Broder Tuck slutar som moderator
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Under en tid har jag haft funderingar på att kliva av som moderator och detta har jag även framfört till ansvariga.
Idag har jag därtill definitivt tagit beslutet till att lämna min funktion.
Efter telefonsamtal med No1Viking alldeles nyss, enades vi om att detta är helt OK.
En av anledningarna till mitt beslut är, att jag inte riktigt känner mig hemma i den utveckling på forumet,
som kommit att bli det rådande under de två sista månaderna.
Jag har försökt vara lojal åt båda håll (mot forumet som mötesplats och till moderatorgruppen) och försökt skapa en anda
av förståelse och återhållsamhet i forumet och i inställningen, när man skriver eller agerar.
Det som hände i och kring plun och hans återkomst, blev kanske tuvan som fällde lasset för min del. Där förlorade jag,
inför mig själv mest, min trovärdighet. Den återkomsten hade jag satsat hårt på att få till stånd. Jag blev mycket besviken
och nedslagen när jag fann att det enda jag hade åstadkommit var att släppa in antagonisterna till varandra igen.
Luften gick helt ur mig.
Vårt forum behöver medlemmar av den kapacitet och kunnande i och kring detta med Ubuntu som bl.a. plun står/stod för.
Hade det blivit så som jag trodde och hoppades, hade han kunnat fortsätta sitt arbete på forumet och samtidigt sedan,
arbeta för inriktningen i forumet på längre sikt.
Nästa avgörande sak att ta emot, var Ozamosis inlägg och avstängningen av honom. För mig är Ozamosi något av
Mr Ubuntu Sverige. Nu skrev han en del av det jag själv känt en tid och haft ruelse för.
I det läget blev beslutet lätt att ta.
Avslutningsvis vill jag säga att jag i stort fortfarande har stor erkänsla för moderatorerna. De vill göra ett bra arbete.
De vill arbeta för ett bra forum. Tro mig, jag vet att det är så.
Situationen är inte helt lätt för dem.
I dagsläget känns det som att det har blivit en nedåtgående spiral, med massor av editeringar och en del snabba avstängningar.
Utvecklingen på forumet har skruvats upp på ett sådant sätt att det, för stunden, kan vara svårt att överblicka konsekvenserna
av det. Avstängningen av den som grundat forumet är för mig ett tydligt tecken på att man tappat överblicken och riktpunkten.
Det känns som när man går med blicken i marken, för att inte snava på något, men samtidigt inte ser varthän man är på väg och
de hinder som ligger framför.
Kommer styrningen av forumet upp på banan igen och ånyo siktar mot horisonten, kan jag mycket väl komma att känna mig hedrad
av att få/erbjudas en förtroendepost igen. För mig är Ubuntu-forumet fortfarande någonting riktigt fint.
En välbehövlig mötesplats för Ubuntu-folk och för dem som funderar på att kanske skaffa sig Ubuntu.
Vänliga hälsningar
Broder Tuck
Idag har jag därtill definitivt tagit beslutet till att lämna min funktion.
