Linux <> Xbox 360 = blaha [Löst]
- TForsman
- Kontakt:
Linux <> Xbox 360 = blaha [Löst]
Skulle vilja veta om det är nån som streamar från sin linux dator till sin xbox 360 ?
och isåfall med vilket/vilka program?
Jag testade på ushare idag, men får inte riktigt till det, 360 hittar filerna m.m. men vill bara inte spela upp dem. Troligtvis är det nåt jag missat/glömt.
Har du nåt tips?
och isåfall med vilket/vilka program?
Jag testade på ushare idag, men får inte riktigt till det, 360 hittar filerna m.m. men vill bara inte spela upp dem. Troligtvis är det nåt jag missat/glömt.
Har du nåt tips?
Senast redigerad av 1 TForsman, redigerad totalt 7 gånger.
Re: Linux <> Xbox 360 = blaha
Fungerar det inte med Samba? Vilket program som är bäst för Xboxen har jag ingen aning om dock.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
- TForsman
- Kontakt:
Aha, jag har nog frågat det här förut och känner igen ditt samba svarHund skrev:Fungerar det inte med Samba? Vilket program som är bäst för Xboxen har jag ingen aning om dock.

Men tror inte det är den bättre vägen att ta, jag vill ha en mer specifikt program för 360. tror fanken samba inte funkar som den ska i 360.
- AntonPetts
- Kontakt:
Jag läste någonstans att twonky ska fungera bra http://www.twonkyvision.com/, men jag har inte testat det själv.
Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
- TForsman
- Kontakt:
Jag har hört detsamma, men gillar inte att den kostar pengar baraAntonPetts skrev:Jag läste någonstans att twonky ska fungera bra http://www.twonkyvision.com/, men jag har inte testat det själv.

- AntonPetts
- Kontakt:
Jaha, det märke jag inteTForsman skrev:Jag har hört detsamma, men gillar inte att den kostar pengar baraAntonPetts skrev:Jag läste någonstans att twonky ska fungera bra http://www.twonkyvision.com/, men jag har inte testat det själv.

Mina teman: iod Suite, SimplyGrey
Re: Linux <> Xbox 360 = blaha [Löst]
Mediatomb har jag använt med PS3, så det kan fungera för dig också.
- TForsman
- Kontakt:
ushare funkar kanon nu, var tvungen att öppna porten i router som jag inte trodde det behövdes när det handlade om interna saker via nätverket.
Jag har installerat uShare 1.1 och blir inte riktigt klok. Efter ett bra tag dyker utdelningens friendly name upp på X-boxen men där är det stopp. Klickar man på den så kommer strax meddelandet att det inte går att upprätta en förbindelse. Ufw är inte aktiverad och på routern har jag öppnat portarna 49200- 49250.

- TForsman
- Kontakt:
http://foresightlinux.se/wiki/index.php ... ystation_3khalnur skrev:Jag har installerat uShare 1.1 och blir inte riktigt klok. Efter ett bra tag dyker utdelningens friendly name upp på X-boxen men där är det stopp. Klickar man på den så kommer strax meddelandet att det inte går att upprätta en förbindelse. Ufw är inte aktiverad och på routern har jag öppnat portarna 49200- 49250.
Har du en router, så måste du öppna porten: 49152
ser ut som du inte har gjort det

Denna ushare blev jag aldrig riktigt klok på den hävdar bestämt att
Interface eth0 is down. har googlat och läst i olika forum att fler har samma problem
men inget av det dom skriver är till någon hjälp. Mitt xbox 360 hittar ingenting alls står typ
no computers found
Typiskt microsoft att officiellt bara stödja deras eget os
annars så gillar jag själva spel konsolen
Interface eth0 is down. har googlat och läst i olika forum att fler har samma problem
men inget av det dom skriver är till någon hjälp. Mitt xbox 360 hittar ingenting alls står typ
no computers found

