Nexiuz - linuxspel! whooa!
Nexiuz - linuxspel! whooa!
Whoooa!! (inte wow, inte wine heller)
Nexiuz 3D FPS spel 2.42 funkar fint på min 8.04, Nvidia 7600GS burk! Påminner om Unreal Tournament, fast bygger på Quake. Kanon!
Finns att hämta här:
http://www.alientrap.org/nexuiz/downloads.php
Bara att hämta, packa upp och starta. Inte ens installation behövdes!
Jag startade via "nexuiz-linux-glx.sh", gick igång direkt. Behövde bara ställa ner volymen på musiken.
Kanske sista utposten för andra operativsystem nu äntligen är hotad, den med.
Testa! Så kan vi skjuta på nätet, man kan ju alltid träffa en kompis!
Nexiuz 3D FPS spel 2.42 funkar fint på min 8.04, Nvidia 7600GS burk! Påminner om Unreal Tournament, fast bygger på Quake. Kanon!
Finns att hämta här:
Bara att hämta, packa upp och starta. Inte ens installation behövdes!
Jag startade via "nexuiz-linux-glx.sh", gick igång direkt. Behövde bara ställa ner volymen på musiken.
Kanske sista utposten för andra operativsystem nu äntligen är hotad, den med.
Testa! Så kan vi skjuta på nätet, man kan ju alltid träffa en kompis!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Nexiuz - linuxspel! whooa!
Fast de behöver utvecklare:webaake skrev: Kanske sista utposten för andra operativsystem nu äntligen är hotad, den med.
http://alientrap.org/forum/viewtopic.php?t=3807
/micke

-
Finns i förråden också.webaake skrev: Finns att hämta här:
(När ska folk lära sig att inte surfa internet?)

Fastän man har Synaptic får man väl surfa på nätet? (skall föreställa ett skämt)((men jag har ingen humor, tyvärr))
Förresten; sitter just nu och spelar i 1280x768 på min LCD TV! I soffan!
Förresten; sitter just nu och spelar i 1280x768 på min LCD TV! I soffan!
- Rasmus
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Ganska trevligt spel, dock gillar jag inte hastigheten på gubben om man sätter på hastighetsmätaren kan man lätt komma upp i 37km/h och man kan springa förbi ett skott. Vet eh varför men det känns väldigt mycket hl1 men kan som sagt inte lägga fingret på varför, hastigheten på gubben tsm med vapnena och miljön, kanske? Dock är grafiken väldigt snygg, drar man upp alla mätare på max och börjar studera väggar och golv närmare hittar man en hel del häftiga ideer. Tex så är en vägg aldrig bara en textur utan varje tegelsten sitter som en egen modell *tummen upp*. Det var min lilla minirecension efter en kvarts spelande 

Har suttit på nätet och spelat nu i 3 timmar. Först lade spelet av(?) Ahh, GPU'n uppe i över 80 grader C. Raskt modda chassiet med en 92 mm fläkt och en 75% trasig fläktstyrning, jag menar en HTPC med passiv kylning kanske behöver extra drag(?) Nu är GPU'n nere i 68 C vid spel - kanon!
Fast nu låter min media/HTPC som en microvågsugn jämte TV'n!
Vad skall jag göra? Omröstning;
1. Spela - då hörs ju ändå inte datorn.
2. Köpa en tystare fläkt (inte Zalman)
3. Slänga ut operativsystemet från min speldator? Vad hette det OS:et nu igen? Och slänga in Ubuntu på den?
4. Lära mig programmera i C/QuakeC och hjälpa dem att göra ett mindre krävande spel?(För datorn alltså)
Fast nu låter min media/HTPC som en microvågsugn jämte TV'n!
Vad skall jag göra? Omröstning;
1. Spela - då hörs ju ändå inte datorn.
2. Köpa en tystare fläkt (inte Zalman)
3. Slänga ut operativsystemet från min speldator? Vad hette det OS:et nu igen? Och slänga in Ubuntu på den?
4. Lära mig programmera i C/QuakeC och hjälpa dem att göra ett mindre krävande spel?(För datorn alltså)
- DeepThought
Det man skall ha klart för sig är at Nexuiz är baserat på den motorn som användes till första Quake-spelet. Tungt modifierad, visserligen, men ändå!
Sedan en kommentar till David: ja, spelet finns i förråden, men för tillfället är jag osäker på om det är "senaste versionen" (det är garanterat inte det i Hardy, kan jag meddela), någon som är viktigt vid onlinespelande. Sedan så finns det en stor skillnad mellan att köra spel och program som finns "på internet" (GetDeb, forum, PlayDeb etc.), och att gå in på utvecklarnas hemsida och tanka deras egna GNU/Linux-binärer, eller källkoden och kompilera själv.
Det viktiga är bara att folk måste inse den skillnaden
Sedan en kommentar till David: ja, spelet finns i förråden, men för tillfället är jag osäker på om det är "senaste versionen" (det är garanterat inte det i Hardy, kan jag meddela), någon som är viktigt vid onlinespelande. Sedan så finns det en stor skillnad mellan att köra spel och program som finns "på internet" (GetDeb, forum, PlayDeb etc.), och att gå in på utvecklarnas hemsida och tanka deras egna GNU/Linux-binärer, eller källkoden och kompilera själv.
Det viktiga är bara att folk måste inse den skillnaden

Den version som finns på den officiella Nexiuzsidan är 2.4.2, funkade fint på t ex 2.4 servrar iallafall.