hjälp med 64bit installation, ubuntu8.10

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
mannaa
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

hjälp med 64bit installation, ubuntu8.10

Inlägg av mannaa »

Hej!
Jag har ihärdigt försökt installera ubuntu 8.10 64bit på min laptop utan framgång. Har provat "alternate" CD, Nordic remix och laddat ner från olika källor. Allt som allt har jag nu bränt över sju st skivor. Har provat ta bort "quiet" och "splash" från installations kommandot. Har "postat" och frågat om hjälp på ubuntuforums.org och ubuntu.se forumet(där jag inte ens fick ett svar från någon). Inget av det ovan nämnda har fungerat. Testade även med kubuntu 8.10 64 bit. Hittade preics detta forum, och tänkte att jag kan prova.

Det problem jag råkar ut för är följande:
Jag laddar ner installations iso, bränner den på skiva, startar om datorn. CDn bootar correct, och installations menyn visas. Om jag väljer att installera eller köra ubuntu utan ändringar, så visas det en text, ca 2 sek, där det står ungefär "unsupported PM cap (7)", varefter hela systemet rebootar. Detta repeterar sig om och om igen. Alltså kan jag inte fullfölja installationen.

Jag har förnuvarande vista 64 bit installerat(så datorn har stöd för 64 bit OS), och den fungerar helt utan trassel. Har även ubuntu 8.10 32 bit installerat. En HDD på 320 gb, uppdelat i tre pationer: en swap på 4 gb för ubuntu, en 100 gb för ubuntu och resten är c: för vista. Det är alltså en dualboot.

Min laptop är en nyförvärvad FSC amilo pi3540, länkar till specefikationer av hårdvara här, ifall nån kan säga nått utifrån det.
http://www.komplett.no/mlf/produkt/dive ... 38-001.pdf

Har 4gb ram, som jag gärna vill ta nytta av, därför vill jag ha 64 bit versionen av ubuntu, samt för snabbare bootning och en del programmering då jag fortfarande pluggar. Vill gärna få detta att fungera så att jag kan dumpa vista, förhoppningsvis för evigt.

Är ny med linux, och tacksam för all hjälp jag kan få!

Tillägg:
meddelandet "unsupported PM cap (7)" visas även då jag bootar ubuntu 8.10 32 bit, som förövrigt fungerar utmärkt.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: hjälp med 64bit installation, ubuntu8.10

Inlägg av Cadryc »

Hmm, när jag sökte runt så hitta jag dina trådar på ubuntuforums... inte lätt att hitta info. Men jag fann https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... viewstatus Där ett liknande grafikkort och samma CPU nämns i ett system. När du bootar LiveCD, så kan man trycka F4 eller F6 och välja grafiksäkert läge, har du testat det? Men även om det skulle funka så är nästa fråga om man får igång grafikkortet efter installation.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Lite gissningar, men de tankar jag kan komma på är att - "PM cap" låter som något som har med modulering av pulskoder att göra, vilket åtminstone delvis är nära besläktat med information på CD.

Om detta stämmer så är det fullt naturligt att den bootar Vista och Ubuntu/32-bit helt ok eftersom dessa ligger på hårddisken och att den då kläcker ur sig "unsupported PM cap (7)" saknar betydelse isåfall eftersom det har med CD:n att göra. När du däremot försöker boota från CD:n så har den ju givetvis en mycket central roll och minsta miss kan vara fatal.

Min gissning är alltså att det är något som inte stämmer riktigt mellan CD:n och moderkortet. Eventuellt kan det hjälpa att bränna om CD:n i lägre hastighet, eller att uppgradera BIOS på datorn...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Osprey skrev:Lite gissningar, men de tankar jag kan komma på är att - "PM cap" låter som något som har med modulering av pulskoder att göra, vilket åtminstone delvis är nära besläktat med information på CD.

Om detta stämmer så är det fullt naturligt att den bootar Vista och Ubuntu/32-bit helt ok eftersom dessa ligger på hårddisken och att den då kläcker ur sig "unsupported PM cap (7)" saknar betydelse isåfall eftersom det har med CD:n att göra. När du däremot försöker boota från CD:n så har den ju givetvis en mycket central roll och minsta miss kan vara fatal.

