Vad vi har att kämpa emot

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Vad vi har att kämpa emot

Inlägg av farmfield »

Så polaren ville till slut testa Ubuntu.

Efter 2 dar så skulle han installera XP igen. Anledningen? Att bilderna på internet var för dålig kvalitet. Jag lyckades avstyra ominstallationen genom att zooma rätt det han zoomat i Firefox så att bilderna blev skarpa igen.

Efter 4 dagar så tog han bort Ubuntu och smällde i XP igen. Anledningen? En nedladdad porrsnutt i .wma som hackade i VLC.

Visst, ni kommer skriva - och inte helt felaktigt - att killen är en idiot (eller iaf idiotisk) men det är såhär folk ser på det. -"Det fungerade i Windows" är en synvinkel som kan vara svår att förklara med -"Ja men det beror på bla bla bla..."

Sux! :-[
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Vad vi har att kämpa emot

Inlägg av Ulsak »

Be honom att ej stödja porrindustrin som direkt och indirekt främjar trafficking och barnporr. Och framförallt en objektfiering av den kvinnliga könet samt en snedvriden syn på sexualitet. ( ja, ja..du skrev att man ej skulle ta upp sånt som svar, men är man PK så är man...)

Beträffande .wma format så borde han väl se över sina codecs..det kan ju finnas wma-filer med korrekt innehåll som kan vara intressant att se?
Användarvisningsbild
petroleum
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av petroleum »

Jag antar att du menar .wmv för wma är audio. Jag kan se .wmv i vlc utan hack. Hackar det kan det bero på att han har Compiz igång ( extra lull lull grafiskt )

Funkar även i Totem ..
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

petroleum skrev:Jag antar att du menar .wmv för wma är audio.
Kanske en ljudbok med tantsnusk :P
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Det verkar vara en typisk kompis du har.
Första gången jag visade upp Linux (Debian, Slackware) så fick jag negativa kommentarer för att de hittade ju inte programmen... De förväntade sig att samma program skulle finnas.

Jag själv hyste lite agg när jag först provade på en Linuxdist men det är ju inte så konstigt när du är van vid en sak och så kommer något helt annat. Allt löste sig dock, såklart, efter en tids googlande och ett par frågor i diverse forum.
Så hittade jag Ubuntu, det tog mig knappt en vecka att få ut samma funktionalitet ur det som ur Windows XP.

Nu börjar mina kompisar dock intressera sig lite mer för den öppna världen, de har börjat i liten skala med att dra igång en virtuell låda med Linux på för att se hur det är. Jag har tom. fixat live-skivor till dem och förklarat att inget händer på hårddisken. Till min glädje så börjar de gilla Linuxvärlden.

Människor är sådär, kommer något nytt och de har förväntningar som krossas så hyser de agg.
Det är bara att vänja sig ;)
Användarvisningsbild
petroleum
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av petroleum »

Konservburk skrev:
petroleum skrev:Jag antar att du menar .wmv för wma är audio.
Kanske en ljudbok med tantsnusk :P
haha.. jaa.. När Internet var ungt i sverige, runt 1998 hade jag en polare som hade en hel CD skiva med "stön ljud" som han hade sparat.

Ja, många tror att GNU / Linux ska fungera på samma sätt som MS Windows och ger upp för tidigt tyvärr.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

petroleum skrev:Jag antar att du menar .wmv för wma är audio. Jag kan se .wmv i vlc utan hack. Hackar det kan det bero på att han har Compiz igång ( extra lull lull grafiskt )

Funkar även i Totem ..
sry..wmv är det men det var var Farmfield som fintade bort mig i filändelsedjungeln..
En nedladdad porrsnutt i .wma som hackade i VLC.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Folk gör vad dom gör vad dom vill och vad dom är vana vid. Stämmer det inte in i mallen så är det inte bra.

Users confuse superiority with familiarity... :-[
Harlekin33

Inlägg av Harlekin33 »

Ett litet råd:

Det är han använder Dualboot tills han lärt sig..

Wma?

Tillåt mig skratta!

Jag undviker gärna allt som heter wma!

8)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Ulsak skrev:Be honom att ej stödja porrindustrin som direkt och indirekt främjar trafficking och barnporr. Och framförallt en objektfiering av den kvinnliga könet samt en snedvriden syn på sexualitet. ( ja, ja..du skrev att man ej skulle ta upp sånt som svar, men är man PK så är man...)

Beträffande .wma format så borde han väl se över sina codecs..det kan ju finnas wma-filer med korrekt innehåll som kan vara intressant att se?
Minsta motståndets lag grabben ;)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"