Ta bort ubuntu

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Kritisktkraek
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Ta bort ubuntu

Inlägg av Kritisktkraek »

Hej. det är så att jag har haft ubuntu ett tag nu men vill byta till xp. jag har en orginal Xp-skiva men efter texten "Tryck på valfri tangent för att fortsätta" kommer upp så kommer följande text upp "Datorns maskinvarukonfiguration kontrolleras, ursäkta stavningen. och sen startas datorn om, om och om igen. Och det går inte att trycka F11(Recovery). Nu undrar jag hur man gör för att kunna ersätta datorn med xp.
Behöver man "radera" ubuntu eller?

Väldigt Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
petroleum
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Re: Ta bort ubuntu

Inlägg av petroleum »

1:a gången ska du välja att starta med cd .. endast 1.a gången
Scirocco

Inlägg av Scirocco »

Låter som att din dator inte gillar XP. Kan oxå vara nått hårdvaru fel på datorn. Om du vill vara säker på att det inte är Ubuntu, så stoppa i ubutunu skivan och ta bort hela partitionen helt i partitions editorn.'

Sen rekomenderar jag Vista om du ska uppgradera, XP är extremt primitivt jämfört med Ubuntu.
Ubuntu Ultimate 1.9 64bit, Windows server 2008. Amd Athlon64 x2 6000+ 2xGeforce 8800GT SLI 4GB Ram.
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

Scirocco skrev:Sen rekomenderar jag Vista om du ska uppgradera
Säger du det? Annars verkar det ju som om vista till och med suger mer än xp:

http://techworld.idg.se/2.2524/1.149702 ... adtclk.htm

/Micke
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Tyvär är problemet med att ta bort ubuntu egentligen ett windowsproblem (dvs det är fel med din installation av windows, det spelar i stort sett ingen roll vad som är på hårddiskarna innan eftersom windowsinstallationscd:en inte förstår det minsta av vad som är på hårddisken innan för den är det rena grekiskan och det är ingen skillnad mot en helt tom hårddisk eller en som är fylld med brus, windows förstår helt enkelt inte mer än fat eller ntfs).

Vad är det för dator? Det kan vara så att du behöver fixa en diskett med stöd för dina hårddiskar (winxp är rejält gammalt, och även om den har stöd för saker så följer det inte med installationscd:n).
More Mekaniserad at http://blippe.se.
kgl
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av kgl »

Om du startar med en xp skiva så kan du ju välja att ta bort befintliga partitioner, både Ubuntu och Windows
Windows begriper ju inte vad Linux partitioner är för något men partitionerna kommer fram i partitionslistan!

/Kalle
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Har inte xp problem med att installeras på sata diskar? Drivrutinerna måste väl laddas separat...
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

mcNisse skrev:Har inte xp problem med att installeras på sata diskar? Drivrutinerna måste väl laddas separat...
Yeap, är inte XP installerat "by factory default" är det ett helsicke. Min dotter fick ett ultimatum; ubuntu or nuthing efter 2 timmars fruktlöst harvande med recovery-CD..
Nu har två stationära med ubuntu.. :)
krister80
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av krister80 »

Det finns ju installations-skivor för windows med sata drivisar inlagda på. sök på valfri skum torrent-sida..Jag hade samma problem med en kompis dator. Han hade haft ubuntu på den, men han orka inte lära sig nåt nytt så han vill ha tillbaka windows. Med original-skivan så stod det bara att windows inte hittade nån hårddisk, men med den "fixade" windows-skivan så funka det bra.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

krister80 skrev:Det finns ju installations-skivor för windows med sata drivisar inlagda på. sök på valfri skum torrent-sida..Jag hade samma problem med en kompis dator. Han hade haft ubuntu på den, men han orka inte lära sig nåt nytt så han vill ha tillbaka windows. Med original-skivan så stod det bara att windows inte hittade nån hårddisk, men med den "fixade" windows-skivan så funka det bra.
Eller...

Så går man den lagliga vägen och fixar en diskett med drivrutiner för satadiskarna på diskett (jag vet, windows xp är gammalt och det står inte ut med att man använder moderna metoder att ladda in saker man behöver, det behövs faktiskt ett gammal 3.5"-diskett, sorry) och trycker F2 under uppstart när winXp frågar om amn vill få in extra drivrutiner.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Mekaniserad Apelsin skrev:Så går man den lagliga vägen och fixar en diskett med drivrutiner för satadiskarna på diskett (jag vet, windows xp är gammalt och det står inte ut med att man använder moderna metoder att ladda in saker man behöver, det behövs faktiskt ett gammal 3.5"-diskett, sorry) och trycker F2 under uppstart när winXp frågar om amn vill få in extra drivrutiner.
Men hur många moderna maskiner har diskettenhet liksom... Visst, en bra-att-ha-grej men jag skulle aldrig tänka på att köpa en diskettenhet om jag skulle bygga en stationär burk idag... ::)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;)
Kritisktkraek
Med risk för att komma med felaktiga råd, efter att ha läst tråden, ber jag dig om att avvakta andras kommentarer på mitt förslag, innan dess att du följer mitt förslag nedan.

Först, jag läser ditt första inlägg:
. . . och sen startas datorn om, om och om igen. Och det går inte att trycka F11(Recovery). Nu undrar jag hur man gör för att kunna ersätta datorn med xp.
Behöver man "radera" ubuntu eller?
Efter att därefter ha läst tråden, så funderar jag på om det inte kan vara allra bäst att bara formattera om hårddisken inifrån Ubuntu till ntfs eller något fat, med hjälp av GParted (den eller de delar som du nu vill återställa XP på, givetvis) och sedan logga ut.

Har du fler delar kvar efter detta, med kvarvarande annat filsystem än windowsvänligt dito och du har hamnat i XP, kan du alltid via Ubuntus live-skiva alltid gå in och göra sammaledes med övriga partitioner av sådant som inte XP känner igen, men väl Ubuntu.

Starta om med XP-mediet i avsedd enhet. Du skriver skiva, så jag utgår från att vi talar om CD, trots allt.

Därmed har du förmodligen uppnått vad som XP behöver, dvs fått ett igenkänningsbart filsystem på disken och, i förlängningen också, svaret på din fråga om du skall behöva avinstallera Ubuntu. Vilket därmed är löst, i vilket fall som helst, efter omformatteringen.

Som sagt, Kritisktkraek, jag vill verkligen att några andra (gärna dem som redan har svarat dig här i tråden, men gärna också fler) kommer med synpunkter på mitt förslag OCH INNAN du följer mitt förslag, så att jag inte gör så, att du sedan kommer att känna dig lurad.

Synd att Ubuntu inte gav dig det som du sökte. Oavsett vilket, önskar jag dig allt gott och att detta skall kunna genomföras så, som du själv vill ha det.

Lycka till, ha det gott!!
Tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"