Ubuntu och HP Pavilion
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Ubuntu och HP Pavilion
Någon som har erfarenhet av Ubuntu och HP Pavilion a6632sc eller liknande HP-dator? Min plan är att köra två hårddiskar, en med Vista Home Premium 32-bit och den andra med Ubuntu, och skulle vilja veta om det finns kända problem? Typ, liksom.
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Re: Ubuntu och HP Pavilion
Sitter på en sådan, eventuellt en föregångare. Har samma processor tror jag men 100 GB mindre hd och eventuellt ett lite sämre Geforce. Datorn kom tyvärr med Vista förinstallerat och med en partition där de har en räddningsimage som man ska köra en gång i halvåret är det kanske tänkt 
Allt som jag testat fungerar mumma hittills. Kör Ibex 64.

eyerouge skrev:Sitter på en sådan, eventuellt en föregångare. Har samma processor tror jag men 100 GB mindre hd och eventuellt ett lite sämre Geforce. Datorn kom tyvärr med Vista förinstallerat och med en partition där de har en räddningsimage som man ska köra en gång i halvåret är det kanske tänkt
Hej och tack för svar! Kör du med två hårddiskar med ubuntu resp vista på, eller enbart ubuntu?
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
- Kontakt:
Det finns en hårddisk i den när du köper den. Den räcker långt till både Vista & Ubuntu, och du kan dessutom partitionera den precis som du vill. Jag gjorde det genom att använda ubuntu live-skivan och köra gParted.
1. Skapade en partition för systemet, och en för min /home.
2. När det var gjort startade jag om datorn för att se så wintendon var kvar och fungerade.
3. Nästa steg var att installera Ubuntu på den nya partitionen.
Det finns m.a.o. inga som helst behov att skaffa fler hårddiskar såvida du inte vill ha mer utrymme. Jag t.o.m. avråder dig från att göra det eftersom man alltid fyller utrymmet oavsett hur mycket du skaffar, just eftersom man har det. Det blir därför alltid relativt & oftast helt onödigt då man sällan fyller det med saker man verkligen använder eller är i behov av. Ju mer utrymme du har desto latare blir du och desto mindre angelägen blir du om att hålla rent på hårddiskarna. När dagen sedan väl kommer då du måste ta itu med det väntar många roliga timmar
2. När det var gjort startade jag om datorn för att se så wintendon var kvar och fungerade.
Det finns m.a.o. inga som helst behov att skaffa fler hårddiskar såvida du inte vill ha mer utrymme. Jag t.o.m. avråder dig från att göra det eftersom man alltid fyller utrymmet oavsett hur mycket du skaffar, just eftersom man har det. Det blir därför alltid relativt & oftast helt onödigt då man sällan fyller det med saker man verkligen använder eller är i behov av. Ju mer utrymme du har desto latare blir du och desto mindre angelägen blir du om att hålla rent på hårddiskarna. När dagen sedan väl kommer då du måste ta itu med det väntar många roliga timmar

Tack för din omtanke men jag sysslar bl a med fotoredigering och redan nu har jag problem med hårddiskutrymme, trots att jag använder en hårddisk för respektive operativsystem. Det blir många bilder med tiden...
eyerouge skrev:Det finns en hårddisk i den när du köper den. Den räcker långt till både Vista & Ubuntu, och du kan dessutom partitionera den precis som du vill. Jag gjorde det genom att använda ubuntu live-skivan och köra gParted.