Min gissning är alltså att det är något som inte stämmer riktigt mellan CD:n och moderkortet. Eventuellt kan det hjälpa att bränna om CD:n i lägre hastighet, eller att uppgradera BIOS på datorn...
Eller testa med ett LiveUSB? En sån skapar man enkelt i 8.10, System → Administration → Create a USB startup disk. Allt som ligger på USBminnet kommer att försvinna.

mannaa

Inlägg av mannaa »

Hej,
Tack för alla snabba svar, hittills! Jag har testat köra i de olika lägena(felsäkert m.m), men det har inte hjälpt. Min BIOS uppdaterade jag så fort jag fick datorn, det har inte släppts fler uppdateringar efter det. Jag har försökt installera med en USB, men den bootar inte, ska försöka igen. Vista 64 bit installerade jag efter att jag köpt datorn, den var inte färdig installerad. Den länk som Ospery talade om var väldigt intressant, om jag förståt det rätt hade vederbörande samma problem som jag, men jag är inte säker på om jag förståt texten fullt ut, nån som är lite mer insatt i alla koder han snackade om kanske kan berätta? Tyvärr är jag inte särskillt pigg på öppna datorn och lossa på RAM-minnet, då garantin skulle sluta gälla, ifall detta skulle utföras.

Ska som sagt testa få en USB att fungera, men det känns som att det lika gärna bör gå med en CD oxå. Ifall det nu är så att "PM cap" har med CDn att göra så bör man kunna fixa det genom att skriva in något i installations-kommandot, genom att trycka F4, eller?
Men jag är lite osäker på om "PM cap" verkligen har med CDn att göra, eftersom det meddelandet även visas då jag bootar ubuntu 8.10 32bit från HDD, varför ska den då säga nått om CDn, det första den gör.

Hoppas att det finns fler ideer/tips på vad som kan ligga bakom detta problem, tacksam för all slags info.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

mannaa skrev:Men jag är lite osäker på om "PM cap" verkligen har med CDn att göra, eftersom det meddelandet även visas då jag bootar ubuntu 8.10 32bit från HDD, varför ska den då säga nått om CDn, det första den gör.
Jag vet som sagt var inte säkert att "PM cap" har med CD:n att göra, att den isåfall kläcker ur sig det när du startar Ubuntu/32 är ju logiskt såtillvida att det första en dator gör när den startar är ju liksom att kolla igenom hårdvaran, men det är än så länge bara en gissning... :)
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

När det gäller att boota från USB, så måste man antagligen sätta boot-ordningen i BIOS så att den väljer USBminnet först. På min bärbara fick jag stoppa i USBminent, sen statra datorn och gå in i BIOS för att kunna sätta USBminent före hårddisken.

Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nylander »

PM cap har med USB att göra.
Prova att lägga till "noapic" istället för "quiet"
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Daniel Nylander skrev:PM cap har med USB att göra.
Prova att lägga till "noapic" istället för "quiet"
Vilket man då alltså kan tolka som att det är inte alls det ("unsupported PM cap (7)") som är problemet när det gäller att installera Ubuntu/64 från CD:n??
mannaa

Inlägg av mannaa »

Hej!
Jag har hittat en lösning till problemet, tänkte att det kanske är bra att nämna här, ifall andra råkat ut för samma tråkigheter. Genom att skriva in mem=4096m i boot commandot fick jag igång installationen. För att sen köra ubuntu måste jag även, varje gång tyvärr, edit command line innan boot. Men det funkar hur som helst =)

Dock uppstår ett annat problem, som kanske nån vet lösningen till? Jag har 4gb installerat i systemet, men ubuntu 8.10 64 bit säger att jag bara har 2.9gb. Nån som vet varför detta sker?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Du kan lägga till mem=4096m på kopt-raden i /boot/grub/menu.lst så att du slipper ange det manuellt varje gång. Det ska se ut ungefär så här:

Kod: Markera allt

# kopt=root=UUID=0e7f7cf8-67f7-4dc2-81ca-cb1fde402d1d ro mem=4096m
Glöm inte att köra update-grub när du har ändrat filen.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"