- TForsman
- Kontakt:
toxic76 skrev:Denna ushare blev jag aldrig riktigt klok på den hävdar bestämt att
no computers foundTypiskt microsoft att officiellt bara stödja deras eget os
Samma här, men som du ser så fortsätter min och sen delar ut sakerna till 360[TForsman@localhost ~]$ ushare -i ath0 -c /home/TForsman/Musik/ -x
Interface ath0 is down.
Recheck uShare's configuration and try again !
uShare (version 1.1a), a lightweight UPnP A/V and DLNA Media Server.
Benjamin Zores (C) 2005-2007, for GeeXboX Team.
See http://ushare.geexbox.org/ for updates.
Listening on telnet port 1337
Initializing UPnP subsystem ...
Starting in XboX 360 compliant profile ...
UPnP MediaServer listening on 192.168.0.4:49152
Sending UPnP advertisement for device ...
Listening for control point connections ...
Building Metadata List ...
Looking for files in content directory : /home/TForsman/Musik/
Found 66 files and subdirectories.

hmm står inget i terminalen om att den startar upp i Starting in XboX 360 compliant profile ...
- TForsman
- Kontakt:
Har du med -x i slutet av kommandot?toxic76 skrev:hmm står inget i terminalen om att den startar upp i Starting in XboX 360 compliant profile ...
japps jag har med -x i slutet.. Efter att ha aktiverat "ENABLE_DLNA" så startar nu ushare upp i xbox 360 compilant mode..
Men fortfarande så säger 360:n no computers found
Men fortfarande så säger 360:n no computers found
Funkar fortfarande inte för mig!
Jag har provat utan brandvägg, med brandvägg med UFW och port 49152 öppen för trafik mellan datorn och x-boxen. Inte ett liv i X-boxen! Windowsmaskinerna uppmärksammas omedelbart av x-boxen ska väl tilläggas. Jag har plöjt igenom flera forumtrådar och till punkt och pricka försökt plagiera de tillvägagångssätt som beskrivits, utan framgång.

