Kommando för att radera boot-data efter ext3-formatering?

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Kommando för att radera boot-data efter ext3-formatering?

Inlägg av Christian Johansson »

Jag tänker formatera en extern hårddisk i ext3-format. Jag har någonstans här på forumet läst att det vid ext3-formatering skapas system-/boot-data som tar upp utrymme och som bara behövs om disken ska vara en bootbar systemdisk (vilket den externa hårddisken inte ska vara). Jag har också läst att det finns ett kommando för att bli av med denna boot-data men jag lyckas inte hitta det nu. Är det någon som vet vad kommandot är?
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Kommando för att radera boot-data efter ext3-formatering?

Inlägg av Konservburk »

Du tänker möjligtvis inte på de 5% av filsystemets utrymme som reserveras åt systemet som standard? Du kan ändra den biten direkt när du skapar filsystemet med flaggan -m, eller i efterhand med kommandot tune2fs (också flaggan -m). Men tänk på att om du minskar ner / tar bord reserveringen så kan du räkna med att få rejäla problem med fragmentering när filsystemet börjar bli fullt.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Jag har gjort detta på två diskar (300+320 GB) men vid ca 8-9 % ledigt kvar börjar jag rensa i dem. Kanske man kan sätta ner root/boot till 1-2% istället för 0, och sova bättre på natten?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Christian Johansson

Jo, det var just det jag tänkte på. Tack!

Det där du skrev om fragmentering förstod jag dock inte riktigt. Menar du alltså att om man sätter ner det till 0 % så får man problem när filsystemet börjar bli fullt? I så fall vill jag nog inte göra det.

Jag har för övrigt tänkt använda gparted för att formatera och där kan man väl inte ställa in hur mycket utrymme som ska reserveras för filsystemet.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

Christian Johansson skrev:Det där du skrev om fragmentering förstod jag dock inte riktigt. Menar du alltså att om man sätter ner det till 0 % så får man problem när filsystemet börjar bli fullt? I så fall vill jag nog inte göra det.
Fragmenteringsnivån i ett ext3-filsystem hamnar ganska snabbt i jämvikt, vilket innebär att den i genomsnitt sjunker lika mycket när man tar bort en fil som den ökar när man skapar en ny fil. Exakt var nivån hamnar beror på flera saker, bland annat hur mycket ledigt utrymme filsystemet har. Det är dock inte någon linjär funktion. Har filsystemet mer än 20% ledigt utrymme så kommer fragmenteringsnivån knappt att vara märkbar. Med mindre än 20% ledigt utrymme börjar fragmenteringen öka. När du kommer ner till 10% är den så pass stor att problemet är fullt märkbart. Med mindre än 5% ledigt hamnar vi på signifikanta fragmenteringsnivåer som avsevärt försämrar filystemet prestanda.

Men det ska också sägas att siffran 5% inte är någon sanning i sig. Exakt vad man bör sätta den till beror på en del annat också, i första hand hur filsytemet kommera att användas. För ett filsystem som du bara skriver till, men där du aldrig (eller åtminstone väldigt sällan) tar bort eller ändrar på redan existerande filer, kan du i princip minska det reserverade utrymmet ända till 0% utan några större problem. Å andra sidan så kan det vara vettigt att istället öka det reserverade utrymmet för filsystem som används (som i att ändra på och radera filer) väldigt flitigt.
Christian Johansson skrev:Jag har för övrigt tänkt använda gparted för att formatera och där kan man väl inte ställa in hur mycket utrymme som ska reserveras för filsystemet.
Eftersom du postade frågan i terminalavdelningen så antog jag att tänkte formatera med ett kommando, dvs mke2fs (då är det flaggan -m som styr andelen reserverat utrymme). Hur det funkar med gparted har jag ingen koll på. Men det är mycket möjligt att det programmet anropar mke2s och att man någonstans kan ange vilka parametrar som ska skickas med.
Christian Johansson

Tack för svaret, Konservburk.

Helst skulle jag vilja göra både formatering och ändring av reserverat utrymme för filsystem i grafiska verktyg men jag antog att det skulle krävas ett kommando för att ändra det reserverade utrymmet (tror inte gparted stödjer det och känner inte till något annat grafiskt verktyg som gör det heller) så det var därför jag postade i Terminal-forumet. Det är dock mycket möjligt att jag antog fel.
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"