hjälp en nybörjare med några frågor

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
80-talet
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

hjälp en nybörjare med några frågor

Inlägg av 80-talet »

hej, jag har precis bytt från Win (förstår att det är många som jag och hoppas att ni har överseende) och det har fram till nu varit en väldigt smidig övergång men en del saker hänger jag inte med på. här är två saker jag inte förtår och som stör mig lite:

1. installera prog. - jag har försökt följa diverse råd men de stämmer inte med hur det hela ser ut för mig ::) jag har t ex laddat ner AilienArena 2008 (alienarena2008-linux20081016.zip) till skrivbordet och packat upp vilket gör att jag kan spela (bara att komma fram till hur jag gjorde detta tog lång tid ;D ). men programmet/spelet ligger ju inte under filsystem -> usr/games som det borde; Hur får jag mina program installerade till respektive mapp/adress?? (jag hittade precis, här på forumet, hur jag ska göra för att få in OpenOffice 3 (OOo_3.0.0_LinuxIntel_install_sv_deb(2).tar.gz), får se hur det går).

2. fixa in dessa nya program i "menyn" på panelen - jag har förstått hur man administrerar panelen och hur man ändrar (tar bort/lägger till) i program -> red. menyer. men när jag då lagt till ett nytt prog. t ex ovanstående AlienArena (för att testa) och länkat till det i komando raden så får jag det inte att fungera när man sen trycker på ikonen!? Why?? >:D

har säkert många fler frågor senare då jag precis kommit igång (en vecka) men många svar hittar jag genom forumet men inte på dessa som alldeles säkert hänger samman!?

Tack på förhand! ;)
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: hjälp en nybörjare med några frågor

Inlägg av Konservburk »

Tanken är helt enkelt att du ska installera alien-arena via pakethanteraren (du måste aktivera multiverse) och därför inte alls behöva pilla med zip-filer och liknande.
80-talet

Inlägg av 80-talet »

då är jag helt klart mer lost än jag trodde ;D .

senaste timmen nu har jag på olika sätt försökt få pakethanteraren att göra något med den zipfil jag laddat hem, med en uppackad variant av densamma och med en monterad dito samt att jag har läst och sökt men jag blir faktiskt inte mycket klokare.. hur får jag pakethanteraren att göra något alls med de filer/paket jag inte har installerade men nerladdade?

och inte heller får jag till det så att man lite enkelt unzipar filerna till rätt katalog!?
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Som vanligt, var beredd på att saker och ting inte alls funkar som i windows. Dina spel ligger (normalt sett) inte samlade under EN mapp, utan flera, beroende på filens funktion. Däremot så brukar man installera "främmande" saker i /usr/local/ (den har en uppsättning kataloger som linkar systemroten), men det brukar göra sig själv om du installerar från "source" eller nån binär installer. Tanken är iaf att du ska undvika det in i det yttersta. Dels är det komplicerat, och kan i värsta fall förstöra systemet för dig.
Leta reda på grejer i paketförråden, och i andra hand lägg till extra paketförråd. Du kan iof också installera .deb filer som du laddat der från getdeb.com eller annat ställe med paket avsedda för just ubuntu (intrepid i detta fall antar jag?). Men undvik källkod och installers om du inte ved vad du sysslar med.

Installerar du från förråd, eller från en .deb fil ska du inte behöva lägga till nåt i menyn. Inte när du installerar från källkod eller en "installer" heller, om du gjort rätt. Men som sagt, undvik det senare.
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
Användarvisningsbild
micke_nordin
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av micke_nordin »

80-talet skrev:då är jag helt klart mer lost än jag trodde ;D .

senaste timmen nu har jag på olika sätt försökt få pakethanteraren att göra något med den zipfil jag laddat hem, med en uppackad variant av densamma och med en monterad dito samt att jag har läst och sökt men jag blir faktiskt inte mycket klokare.. hur får jag pakethanteraren att göra något alls med de filer/paket jag inte har installerade men nerladdade?

och inte heller får jag till det så att man lite enkelt unzipar filerna till rätt katalog!?
Öppna pakethanteraren "synaptic" (system → administration i menyn) och sök på "alien-arena", klicka i rutan tillvänster om paketnamnet och välj "markera för installation" och klicka sedan på "verkställ" bredvid den stora gröna bocken.

(eller öppna en terminal och skriv sudo apt-get install alien-arena)

Klart! Du behöver alltså inte ladda hem några filer själv, eller göra något med de du laddat hem, systemet ordnar alltså installationen åt dig genom att själv hämta hem förberedda filer från internet.

/Micke
palle-kuling
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av palle-kuling »

Som sagt, det finns ingen "rätt" katalog. "Ett" program ligger INTE samlat i "en" katalog. Jag förstår att det verkar konstigt, men i GNU/Linux använder man ett helt annat system.
Låt mig beskriva:
Du har typ alien-arena.deb (som du kanske laddat ner, eller installerar från pakethanteraren, som dessutom INTE hanterar zip filer bara för det heter pakethanterare).
När du installerar den, så
1. kollar den vilka andra paket som behöver installeras för att spelet ska funka (det görs alltså INTE om du bara packar upp filerna "nånstans")
2. Lägger ut filerna där de ska va, typ inställningar i "/etc/alien-arena.conf", en körbar fil i "/bin/alien-arena", en ikon i "/usr/share/icons/alien-arena.desktop"
3. Sparar alla ändringar som du gjort så det blir helt rent när du avinstallerar alien-arena

Hela grundtanken är den att systemet sköter allt, men du måste använda en pakethanterare om du inte vill göra allt jobb själv (villket är svårt).

på plussidan - allt hålls rent och snyggt, och funktionellt
på minussidan - du kan inte bara installera saker hejvilt som i windows
MER MAKT TILL MIG! JAG BESTÄMMER!
80-talet

Inlägg av 80-talet »

ok jag tror det har blivit lite missförstånd..

det alien arena som går att installera genom lägg till ta bort prog/synaptic är mer än ett år gamalt. dessutom stöds inte uppgraderingsfunktionen för detta prog. det man kan ladda ner är då mycket nyare och kommer som en .zip fil till min linux dist. alltså ingen deb!(?)

tar man och packar upp (högerklickar ->packa upp här) så får man en mapp där crx/crx.sdl finns genom dessa kan jag spela! men jag vill ju, precis som någon sa, ha det rent och snyggt och eftersom det fanns en games mapp under usr så antog jag bara att man kunde installera dit, nu vet jag då bättre! men då undrar jag hur man gör, förutsatt att jag gör fel?

samt, vet någon svaret på min ursprungliga punkt två?
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Du kan kopiera alien-arena mappen vart du vill, t ex /usr/games/. Lättast är att ge filhanteraren nautilus admin rättigheter via en terminal;

gksudo nautilus
tryck enter - > skriv lösenordet du har
kopiera nu hela mappen dit du vill ha den. Kom ihåg sökvägen, t ex;
/usr/games/alien-arena/crx.sdl

Nu kan du skapa en egen post i meny via inställningsprogrammet "Huvudmeny" - där du skapar en "ny post" i den meny du vill ha spelet.

Nu kommer sökvägen du memorerade in; den skall in i den nya posten på raden kommando;
/usr/games/alien-arena/crx.sdl
(kolla så det blir exakt). Du namnger den också på raden ämnad för det.

EDIT; skirvfl
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
sunkn
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Kontakt:

Inlägg av sunkn »

Hej,
Jag är nybörjare, hittade och läst den här wiki http://ubuntu-se.org/wiki/Guider/Program, den reder ut en hel del.

Gott nytt år!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"