Hej.
Har satt mig för att ersätta min server 2003 med en ubuntu server.
Det kommer nog att ta sin lila tid då jag är ganska ny på Linux. Men ingenting är omöjligt.
En enkel fråga. För att underlätta lite ibörjan tänkte jag att jag börjar med en vanlig ubuntu 8.10 alltså inte server distrubutionen.
Men kan jag då köra tex DNS och DHCP på desktopversionen av Ubuntu. Jag kräver inte grafiska administrationsgänsnitt men att alla instruktioner för hur man konfigurerar servern går att köra i terminalfönstrett trots att jag kör ubuntu desktop.
Eller måste jag kan den riktiga serverdistrubutionen för att kunna köra tex DNS och DHCP?
Tjänster på Ubuntu desktop
- micke_nordin
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Re: Tjänster på Ubuntu desktop
Det skall nog inte vara några problem, men är det inte smartare att installera serverversionen och sedan lägga till bara ett grafiskt gränssnitt om det är vad du är ute efter? På det viset slipper du open office och alla andra hundratals program du inte behöver på en server, samtidigt som du får många som du behöver förinstallerade.toxaris skrev:Hej.
Har satt mig för att ersätta min server 2003 med en ubuntu server.
Det kommer nog att ta sin lila tid då jag är ganska ny på Linux. Men ingenting är omöjligt.
En enkel fråga. För att underlätta lite ibörjan tänkte jag att jag börjar med en vanlig ubuntu 8.10 alltså inte server distrubutionen.
Men kan jag då köra tex DNS och DHCP på desktopversionen av Ubuntu. Jag kräver inte grafiska administrationsgänsnitt men att alla instruktioner för hur man konfigurerar servern går att köra i terminalfönstrett trots att jag kör ubuntu desktop.
Eller måste jag kan den riktiga serverdistrubutionen för att kunna köra tex DNS och DHCP?
Jag vet inte riktigt vad som skiljer serverversionen från desktopversionen frånsett de program som kommer förinstallerade. Jag vet att serverversionen har en lite annorlunda kärna, men jag tror inte det skall vara något problem att köra vilken server relaterad mjukvara som helst på desktopvarianten, eller vice versa.
/Micke

Ok,
Jag satt och grejade lite igår och jag lyckades få in bind9 och få det att lira hyffsat dok hann jag aldrig testa för att se om det lirar fullt ut.
Bland annat får jag en skum adress när jag kör nslookup från en XP dator på DNS servern men det kan bero på att jag har min gamla DNS är i samma nät så jag får göra testerna i mer isolerad miljö.
Ett annat problem jag stötte på var när jag skulle manuellt sätta IP inställningarna genom att editera /etc/network/interfaces på följande sätt
iface eth1 inet static
address 192.168.0.2
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1
och sedan startat om då får jag ingen anslutning och går jag in i de grafiska inställningarna får jag ett read-only error när jag ska spara inställningar eller försöker ta bort anslutningen. Måste man sätta någon form av högre rättigheter på interface filen för att mitt vanliga konto ska kunna läsa och skriva till den?
Hur som helst, kan jag då installera Gnome på servern och få samma grafisk gänsnitt på servern i så fall?
En annan grej jag behöver köra på servern är en Torrent klient men det borde ju inte var något problem på serverversionen, eller?
//Daniel Persson
Jag satt och grejade lite igår och jag lyckades få in bind9 och få det att lira hyffsat dok hann jag aldrig testa för att se om det lirar fullt ut.
Bland annat får jag en skum adress när jag kör nslookup från en XP dator på DNS servern men det kan bero på att jag har min gamla DNS är i samma nät så jag får göra testerna i mer isolerad miljö.
Ett annat problem jag stötte på var när jag skulle manuellt sätta IP inställningarna genom att editera /etc/network/interfaces på följande sätt
iface eth1 inet static
address 192.168.0.2
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1
och sedan startat om då får jag ingen anslutning och går jag in i de grafiska inställningarna får jag ett read-only error när jag ska spara inställningar eller försöker ta bort anslutningen. Måste man sätta någon form av högre rättigheter på interface filen för att mitt vanliga konto ska kunna läsa och skriva till den?
Hur som helst, kan jag då installera Gnome på servern och få samma grafisk gänsnitt på servern i så fall?
En annan grej jag behöver köra på servern är en Torrent klient men det borde ju inte var något problem på serverversionen, eller?
//Daniel Persson
Du glömde möjligtvis inte "auto eth1" i interfaces? Vad säger "ifconfig" efter boot? Och har du lagt till DNS-servrar i relolv.conf?toxaris skrev:Ok,
iface eth1 inet static
address 192.168.0.2
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1
//Daniel Persson
För torrents så rekommenderar jag "rtorrent". Finns en stor tråd här på forumet.
Sen kan du ta en titt på "dhcpd3" för DHCP. Löjligt enkel att sätta upp.

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
aha såhär då?
---------------------
auto eth1
iface eth1 inet static
address 192.168.0.2
netmask 255.255.255.0
gateway 192.168.0.1
--------------------
Eller hänger jag inte med?
Ja rTorrent har jag hört talas om.