Efter telefonsamtal med No1Viking alldeles nyss, enades vi om att detta är helt OK.
En av anledningarna till mitt beslut är, att jag inte riktigt känner mig hemma i den utveckling på forumet,
som kommit att bli det rådande under de två sista månaderna.
Jag har försökt vara lojal åt båda håll (mot forumet som mötesplats och till moderatorgruppen) och försökt skapa en anda
av förståelse och återhållsamhet i forumet och i inställningen, när man skriver eller agerar.
Det som hände i och kring plun och hans återkomst, blev kanske tuvan som fällde lasset för min del. Där förlorade jag,
inför mig själv mest, min trovärdighet. Den återkomsten hade jag satsat hårt på att få till stånd. Jag blev mycket besviken
och nedslagen när jag fann att det enda jag hade åstadkommit var att släppa in antagonisterna till varandra igen.
Luften gick helt ur mig.
Vårt forum behöver medlemmar av den kapacitet och kunnande i och kring detta med Ubuntu som bl.a. plun står/stod för.
Hade det blivit så som jag trodde och hoppades, hade han kunnat fortsätta sitt arbete på forumet och samtidigt sedan,
arbeta för inriktningen i forumet på längre sikt.
Nästa avgörande sak att ta emot, var Ozamosis inlägg och avstängningen av honom. För mig är Ozamosi något av
Mr Ubuntu Sverige. Nu skrev han en del av det jag själv känt en tid och haft ruelse för.
I det läget blev beslutet lätt att ta.
Avslutningsvis vill jag säga att jag i stort fortfarande har stor erkänsla för moderatorerna. De vill göra ett bra arbete.
De vill arbeta för ett bra forum. Tro mig, jag vet att det är så.
Situationen är inte helt lätt för dem.
I dagsläget känns det som att det har blivit en nedåtgående spiral, med massor av editeringar och en del snabba avstängningar.
Utvecklingen på forumet har skruvats upp på ett sådant sätt att det, för stunden, kan vara svårt att överblicka konsekvenserna
av det. Avstängningen av den som grundat forumet är för mig ett tydligt tecken på att man tappat överblicken och riktpunkten.
Det känns som när man går med blicken i marken, för att inte snava på något, men samtidigt inte ser varthän man är på väg och
de hinder som ligger framför.
Kommer styrningen av forumet upp på banan igen och ånyo siktar mot horisonten, kan jag mycket väl komma att känna mig hedrad
av att få/erbjudas en förtroendepost igen. För mig är Ubuntu-forumet fortfarande någonting riktigt fint.
En välbehövlig mötesplats för Ubuntu-folk och för dem som funderar på att kanske skaffa sig Ubuntu.
Vänliga hälsningar
Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Synd. Inte för att jag på något sätt är införstådd i problematiken, men du verkar ändå ha en sund inställning till en moderators uppgifter. Du verkar också vara en av de få som kan möta andra människor på ett bra sätt i detta svåra medium.
- Broder Tuck

