Alla dina mail ska registreras.

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Alla dina mail ska registreras.

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Lagen om trafikdatalagring. Fotspårslagen, skulle man kunna kalla den. Staten ska hålla koll på alla dina elektroniska fotspår.

Det är alltså, efter FRA och IPRED, ytterligare en tredje lag som kommer att blåsa upp till storm:

1. Alla dina telefonkontakter registreras och sparas i minst ett halvår. (Ett år är föreslaget.)
2. Alla dina SMS-kontakter registreras och sparas i minst ett halvår. (Ett år är föreslaget.)
3. Alla dina e-mail! registreras och sparas på samma sätt. (Ja, du läste rätt. Journalistförbundet, dags att vakna.)
4. Alla gånger du varit uppkopplad på Internet från ditt eget abonnemang registreras med klockslag och IP-adress.
5. Varje gång du ringer eller SMSar någon, så registreras varifrån och klockslag. (Sverige går längre än EU önskar här.) Det där “varifrån” gäller alltså även mobiltelefoner. Mobiltelefoner blir statliga spårsändare som gör att staten kan ta fram en karta över hur du rört dig i din vardag det senaste året. Staten får alltså långt mer information om dig än du kommer ihåg själv.

Den här lagen jobbar tillsammans med IPRED för att under punkt 4 se till att internetoperatörer alltid måste kunna lämna ut uppgifterna om vem som har varit på ett visst IP; det finns inget sådant krav idag. Skivindustrins lobbyorganisation IFPI skrev t.o.m. i sitt remissvar att de vill ha självständig tillgång till övervakningsdatat från Fotspårslagen.

Dessutom ska alla e-mail registreras. Jag saknar ord för att beskriva det.

Det här lagförslaget tog vi strid mot redan 2006. Det är, i ett ord, helt jävla oacceptabelt.

SvD:

-– Men Bodström har försatt oss i läget att det här måste genomföras. Vår utgångspunkt är miniminivån, sex månader, säger Johan Linander (c), rättspolitisk talesman.

Bah. Ynkedom. Yn-ke-dom. Rätt svar till EU i det här fallet är “stäm oss i EG-domstolen då, era jävlar. Om vi måste välja mellan våra medborgares förtroende och erat förtroende, så väljer vi våra medborgare elva gånger av tio. Dra åt helvete.”

Man måste faktiskt inte vara lydigast i klassen. “Vi måste” är ett fegt ickesvar. Särskilt när det gäller medborgarrättskränkningar som mycket väl kan visa sig vara helt och totalt olagliga.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Alla dina mail ska registreras.

Inlägg av farmfield »

Telefon med oregistrerat kontantkort + mobilt bredband med oregistrerat kontantkort är då enda sättet att 'komma undan' en dylik lagstiftning då.

Men det lär dom väl förbjuda det också då, eller? :-[
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

FRA..IPRED...Datalagringslag...sen då?

Ähh..varför inte införa diktatur på en gång?

:'(
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

farmfield skrev:Telefon med oregistrerat kontantkort + mobilt bredband med oregistrerat kontantkort är då enda sättet att 'komma undan' en dylik lagstiftning då.

Men det lär dom väl förbjuda det också då, eller? :-[
Säkert. En del länder är redan på gång att kräva identifiering/registrering av kontantkortsanvändare.

Jag tycker det har varit oproportionerligt mycket väsen kring FRA-lagen, jämfört med de två andra ingreppen. Datalagringsdirektivet och IPRED är större ingrepp i våra privatliv (och vår framtida livskvalitet). Och i båda fallen skyller man på EU.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Hur påverkas man av detta utanför Sverige då (Norge i mitt fall)?
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Jaha. Nu tar de alltså steget längre och snart lever vi i en kommunistisk diktatur där vi övervakas med mikrochip i skallen så att vilken liten organisation eller lite högre uppsatt person kan övervaka en.

Vad fan hände med personlig integritet? Jag kan tycka att jag vill gå någonstans utan att nåt jäkla höns ska veta precis vilken millimeter jag står på.

Fattas bara att de gör en AF-lag också (AntiFis) så att mikrofonen på mobilen registrerar brakaren och ett SWAT-team är på plats inom loppet av en halv minut.

