Nu finns 180.11 till Nvdia här:
http://www.nvnews.net/vbulletin/showthr ... ?p=1861825
Funkar fint på mitt 7600GS, speciellt med x264/AVC filmer. Givetvis går okcså vanliga xvid/diivx fin-fint!
Måste installeras manuellt. Instruktioner här:
http://technowizah.com/2006/11/debian-h ... ivers.html
Nvidia version BETA 180.11
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Nvidia version BETA 180.11
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- DeepThought
Re: Nvidia version BETA 180.11
Det är ett helt gäng andra beroenden som också måste installeras, och småsaker som måste pillas med, så länken du hänvisar till för installations-instruktioner är nog inte riktigt att föredra för Ubuntu-användare. För övrigt har jag en tråd i Experimentverkstaden som jag försöker hålla uppdaterad (ok, ibland slarvar jag, men oftast tar det inte mer än en vecka innan senaste versionen dyker upp, och är man mer nyfiken hänger man nog ändå på nvnews).
Här är min tråd:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=55&t=27112
Jag borde kanske skriva om den lite (en del saker är utdaterade) och flytta den till grafikkorts-tavlan? Jag mest tänkte att det är inte rekommenderat att manuellt installera grafikdrivrutinerna i Ubuntu, såvida du inte vet precis vad du gör och vad det innebär, så jag tyckte att det kunde vara lite dumt att ha den klistrad i grafikkorts-tavlan, men det är kanske ingen som ser den i experimentverkstaden? Men flyttar jag den får jag nog skriva en tydligare varningstext..
Här är min tråd:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=55&t=27112
Jag borde kanske skriva om den lite (en del saker är utdaterade) och flytta den till grafikkorts-tavlan? Jag mest tänkte att det är inte rekommenderat att manuellt installera grafikdrivrutinerna i Ubuntu, såvida du inte vet precis vad du gör och vad det innebär, så jag tyckte att det kunde vara lite dumt att ha den klistrad i grafikkorts-tavlan, men det är kanske ingen som ser den i experimentverkstaden? Men flyttar jag den får jag nog skriva en tydligare varningstext..

Kanon!
Jag var inne på den, men länken till dåvarande 180.08 fungerade inte. Nvidia verkar jobba på bra nu, så det är svettigt att hinna med!
Speciellt sedan 180.06 har stödet för AVC/X264/h264/Pure Video blivit såå mycket bättre.
En parentes; om man går in på Nvidia's ordinarie download-sida och väljer t ex 7600GS och beta drivrutiner så kommer inte de nyaste upp som valbara. T ex 180.06 skulle enligt dem inte fungera på 7600GS, men det gjorde det alldeles utmärkt! Likadant med 180.11. Så även för oss med en generation gamla kort kan det löna sig att testa de nyaste drivrutinerna. Det kan också bli fel, men då kan man ju alltid gå tillbaka, om man är förberedd.
EDIT: en annan viktig erfarenhet; om man har en fungerande xorg.conf för sitt Nvidiakort, skall man INTE använda 'nvidia-xconfig' som kommer upp under den manuella installationen, enligt min mening. Den skriver bara Driver "nvidia" till xorg.conf och tar bort allt annat. Det finns annars fina instruktioner på Nvidia's sida för att manuellt redigera xorg.conf, om man har problem eller vill göra nåt speceillt.
Jag var inne på den, men länken till dåvarande 180.08 fungerade inte. Nvidia verkar jobba på bra nu, så det är svettigt att hinna med!
Speciellt sedan 180.06 har stödet för AVC/X264/h264/Pure Video blivit såå mycket bättre.
En parentes; om man går in på Nvidia's ordinarie download-sida och väljer t ex 7600GS och beta drivrutiner så kommer inte de nyaste upp som valbara. T ex 180.06 skulle enligt dem inte fungera på 7600GS, men det gjorde det alldeles utmärkt! Likadant med 180.11. Så även för oss med en generation gamla kort kan det löna sig att testa de nyaste drivrutinerna. Det kan också bli fel, men då kan man ju alltid gå tillbaka, om man är förberedd.