Tråden är visserligen markerad löst, och lite gammal, men tänkte ändå att det kan vara bra att posta min fungerande konfiguration som referens. (Hittade tråden via Google så fler lär göra det samma.)
/etc/usare.conf
Gjorde även en liten ändring i /etc/init.d/ushare då de verkar missat att definiera variabeln USHARE_OPTIONS i början. (Satte den till -x för att få 360 kompatibiliteten att fungera, verkade inte som om den läser den korrekt från config filen ibland.)
Sen gick jag in på http://localhost:49200/web/ushare.html och uppdaterade metalistan över filer. Läste något om en bugg som ibland bara visar den första katalogen i listan, vilket jag råkade ut för. Men tror det går komma runt genom att dela ut en speciell katalog med symboliska länkar till de kataloger man vill dela.
Uppdateringen av metalistan görs inte automatiskt, då daemonen inte ligger och lyssnar på fil-events. Men det kanske går att lägga ett litet cron job som gör det om man vill.
Starta härligheten med /etc/init.d/ushare start om du inte bootat om. (Notera att error loggen är avstängd, men det går givetvis att visa den eller skicka den till syslog eller liknande om man vill det. För att testa brukar jag bara starta med ushare -x så får man ju upp loggen och man vet att 360 läget är aktiverat. Configfilen läses alltid in så media katalogen behöver man inte lägga på commandlinen.
Provade även att konfigurera via sudo dpkg-reconfigure ushare med blandade resultat.
Efter det tog det någon minut innan helvarvskrysslådan hittade utdelningen som TwoD_Share.
Förresten, jag kom att tänka på att mina utdelningar ligger på NTFS-diskar som jag har full rättighet till, men glöm inte kolla att uShare får läsa från era utdelningar!
/etc/usare.conf
Kod: Markera allt
# /etc/ushare.conf
# Edit this file with 'dpkg-reconfigure ushare'
# Configuration file for uShare
# uShare UPnP Friendly Name (default is 'uShare').
USHARE_NAME=TwoD_Share
# Interface to listen to (default is eth0).
# Ex : USHARE_IFACE=eth1
USHARE_IFACE=eth0
# Port to listen to (default is random from IANA Dynamic Ports range)
# Ex : USHARE_PORT=49200
USHARE_PORT=49200
# Port to listen for Telnet connections
# Ex : USHARE_TELNET_PORT=1337
USHARE_TELNET_PORT=
# Directories to be shared (space or CSV list).
# Ex: USHARE_DIR=/dir1,/dir2
USHARE_DIR=/media
# Use to override what happens when iconv fails to parse a file name.
# The default uShare behaviour is to not add the entry in the media list
# This option overrides that behaviour and adds the non-iconv'ed string into
# the media list, with the assumption that the renderer will be able to
# handle it. Devices like Noxon 2 have no problem with strings being passed
# as is. (Umlauts for all!)
#
# Options are TRUE/YES/1 for override and anything else for default behaviour
USHARE_OVERRIDE_ICONV_ERR=
# Enable Web interface (yes/no)
ENABLE_WEB=yes
# Enable Telnet control interface (yes/no)
ENABLE_TELNET=
# Use XboX 360 compatibility mode (yes/no)
ENABLE_XBOX=yes
# Use DLNA profile (yes/no)
# This is needed for PlayStation3 to work (among other devices)
ENABLE_DLNA=
Kod: Markera allt
#!/bin/sh -e
#
# uShare init script
#
### BEGIN INIT INFO
# Provides: ushare
# Required-Start: $local_fs $syslog $network
# Should-Start:
# Required-Stop:
# Should-Stop:
# Default-Start: 2 3 4 5
# Default-Stop: 0 1 6
# Short-Description: uShare
# Description: uShare UPnP (TM) A/V & DLNA Media Server
# You should edit configuration in /etc/ushare.conf file
# See http://ushare.geexbox.org for details
### END INIT INFO
PATH=/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin
DAEMON=/usr/bin/ushare
NAME=ushare
DESC="uShare UPnP A/V & DLNA Media Server"
PIDFILE=/var/run/ushare.pid
CONFIGFILE=/etc/ushare.conf
USHARE_OPTIONS=-x
# abort if no executable exists
[ -x $DAEMON ] || exit 0
# Get lsb functions
. /lib/lsb/init-functions
. /etc/default/rcS
[ -f /etc/default/ushare ] && . /etc/default/ushare
checkpid() {
[ -e $PIDFILE ] || touch $PIDFILE
}
check_shares() {
if [ -r "$CONFIGFILE" ]; then
. $CONFIGFILE
[ -n "$USHARE_DIR" ] && return 0
fi
return 1
}
case "$1" in
start)
log_daemon_msg "Starting $DESC: $NAME"
if ! $(check_shares); then
log_warning_msg "No shares avalaible ..."
log_end_msg 0
else
checkpid
start-stop-daemon --start --quiet --background --oknodo \
--make-pidfile --pidfile $PIDFILE \
--exec $DAEMON -- $USHARE_OPTIONS
log_end_msg $?
fi
;;
stop)
log_daemon_msg "Stopping $DESC: $NAME"
start-stop-daemon --stop --signal 2 --quiet --oknodo --pidfile $PIDFILE
log_end_msg $?
;;
reload|force-reload)
log_daemon_msg "Reloading $DESC: $NAME"
start-stop-daemon --stop --signal 1 --quiet --oknodo --pidfile $PIDFILE --exec $DAEMON
log_end_msg $?
;;
restart)
$0 stop
$0 start
;;
*)
N=/etc/init.d/$NAME
log_success_msg "Usage: $N {start|stop|restart|reload|force-reload}"
exit 1
;;
esac
exit 0
Uppdateringen av metalistan görs inte automatiskt, då daemonen inte ligger och lyssnar på fil-events. Men det kanske går att lägga ett litet cron job som gör det om man vill.
Starta härligheten med /etc/init.d/ushare start om du inte bootat om. (Notera att error loggen är avstängd, men det går givetvis att visa den eller skicka den till syslog eller liknande om man vill det. För att testa brukar jag bara starta med ushare -x så får man ju upp loggen och man vet att 360 läget är aktiverat. Configfilen läses alltid in så media katalogen behöver man inte lägga på commandlinen.
Provade även att konfigurera via sudo dpkg-reconfigure ushare med blandade resultat.
Efter det tog det någon minut innan helvarvskrysslådan hittade utdelningen som TwoD_Share.
Förresten, jag kom att tänka på att mina utdelningar ligger på NTFS-diskar som jag har full rättighet till, men glöm inte kolla att uShare får läsa från era utdelningar!