Byta operativsystem

tomba

Byta operativsystem

Inlägg av tomba »

Hej på er. Har en fileserver som jag kör fedora core 5 på men funderar på att byta till ubuntu.Använder även Windows xp på andra burkar i hemmanätet så jag kör samba på fedoraburken.
Fråga:? Kan jag installera ubuntu utan att behöva formatera om hd ?
Finns Samba i Ubuntu eller motsvarande program? Fungerar ubuntu med windows?

Vilken version rekommenderas?
djkmmo
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS

Re: Byta operativsystem

Inlägg av djkmmo »

tomba skrev:Hej på er. Har en fileserver som jag kör fedora core 5 på men funderar på att byta till ubuntu.
Bra tänkt ;).
tomba skrev:Använder även Windows xp på andra burkar i hemmanätet så jag kör samba på fedoraburken.
Fråga:? Kan jag installera ubuntu utan att behöva formatera om hd ?
Om jag inte minns helt fel så formateras rooten om vid nyinstallation. Ev. andra partitoner är valfritt att formatera.
tomba skrev:Finns Samba i Ubuntu eller motsvarande program? Fungerar ubuntu med windows?
Ja. Ja.
tomba skrev:Vilken version rekommenderas?
Det beror helt på hur lång supporttid du vill ha och vilka program du vill ha. 8.10 är väl inte fel att välja. Men du kanske menar vilken av skivorna? Då är väl serverversionen att föredra, om du inte absolut vill ha X installerat automatiskt.
tomba

Inlägg av tomba »

8.10 serverversion men som det sägs om jag inte vill ha x installerat. Är denna version en rent textbaserad version?
hagelnut
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av hagelnut »

tomba skrev:8.10 serverversion men som det sägs om jag inte vill ha x installerat. Är denna version en rent textbaserad version?
Ja.
tomba

Inlägg av tomba »

Vilkev version skall jag välja om jag vill köra samba samt ej textbaserd version samt ej formatera om allt?
Användarvisningsbild
danno
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av danno »

Samba kan du köra i vilken version som helst... spelar ingen roll om du kör server/desktop, 32 eller 64..

Som sagt kommer en nyinstallation att formatera / men om du har tillexempel home på egen partition/disk kan du välja att inte formatera den.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

När du kör installationsskivan får du frågan om du vill ha en grafisk miljö (mer precist frågar den vilka metapaket du vill ha och några desktop-paket finns med).
More Mekaniserad at http://blippe.se.
tomba

Inlägg av tomba »

Som jag tolkar era svar så kan jag då det handlar om att byta från fc5 till ubuntu välja 8.10 serverinstallation och vid installationen välja grafisk miljö = fönstermiljö. Samt välja att bibehålla min home ? samt köra samba?
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Cadryc »

Samba finns i Ubuntu. Har du din /home på en separat partition så är det inga problem att behålla den.
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"