F-spot hänger sig vid uppstart (LÖST)

Problem med att spela musik, film osv.
DanLars
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

F-spot hänger sig vid uppstart (LÖST)

Inlägg av DanLars »

När jag försöker starta F-spot så händer inte så mycket. Förmodar att det är fel på databasfilen. Undrar var den finns, tror att den skall ligga i en USR mapp men hittar inte någon f-spot mapp i min USR mapp. Heter den något annat?
Finns någon begrännsning för hur många bilder som f-spot kan hantera? Har ca 255000 bilder i samlingen.
Finns någon begränsning i storleken på bildfilerna? En del av bilderna är TIFF filer på ca 150 MB.
Tackar på förhand!
Senast redigerad av 1 DanLars, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: F-spot hänger sig vid uppstart

Inlägg av Cadryc »

Det var rätt många bilder, om det finns nån begränsning i hur många bilder F-Spot kan hantera är mer än jag vet, men jag skulle bli förvånad om det finns nån. Tycker den borde kunna hantera lika många filer som själva filsystemet (även om det kan komma att bli seg.

Program → Tillbehör → Terminal
skriv f-spot så startas det och förhoppningsvis så kommer det fram lite text i terminalen som talar om varför det hänger sig. Markera texten med husen → högerklicka → kopiera och klistra in här.

Kolla om inte databasgrejerna för F-Spot kan ligga i ~/.gnome2/f-spot
Öppna hemmappen, tryck ctrl+H för att visa dolda filer och mappar (de vars namn börjar med punkt) och leta upp .gnome2
Du skulle kunna testa att där döpa om f-spot till f-spot.backup så tror F-Spot nästa gång att mappen inte finns, och du kan alltid döpa tillbaka mappnamnet för att återställa.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
DanLars

Re: F-spot hänger sig vid uppstart

Inlägg av DanLars »

När jag försökte starta F-Spot kom denna texten fram:
Initializing DBus
Initializing Mono.Addins
Starting new FSpot server

sedan inget mera på den timme jag väntade, tvingade till avslut.

Letade sedan på föreslaget ställe och hittade en fil med namn photos.db som jag döpte om till BAK_photos.db. Sedan startade F-Spot snällt. Återstår bara det inte helt roliga jobbet att indexera om allt igen. Vet i alla fall vilka filer som skall med i backupen nästa gång.

Kan anse att problemet är löst för nu.
Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: F-spot hänger sig vid uppstart (LÖST)

Inlägg av Cadryc »

Pröva att ta tillbaka din photos.db och döp om filen addins-setup.config som ligger i samma mapp. Kanske kan funka, såg på nätet att det hjälpte för nån annan.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
DanLars

Re: F-spot hänger sig vid uppstart (LÖST)

Inlägg av DanLars »

Nix, inte i detta fallet. Har även provat att öppna filen som textfil med olika konvertering men antingen hänger sig programmet eller så dör hela systemet så jag misstänker att filen photos.db är skadad, oväntat filslut eller något liknande.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"