upnorth skrev:Tesla skrev:upnorth skrev:
Nu styrs både utbud och efterfrågan av konsumenterna och då anser åtminstone inte jag att argument knutna till principen i fråga är relevanta. Sedan tycker jag att "kopiering är inte stöld" är skitsnack. När varan eller tjänsten är "fysisk" är ett exemplar = en kund. Nu har det blivit ett exemplar = alla kunder och då gäller andra regler (kriminalitet enligt vissa).
Utbud och efterfrågan fungerar väl inte så jättebra om man tillämpar det på något som man kan ändra utbudet på hur som helst? Eftersom det går att göra ett obegränsat antal kopior så är ju utbudet obegränsat stort. Borde inte priset i så fall ha sjunkit ganska rejält redan nu?
Nä, för det är inte ökad konkurrens inom industrin som gjort att utbudet ökat, det är att konsumenter producerar kopior själva och därmed omkullkastar hela systemet.
Jag tror att du missar Teslas poäng. Om jag får tolka det han skriver så tror jag att han menar att det inte ens är teoretiskt möjligt att tala om "sund" konkurens på det här området, just därför att gränskostnaden för duplicerandet av tillgången är noll. På alla andra marknader så ger en duplicering en merkostnad. Om du som bonde vill ha större postatisskörd så får du köpa mer potatis att plantera, mer åkerjord att plantera i, mer konstgödning, mer arbetskraft att ploga, harva, sätta och skörda etc. etc. Om du som skivbolagsdirektör vill tjäna mer pengar på ett inspelat musikalster, så kan du sälja ett oändligt antal via din hemsida utan några som helst extra kostnader. Att det är konsumenterna själva som agerar på det faktumet är egentligen ointressant.
Det har varit mycket liknelser i den här tråden och om jag tillåts att spinna vidare på postatistemat, så skulle en i min mening mer riktig analogi kunna se ut som följer: tack vare den tekniska utvecklingen har jag uppfunnit ett sätt att framställa ett oändligt antal potatisar från en enda konventionellt odlad potatis. För att artificiellt hålla uppe potatispriset (jag är en av världens största potatisodlare) så förvägrar jag världens befolkning att ta del av uppfinningen och kräver att staten stiftar lagar för att jag skall kunna förfölja de illasinnade människor som hyser den absurda tanken att resten av mänskligheten bör få dela detta framsteg. Poängen är att, om någon skulle uppfinna en sådan potatisduplicerare, så skulle varje pris på de artificiellt skapade potstisarna som märkbart skiljer sig från noll, också var artificiellt, därför under sådana förhållanden så
borde priset gå mot noll (eller egentligen gränsvärdet för framställandet av de duplicerade potatisarna). Gör det det inte, så är det för att priset hålls uppe med artificiella medel, som i musikindustrin.
Därmed faller också de moraliska implikationerna av att du som privatperson duplicerar verket och det förstår också de flesta, iaf intuitivt. Eftersom att lagen egentligen bara är en vid en viss tid gällande moraluppfattning, satt på pränt, så kommer det att bli mer och mer ohållbart att försöka upprätthålla en ordning som säger att det är en rättighet att få lika mycket betalt för duplicerade verk som för orginalverk, därför att en sådan ordning strider mot den allmänna rättsuppfattningen. Tvärtom gör detta att vi kommer att återgå till den normala ordningen, att upphovsrättinnehavarna får det de förtjänar, äran av att ha skapat verket, inget mer. N.b. att den ordning vi har idag, att upphovsrättsinnehavare har rätt att kräva betalt, är historiskt väldigt ung. Shakespeare och Mozart betalade inget för de verk de "stal" till de upphovsmän som hade "rätt" till verken och sveriges länsmän sprang inte runt och arresterade luffare för att de sålde skillingtryck (inte med hänvisning till att de kränkte någons upphovsrätt iaf). Det som nu håller på att hända är alltså att den tekniska utvecklingen återställer den ordning som historiskt sett varit den vanligaste.