för en bra guide
Kod: Markera allt
mysql> USE vsftpd;
ERROR 1044 (42000): Access denied for user ''@'localhost' to database 'vsftpd'
mysql>
*det va inget! det löste sig när jag startade om allt* lyckades dock aldrig logga med min testanvändare så jag körde in proftpd istället!
det va skoj tills det sket sig^ så tack ändå för en bra guide
-
Får felmeddelande 530 Incorrect login. Vad är det som är fel? gjort precis som det står i guiden.
- Erikw
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Trevlig guide! Det fungerar fin fint.
En fråga bara. När man i SQL, VALUES, skriver Password('pw') krypteras pw till något men med vad? Vilken typ av kryptering? Är den säker?
En fråga bara. När man i SQL, VALUES, skriver Password('pw') krypteras pw till något men med vad? Vilken typ av kryptering? Är den säker?
2r.se
"There are people who don't like capitalism, and people who don't like PCs. But there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft." - Bill Gates
"There are people who don't like capitalism, and people who don't like PCs. But there's no one who likes the PC who doesn't like Microsoft." - Bill Gates
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Säker lär den nog vara, är den som används för standardkryptering för mysql http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/ ... n_passwordErikw skrev:Trevlig guide! Det fungerar fin fint.
Dock så anser mysql teamet att man inte bör använda den för lösenord i egna program utan i stället använda tex md5().
-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
Borde man inte kunna ändra lite och så man kan i databasen sätta vilken mapp som ska vara root?
Jag kan inte skapa CREATE DATABASE vsftpd; står att den redan existerar.
Kan jag deleta en gammal databas och i så fall hur?
Kan jag deleta en gammal databas och i så fall hur?
mysql -u root -p
drop database vsftpd;
quit;
Started out with nothing and have most of it left
Lysande Guide, det funkar aldelens utmärkt.
Har nu en fundering, användaren vsftpd som skapats, går det att komma in via den användaren i systemet? Jag har följt guiden när jag skapade användaren, men då angavs inget lösenord. Så går det att logga in som vsftpd eller är det bara ett slags dummy-konto? Hur funkar det egentligen?
Har nu en fundering, användaren vsftpd som skapats, går det att komma in via den användaren i systemet? Jag har följt guiden när jag skapade användaren, men då angavs inget lösenord. Så går det att logga in som vsftpd eller är det bara ett slags dummy-konto? Hur funkar det egentligen?
Det är det som är poängen - användaren kan inte logga in i systemet, för det krävs ett lokalt konto på maskinen. Användaren är virtuell.
Jo, den biten förstod jag, som sagt det är ju hela poängen.
Tänkte på user "vsftpd" som skapades, det är väl en riktig användare??
Tänkte på user "vsftpd" som skapades, det är väl en riktig användare??
Japp. Det är en lokal användare.
Hur gör man för att ändra lösenordet för en virituell användare?
Hej
Tänkte blåsa liv i tråden igen och tar återigen upp frågan om hur man ändrar lösenordet för en virituell användare.
Visar sig att det är lätt att glömma de lösenord som en gång sattes upp.
Jag har löst det genom att ta bort användaren från databasen och lägga till den på nytt med annat lösenord,
men det skulle vara smidigare att bara kunna ändra lösenodet. Går det och hur gör man?
Tänkte blåsa liv i tråden igen och tar återigen upp frågan om hur man ändrar lösenordet för en virituell användare.
Visar sig att det är lätt att glömma de lösenord som en gång sattes upp.
Jag har löst det genom att ta bort användaren från databasen och lägga till den på nytt med annat lösenord,
men det skulle vara smidigare att bara kunna ändra lösenodet. Går det och hur gör man?
Tråden är lite gammal men ...
Du använder UPDATE kommandot
Du använder UPDATE kommandot
sudo -s
mysql -u root mysql
USE vsftpd;
UPDATE accounts SET pass = PASSWORD('nytthemlis') WHERE username = 'nisse';
FLUSH PRIVILEGES;
quit;
Hej.
Jag vill tacka för en bra guide för vsftpd och virtuella användare.
Det funkar jättebra att logga in med virtuella användare men jag behöver ett master konto där jag ligger en nivå över de andra användarnas mappar. tex om virtuella användare har sina hemmappar i /media/ftp/virtuella/$USER så behöver master ha tillgång till /media/ftp/virtuella
Jag har provat att göra en lokal användare men den får login incorrect via ftp. Men jag kan logga in lokalt på datorn och då ser jag att hemmappen är /media/ftp/virtuella
Jag använder en helt ny installation av Ubuntu Server 11.04 och har bara installerat LAMP och vsftpd och följt din guide.
Jag vill tacka för en bra guide för vsftpd och virtuella användare.
Det funkar jättebra att logga in med virtuella användare men jag behöver ett master konto där jag ligger en nivå över de andra användarnas mappar. tex om virtuella användare har sina hemmappar i /media/ftp/virtuella/$USER så behöver master ha tillgång till /media/ftp/virtuella
Jag har provat att göra en lokal användare men den får login incorrect via ftp. Men jag kan logga in lokalt på datorn och då ser jag att hemmappen är /media/ftp/virtuella
Jag använder en helt ny installation av Ubuntu Server 11.04 och har bara installerat LAMP och vsftpd och följt din guide.
Jag löste det!
Om någon undrar hur så gjorde jag en ny virtuell användare med namnet MASTER.
Sen eftersom följande rad står i /etc/vsftpd.conf så kan jag ändra inställningar för enskilda virtuella konton.
och i denna la jag till
Om någon undrar hur så gjorde jag en ny virtuell användare med namnet MASTER.
Sen eftersom följande rad står i /etc/vsftpd.conf så kan jag ändra inställningar för enskilda virtuella konton.
Så jag skapade en ny fil /etc/vsftpd_user_conf/MASTERuser_config_dir=/etc/vsftpd_user_conf
och i denna la jag till
local_root=/media/ftp/virtuella
write_enabled=YES