Det värmer munken, mason. Tack!
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Tråkigt att se dig lämna din post, för som mason sa så har du en förmåga att möta andra och hantera olika situationer på ett föredömligt sätt.
Håller med dig om plun och hans kapacietet, han behövs i ett community som det här, dels för hans kunnande, dels för hans outröttliga vilja att hjälpa till.
Håller med dig om plun och hans kapacietet, han behövs i ett community som det här, dels för hans kunnande, dels för hans outröttliga vilja att hjälpa till.
Tråkigt, du är nog den enda moderatorn som jag har något som helst förtroende för. Det är absolut inte du som ska avgå i mina ögon, det är "de andra".
Jag skulle ljuga om jag sa att jag inte delade många av dina tankar här Broder Tuck, för det gör jag verkligen. Inte nog med att hela den här debatten har blivit helt knas så förlorar vi också en av våra moderatorer och följeslagare
. Jag kommer verkligen sakna dig och dina poster som lyste upp forumet Broder Tuck
.
Jag hoppas verkligen att du kommer att återvända snarast

Jag hoppas verkligen att du kommer att återvända snarast

Det är tråkigt att du lämnar oss Broder Tuck. Du skulle stannat och hjälpt till för att få ordning på det här.
Jag tycker inte att din trovärdighet fick någon fläck med fallet plun. Det är faktiskt han själv som skriver sina inlägg och ingenting av det kan belastas dig för samt att garanterat ingen normal person gör det. Och du ska inte göra det heller.
hälsningar
Petri
Jag tycker inte att din trovärdighet fick någon fläck med fallet plun. Det är faktiskt han själv som skriver sina inlägg och ingenting av det kan belastas dig för samt att garanterat ingen normal person gör det. Och du ska inte göra det heller.
hälsningar
Petri
Det var väldigt tråkigt att läsa, Broder Tuck :/
Den här diskussionen har blivit väldigt infekterad och forumet tycks tappa kompetens efter kompetens.
Vågar man ändå hoppas på att du kan förgylla forumet med dina ack så poetiska och glädjande inlägg som blivit så synonyma med dig.
Har haft allvarliga funderingar på att skapa en citat-av-Broder-Tuck-kalender för 2007 fylld med de visdomsord du spritt omkring på forumet.
Nu är det inte enbart av egoistiska skäl jag gärna ser dig stanna kvar - du är en frisk fläkt här och jag är övertygad om att du kan, enbart med din närvaro, få fler att släppa tanken på att lämna skeppet.
Den här diskussionen har blivit väldigt infekterad och forumet tycks tappa kompetens efter kompetens.
Vågar man ändå hoppas på att du kan förgylla forumet med dina ack så poetiska och glädjande inlägg som blivit så synonyma med dig.
Har haft allvarliga funderingar på att skapa en citat-av-Broder-Tuck-kalender för 2007 fylld med de visdomsord du spritt omkring på forumet.
Nu är det inte enbart av egoistiska skäl jag gärna ser dig stanna kvar - du är en frisk fläkt här och jag är övertygad om att du kan, enbart med din närvaro, få fler att släppa tanken på att lämna skeppet.
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
- Louie
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Kommer sakna dig käre Broder, speciellt dina inlägg där du nämner ditt hem( sherwoodskogen ).
Hoppas du hittar något annat att roa dig med nu.
MVH
Hoppas du hittar något annat att roa dig med nu.
MVH

Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Som sagt käre broder...som så många andra här inne kommer du saknas inom moderatorer administratorer användare hemvändare mm...
dina inlägg är och har alltid varit klockrena, brukade sitta och gotta mig i dina inlägg dom sena kvällar som en annan ramlar in på forumet och just dina inlägg fick det att dra i smilbandet nåt extra
förövrigt kör jag i en annan riktning än mina andra polare här inom forumet och säger...
" Fortsätt med dina slående inlägg Broder ! "
för som jag förstått det så lämnar du inte forumet utan bara moderatorplatsen.
"Few people are capable of expressing with equanimity opinions which differ from the prejudices of their social environment. Most people are even incapable of forming such opinions." --- Albert Einstein
dina inlägg är och har alltid varit klockrena, brukade sitta och gotta mig i dina inlägg dom sena kvällar som en annan ramlar in på forumet och just dina inlägg fick det att dra i smilbandet nåt extra

förövrigt kör jag i en annan riktning än mina andra polare här inom forumet och säger...
" Fortsätt med dina slående inlägg Broder ! "
för som jag förstått det så lämnar du inte forumet utan bara moderatorplatsen.
"Few people are capable of expressing with equanimity opinions which differ from the prejudices of their social environment. Most people are even incapable of forming such opinions." --- Albert Einstein
Broder Tuck är ALLTID välkommen tillbaka (som moderator)!
Det är Sorgligt. Broder Tuck Har varit den vänliga munken på forumet som har satt färg och givit värme i inläggen.
Nu finns det ett alternativ...
Jag har ärligt talat varit förbannad och snabbstartat http://www.fria-ubuntu-se.org, där alla munkar och övriga är välkommna för ett lättare klimat.
Hälsningar från utsparkade Martin O
Jag har ärligt talat varit förbannad och snabbstartat http://www.fria-ubuntu-se.org, där alla munkar och övriga är välkommna för ett lättare klimat.
Hälsningar från utsparkade Martin O
[quote="Camaro"]Det är Sorgligt. Broder Tuck Har varit den vänliga munken på forumet som har satt färg och givit värme i inläggen.
Hälsningar från utsparkade Martin O[/quote]
Tackar för tipset!!
Hälsningar från utsparkade Martin O[/quote]
Tackar för tipset!!

- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
- Broder Tuck

Stort tack för alla vänliga ord.
Det känns mycket trevligt för mig.
Det har också varit trevligt att komma in på forumet som vanlig användare
och kunna läsa dagens, kvällens och nattens tilldragelser utan att behöva
känna sig som något annat än en besökare vilken som helst.
Jag kommer att följa händelseutvecklingen här inne. Jag lämnar inte forumet.
Förväntan spirar. Men det känns helt rätt att få göra det som åskådare t.v..
Än en gång, tack, för alla vänliga ord.
Hälsningar från Sherwoodskogens ljumma, varma och skyddande grönska
Broder Tuck
- gholen
- Hedersmedlem
- Utgåva: 10.04 Lucid LTS
- Kontakt:
Oj, att jag inte såg detta förän nu 
Broder, min broder, vad ska jag säga.
Du uppmandade och stöttade, i svåra tider som dom som varit.
Du skrev långa inlägg, och tog på många sätt en ställning. Du blev våran Dag Hammarsköld.
Jag håller med sebastean om att du är välkommen tillbaka.
Under tiden som jag sitter och läser, och tar till mig att du faktiskt lämnar uppdraget, rullar tårar ner.
Behöver du personer vid din sida, i Sherwoodskogen, att kämpa emot det onda, det som är fel. Då kan du räkna med mig och mitt svärd.
// Ambjörn "gholen" Thorhard

Broder, min broder, vad ska jag säga.
Du uppmandade och stöttade, i svåra tider som dom som varit.
Du skrev långa inlägg, och tog på många sätt en ställning. Du blev våran Dag Hammarsköld.
Jag håller med sebastean om att du är välkommen tillbaka.
Under tiden som jag sitter och läser, och tar till mig att du faktiskt lämnar uppdraget, rullar tårar ner.
Behöver du personer vid din sida, i Sherwoodskogen, att kämpa emot det onda, det som är fel. Då kan du räkna med mig och mitt svärd.
// Ambjörn "gholen" Thorhard
- Broder Tuck

Tack Gholen, för de vackra orden.
För tillfället sitter jag mestadels och inväntar att de hårda vindarna i och kring Sherwoodskogen
skall ebba ut och dra vidare. Det känns som om vi för närvarande har passerats av den värsta kraften
i stormen. Snart återstår bara det gängse arbetet när stormar har bedarrat, att gå ut, skaffa sig en
överblick av skadorna, reparera det oundgängliga och snygga till, efter bästa förmåga.
Livet återgår sakta till det normala.
Efter regn kommer solsken, som man säger.
Linux-världen (och i synnerhet Ubuntu) är ju "min" Sherwoodskog och den önskar jag allt gott.
När stormen nalkades, blev jag ledsen. När stormen väl var över mig och jag insåg att jag inte räckt
till för att i förväg eliminera möjliga skadeverkningar, gick luften helt sonika ur mig.
Nu är det bara att hoppas att lugnet snart återvänder och att fokuseringen på det egentliga uppdraget
tar över krafterna och resurserna från det genomlidna ovädret. För egen del återgår jag snart i mitt arbete
här inne till att vara en användare bland övriga.
Förhoppningsvis skall även jag kunna ha den rätta fokuseringen på att möta andra medlemmar med
råd och dåd och skapa en miljö där de kan känna sig hemma, väl mottagna och till freds med sitt val av
oss, forumet och Ubuntu.
Här i mitt enkla tjäll har jag annars enbart "Marions" vassa tunga att se upp för. Den är giftig!

att hon bistår mig!?

Ibland får jag den tanken att han gör det).
(Nej då, skall jag vara ärlig -vilket man förväntar sig av en "munk" - så är härstädes levande "Marion" ett
alldeles vänligt och ett hyvens "fruntimmer", men jag själv tycker att det är lite roligare att måla framställningen
i varierande grad).
Tack gholen.
Hälsningar
Broder Tuck
[quote="gholen"]Behöver du personer vid din sida, i Sherwoodskogen, att kämpa emot det onda, det som är fel. Då kan du räkna med mig och mitt svärd.
// Ambjörn "gholen" Thorhard[/quote]
Ja, och du har mej och min båge!
thomas/tomcat
// Ambjörn "gholen" Thorhard[/quote]
Ja, och du har mej och min båge!
thomas/tomcat
- Broder Tuck

Så, ännu en som ansluter till de frisinnades skara! Ljuvligt.

Med min definition av Sherwoodskogen är ni alla redan där. Tillsammans. I Linux och Ubuntu.
Men jag tackar för supporten ändå. Självfallet.
Hälsningar
Br Tuck