Vi lever tydligen i ett sjukt och fegt samhälle där våra "folkvalda" böjer sig för minsta lilla vink med lillfingret från storebrorländerna.
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Dagon^ skrev:...kommunistisk diktatur...
På vilket sätt är scenariot du beskriver mer utav en kommunistisk diktatur än en diktatur i största allmänhet?
Dagon^ skrev:Vi lever tydligen i ett sjukt och fegt samhälle där våra "folkvalda" böjer sig för minsta lilla vink med lillfingret från storebrorländerna.
Vad säger det då om oss som folk, som valt in dessa människor till makten?
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

andol skrev:
Dagon^ skrev:Vi lever tydligen i ett sjukt och fegt samhälle där våra "folkvalda" böjer sig för minsta lilla vink med lillfingret från storebrorländerna.
Att vi inte har så mycket att välja på? Eller, vi har ju Piratpartiet...
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

upnorth skrev:
andol skrev:
Att vi inte har så mycket att välja på? Eller, vi har ju Piratpartiet...
Vad vi har att välja på beror väl på i vilket utsträckning folk väljer att engagera sig politiskt?
Lars

Inlägg av Lars »

Är det någon som har hört några fler tekniska detaljer om det här? E-post t.ex. är det begränsat till SMTP? Om e-post får en bredare definition hur påverkar det jabber.se eller andra tjänster som bedrivs ideellt? Hur påverkar det forum som ubuntu-se? Kommer varje enskild TCP-koppling till typ adtech.de att registreras?

Kommer även UDP-trafik att loggas? Man kan säkert samla ihop paketen och logga en fiktiv UDP-"session".

Det blir väl en remissrunda av det här så småningom. Skulle man kunna göra någon slags blandning av remisssvar och protestlista? En skrivelse på kanslisvenska med väl underbyggda argument, underskriven av ett par hundratusen internetanvändare.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Lars skrev:...

Det blir väl en remissrunda av det här så småningom. Skulle man kunna göra någon slags blandning av remisssvar och protestlista? En skrivelse på kanslisvenska med väl underbyggda argument, underskriven av ett par hundratusen internetanvändare.
Du menar en facebook-grupp? :D
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

På telefronten är detta inget nytt. Operatörerna har alltid sparat denna typ av data och polisen har alltid kunnat få ut den. För att kunna fakturera kunder och andra operatörer så måste operatören veta varifrån kunden ringer, till vem kunden ringer, var samtalet termineras och vid vilken tid kunden ringde. Det normala är att ha kvartalsfakturering av telefonräkningar och datan måste sparas längre tid än så, i det fall att kunden reklamerar + att fakturan inte sammanställs och skickas ut samma dag som det fakturerade kvartalet tar slut. Sex månader är alltså ett minimum för att operatörerna skall kunna fakturera.

Det som egentligen är nytt är lagringen av e-postdata och den biten sliter ju slöjan av resten av förslaget. När det gäller teledatan så finns det ju som sagt rationella skäl för att spara den, men jag har svårt att se att det skulle finnas några likanade rationella skäl att spara e-postdata, förutom att det just utvidgar övervakningsmöjligheterna.
Dagon^ skrev:Jaha. Nu tar de alltså steget längre och snart lever vi i en kommunistisk diktatur där vi övervakas med mikrochip i skallen så att vilken liten organisation eller lite högre uppsatt person kan övervaka en.
Vet inte riktigt om jag skall skratta eller gråta åt det där... Sverige har alltid varit ett väldigt hårdbevakat land. Om det är länderna i östeuropa du syftar på så var de aldrig så välbevakade som svenskarna. Den stora skillnaden var egentligen att svenskarna trodde att de var mindre bevakade bevakade än de egentligen var och människorna i östeuropa trodde att de var mer bevakade än de egentligen var. Om "regimerna" i öst verkligen hade så bra koll på befolkningen, hade man då inte vetat vad som var på gång och satt in motåtgärder i tid?
Användarvisningsbild
micke_nordin
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

upnorth skrev: Du menar en facebook-grupp? :D
http://www.facebook.com/home.php#/group ... 8016390294
;)
/Micke
Lars

Inlägg av Lars »

djkmmo skrev:På telefronten är detta inget nytt. Operatörerna har alltid sparat denna typ av data och polisen har alltid kunnat få ut den.
Nja, i praktiken så är den ingenting nytt. Men rent principiellt så är det faktiskt en totalomvändning. Enligt gällande lagstiftning är grundprincipen att de INTE får lagra denna information, men det görs ett undantag för faktureringsändamål. En (helt teoretisk) operatör som erbjuder fria samtal med fast månadsavgift behöver inte spara något alls.

Den nya lagen tvingar operatörerna att spara denna information åt polisen.
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

Lars skrev:
djkmmo skrev:På telefronten är detta inget nytt. Operatörerna har alltid sparat denna typ av data och polisen har alltid kunnat få ut den.
Nja, i praktiken så är den ingenting nytt. Men rent principiellt så är det faktiskt en totalomvändning. Enligt gällande lagstiftning är grundprincipen att de INTE får lagra denna information, men det görs ett undantag för faktureringsändamål. En (helt teoretisk) operatör som erbjuder fria samtal med fast månadsavgift behöver inte spara något alls.

