Fråga gällande öppning av .pdf-filer

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
svamp
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Fråga gällande öppning av .pdf-filer

Inlägg av svamp »

La märke till att även efter att ha gjort en "Clear private data" i FF och öppnar en .pdf-fil från hemsida jag tidigare varit inne på och öppnat just samma .pdf så minns Ubuntu vilken sida jag var på i den här .pdf:en. Hade jag alltså scrollat till s 15 i .pdf:en, stänger ner den, stänger ner FF, gör en "Clear private data", drar igång FF, går in på samma sida och hämtar hem samma .pdf-fil så hamnar jag automatiskt på s 15 igen. Det vill jag mao inte att Ubuntu/FF gör. Frågan jag vill ha svar på är dels hur man får Ubuntu (och FF?) att glömma vilka sidor jag tidigare varit inne på och vilka filer jag öppnat, och om det finns ett CCleaner-liknande program för Linux.

Tack på förhand!
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Fråga gällande öppning av .pdf-filer

Inlägg av djkmmo »

svamp skrev:La märke till att även efter att ha gjort en "Clear private data" i FF och öppnar en .pdf-fil från hemsida jag tidigare varit inne på och öppnat just samma .pdf så minns Ubuntu vilken sida jag var på i den här .pdf:en. Hade jag alltså scrollat till s 15 i .pdf:en, stänger ner den, stänger ner FF, gör en "Clear private data", drar igång FF, går in på samma sida och hämtar hem samma .pdf-fil så hamnar jag automatiskt på s 15 igen. Det vill jag mao inte att Ubuntu/FF gör. Frågan jag vill ha svar på är dels hur man får Ubuntu (och FF?) att glömma vilka sidor jag tidigare varit inne på och vilka filer jag öppnat, och om det finns ett CCleaner-liknande program för Linux.

Tack på förhand!
Firefox cahelagrar data under /temp/, så du får rensa bort pdf-filerna därifrån.
Användarvisningsbild
svamp
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av svamp »

Finns det fler "hemliga" mappar man kan tänka sig rensa från sånt som bara ligger och skräpar?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Inlägg av djkmmo »

svamp skrev:Finns det fler "hemliga" mappar man kan tänka sig rensa från sånt som bara ligger och skräpar?
Det skulle väl i så fall vara Papperskorgen. I /var/ kan det samlas en del också. Filerna i /tmp/ och /var/ rensas automatiskt med jämna mellanrum som cronjobb.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

En tanke som bara slängs ut: Kan det vara så att låter det program som är plugin och de inställningarna ligger där? Jag använder inte ff, men gissar mig till att det är ett evince-plugin?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
David Andersson

Inlägg av David Andersson »

Mekaniserad Apelsin skrev:En tanke som bara slängs ut: Kan det vara så att låter det program som är plugin och de inställningarna ligger där? Jag använder inte ff, men gissar mig till att det är ett evince-plugin?
Tror jag med.

Evince verkar spara var man var i en eller båda av filerna
~/.config/evince/ev-metadata.xml och
~/.gnome2/evince/ev-metadata.xml
Det är troligen attributet "page" i filen som gör det. Jag hittar inget viktigt i filerna så du kan nog helt enkelt ta bort dem.

Och du, om du ser en programmerare som använder xml i onödan, så ge honom/henne en utskällning från mej.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"