EDIT: en annan viktig erfarenhet; om man har en fungerande xorg.conf för sitt Nvidiakort, skall man INTE använda 'nvidia-xconfig' som kommer upp under den manuella installationen, enligt min mening. Den skriver bara Driver "nvidia" till xorg.conf och tar bort allt annat. Det finns annars fina instruktioner på Nvidia's sida för att manuellt redigera xorg.conf, om man har problem eller vill göra nåt speceillt.
Senast redigerad av 1 webaake, redigerad totalt 11 gånger.
- DeepThought
Ja, det är lite oklart vilka kort som fungerar. Men jag tror att 5-serien och kanske 6-serien inte stöds av de senaste?
Jag kom på att det nog är säkrast att länka till nvnews-tråden istället, eftersom nedladdningslänken ändras lite (ibland länkar de till en sida för drivrutinen, ibland bara till FTPn).
Jag kom på att det nog är säkrast att länka till nvnews-tråden istället, eftersom nedladdningslänken ändras lite (ibland länkar de till en sida för drivrutinen, ibland bara till FTPn).
Nä, 5- och 6 serien får nog vara lite försiktiga. Men för 7-serien och uppåt kan iallafall testa sig fram - om man redan har problem eller har starka nerver.
PS; kolla min EDIT ovanför.
PS; kolla min EDIT ovanför.
Korrektion;
"Version: 180.06
Operating System: Linux x86
Release Date: November 14, 2008
Release Highlights
* Added support for CUDA 2.1.
* Added initial support for PureVideo-like features on Linux via the new VDPAU API (see the vdpau.h header file installed with the driver).
* Added new workstation performance optimizations.
* Enabled the X Render "GlyphCache" by default.
* Disabled shared memory X pixmaps by default; see the“AllowSHMPixmaps" option.
* Fixed a regression that could result in window decorationcorruption when running Compiz using Geforce 6 and 7 series GPUs.
* Improved X pixmap placement on GeForce 8 series and later GPUs.
* Improved compatibility with recent Linux kernels.
* Improved stability on some GeForce 8 series and newer GPUs."
Ser ut som om 180.06 även funkar på 6-serien !!
Jag gillar Nvidia!
EDIT; 180.06 kommer inte upp om du söker på t ex 7600GS eller 6800GT, beta drivrutiner, på Nvidia's downloadsida. Så bl a därför är det nog bättre att hänvisa till nvnews, som du säger.
"Version: 180.06
Operating System: Linux x86
Release Date: November 14, 2008
Release Highlights
* Added support for CUDA 2.1.
* Added initial support for PureVideo-like features on Linux via the new VDPAU API (see the vdpau.h header file installed with the driver).
* Added new workstation performance optimizations.
* Enabled the X Render "GlyphCache" by default.
* Disabled shared memory X pixmaps by default; see the“AllowSHMPixmaps" option.
* Fixed a regression that could result in window decorationcorruption when running Compiz using Geforce 6 and 7 series GPUs.
* Improved X pixmap placement on GeForce 8 series and later GPUs.
* Improved compatibility with recent Linux kernels.
* Improved stability on some GeForce 8 series and newer GPUs."
Ser ut som om 180.06 även funkar på 6-serien !!
Jag gillar Nvidia!
EDIT; 180.06 kommer inte upp om du söker på t ex 7600GS eller 6800GT, beta drivrutiner, på Nvidia's downloadsida. Så bl a därför är det nog bättre att hänvisa till nvnews, som du säger.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Denna drivrutin är för 6-serien och nyare.webaake skrev:Nä, 5- och 6 serien får nog vara lite försiktiga. Men för 7-serien och uppåt kan iallafall testa sig fram - om man redan har problem eller har starka nerver.
This NVIDIA Linux graphics driver release supports GeForce 6xxx and newer NVIDIA GPUs