Den nya lagen tvingar operatörerna att spara denna information åt polisen.
Jag tänkte nog skriva det med, d.v.s. att det nya är att de vill behålla status quo. I.o.f.s. blir det lite av en akademisk debatt då en sådan (helt teoretisk) operatör troligtvis inte kommer att överleva en full faktureringsperiod utan att logga kundernas samtal :P. Jag tror inte att Telia, Tele2, Telenor och Tre kommer att acceptera att behöva släppa gratis trafik till deras nät. I.a.f. den första tiden kommer ju i princip all den teoretiska operatörens trafik att termineras i någon av de fyras nät och då kommer de att vilja ha samtrafiksavgifter och för att den teoretiska operatören inte skall bli fullständigt uppskörtad av de andra operatörerna så måste de veta vilka samtal vilka av deras kunder gjort, vid vilken tid samt var de terminerades. Om jag hade varit nätoperatör och vetat att någon av mina virtuella operatörer inte hade system för att för att kunna kontrollera hur mycket de skulle betala i samtrafikavgift så vet ju jag vad jag skulle göra >:D.
Användarvisningsbild
HenrikAn

Inlägg av HenrikAn »

Men när det gäller e-post så antar jag att det enbart rör servrar som befinner sig i sverige? Min gmail är det bara FRA som läser även i fortsättningen?

Utanför ämnet: På tal om kommunistdiktaturer. Såg en dokumentär om STASI, dom kopierade t.ex alla brev som skickades över landets gränser. Problemet var bara att det var så enorma mängder post så det var omöjligt att kontrollera allt. Dom hade miltals med postsäcksfyllda kulvertar. :P

"Lösningen" på integritetsproblemet blir kanske att se till att lagstifta om all övervakning vi kan tänka oss. Logga ALLT så drunknar vi i informationsmängden.
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
eyerouge
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av eyerouge »

farmfield skrev:Telefon med oregistrerat kontantkort + mobilt bredband med oregistrerat kontantkort är då enda sättet att 'komma undan' en dylik lagstiftning då.
Åk några städer bort till det mest välbesökta internetcaféet, kontant betalning & ugly kläder eller i värsta fall stadsbiblioteket. Svårt att misslyckas. Eller, som jag brukar säga - varför inte skicka vanlig post? Antagligen det säkraste som finns för tillfället i Sverige.
"Lösningen" på integritetsproblemet blir kanske att se till att lagstifta om all övervakning vi kan tänka oss. Logga ALLT så drunknar vi i informationsmängden.
Det vore onekligen kul att sätta upp servrar och skriva script/program som enbart hade som syfte att mata myndigheterna med bajs. Kan inte vara så svårt att få till, speciellt om man kör en distribuerad metod á la SETI@home-upplägget.
Bild
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Dagon^ (min betoning) skrev: Vad fan hände med personlig integritet? Jag kan tycka att jag vill gå någonstans utan att nåt jäkla höns ska veta precis vilken millimeter jag står på.
Du överdriver. Precisionen på vanligt folk är några hundra meter i städer och några kilometer på landet. Bara de allra grövsta brottslingarna sätter de resurser på så de kan räkna ut positionen på några meter när.

Men misströsta inte. I framtiden kommer det att bli mycket bättre precision även på vanligt folk.
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

David Andersson skrev:
Dagon^ (min betoning) skrev: Vad fan hände med personlig integritet? Jag kan tycka att jag vill gå någonstans utan att nåt jäkla höns ska veta precis vilken millimeter jag står på.
Du överdriver. Precisionen på vanligt folk är några hundra meter i städer och några kilometer på landet. Bara de allra grövsta brottslingarna sätter de resurser på så de kan räkna ut positionen på några meter när.

Men misströsta inte. I framtiden kommer det att bli mycket bättre precision även på vanligt folk.
Jag överdriver alltid :P
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
farmfield
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Och Svenska Spel (alltså staten) skall förse (eh, jo, staten) med info om vilka 'förbjudna' spelsajter - alltså dom sajter dom inte tjänar pengar på - som skall spärras från access från vårt lilla Swchedala...

http://www.idg.se/17.108/2.1085/1.20089 ... -blockeras

http://www.idg.se/2.1085/1.200949/utred ... era-sajter

Spärra allt, blockera allt, bevaka allt, kontrollera allt... WTF? ???
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"